Annonce
Langeland

Debat: Stop med at eksperimentere med vores børn

Den nye skolestruktur vækker bekymring hos en forælder. Arkivfoto.
Annonce

Kære kommunalbestyrelsesmedlemmer. Selv om en ny skolestruktur er pakket ind i nogle flotte ord, ændre det ikke ved, at der er tale om en spareøvelse. En spareøvelse, der er en yderligere afvikling af enderne og kvaliteten af skolerne på Langeland. Vi klager altid på Langeland over samfundets centralisering – behøver vi gøre det samme?

Hvis I har fundet en besparelse, kan den hurtig vise sig at blive dyrere, hvis der sker yderligere fraflytning af børnefamilier. Det er jo ikke kun skolerne, der er påvirket, men hele lokalområdet med foreninger, bosætning, kundegrundlag for indkøb m.m. Hånden på hjertet; medførte skolelukningerne på Langeland i nullerne en øget bosætning af børnefamilier i enderne af Langeland? Når skolerne forsvinder, forsvinder livsnerven, og samfundet står fundamentalt forandret tilbage.

I stedet for at nedlægge klassetrin var det så ikke en idé at udarbejde en aktiv bosætningsstrategi for børnefamilier? Prøv at se hvad det medfører af positiv omtale og tilflytning til Strynø, at de har en skole. Hvor meget gør I for, at det er attraktivt for en børnefamilie at blive eller måske endda etablere sig på Langeland?

Jeg har to børn på Ørstedskolen og synes, det er en velfungerende skole. Hvorfor risikere at ødelægge det? En af Ørstedskolens store forcer er, at selvom det er en stor skole, så har man en følelse af tre skoler under samme tag. Det vil I nu ændre. I indskolingen har man, når det ikke er corona, morgensamling med sang, underholdning, læring osv. Det er hyggeligt og velfungerende, men tror I selv, at en 4. og 5. klasse synes det er sjovt at høre på en 0. klasse, der har øvet en sang? Der er en enorm udviklingsmæssig forskel mellem 0. og 5. klasse. At opfinde et fællesskab mellem de årgange, bliver noget af en opgave.


Kæmp i stedet for den skolestruktur, der er på Langeland, så I ikke skræmmer de sidste børnefamilier væk.


Det samme gør sig gældende i udskolingen. Min ene datter er netop startet i 7. klasse. Noget af det, vi blev oplyst om til et infomøde, er den enorme udviklingsmæssige forskel, der er på børnene i udskolingen. 7. klasserne lærer hurtigt både gode og dårlige vaner af de ældre elever. De er nemme at påvirke, og de er næppe mere rationelt tænkende i 6. klasse.

Bevar indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen som det kendes. Lad være med at eksperimentere med vores børns trivsel og læring.

At skolerne på Langeland har haft god plads og måske for få elever i udvalgte klasser (i forhold til et excelark), har vel kun været en fordel under Covid-19 epidemien? Det er desværre næppe overstået lige med det samme. Jeg har som forældre ikke det fulde kendskab til, om der er for meget ledig plads på Ørstedskolen. Den nuværende belægning giver undervisningen en stor fordel for arbejde i grupper, projekter og meget andet. Hvorfor ødelægge det? Eller skal pladsen skabes ved at sammenlægge klasser og have endnu større klassekoefficienter? Det er næppe fordrende for trivsel og læring og ikke mindst tiltrækkende for tilflyttere eller for fastholdelse af børnefamilierne på Langeland.

Kære medlem af kommunalbestyrelsen: Lad være med at lade dig styre af et excel-ark. Kæmp i stedet for den skolestruktur, der er på Langeland, så I ikke skræmmer de sidste børnefamilier væk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Nu lukker håndbolden i 1. division også ned

Annonce