Annonce
Debat

Debat: Sæt det lange lys på

Illustration: Gert Ejton
Annonce

Juli markerede, at vi nu er halvvejs gennem et 2020, der på mange måder blev helt, som ingen havde regnet med. Coronakrisen fyldte i første halvår næsten alt og er stadig ikke væk fra vores hverdag og verdensbillede. For en stund blev klimadebatten skubbet i baggrunden, men den er heldigvis tilbage på den politiske dagsorden. ”Heldigvis”, fordi klimaet ikke venter på nogen eller noget, og fordi der ingen tid er at spilde. Fra Dansk Elbil Alliances side opfordrer vi politikerne til at sikre klare rammer for, hvordan virkeligheden skal se ud for el- og hybridbiler i den omstilling af samfundet, som vi er godt i gang med og ikke kommer udenom.

I juni vedtog et bredt flertal den klimaplan, der skal gøre målet om 70 pct. mindre udledning i 2030 til virkelighed. Efter sommer ventes Eldrup-kommissionen med tidligere DONG-chef Anders Eldrup i spidsen at præsentere sin strategi for, hvordan personbilerne gøres grønne som del af omstillingen mod klimamålet. Situationen omkring afgifterne på elbiler er endnu uafklaret. Der er med andre ord nok at tage fat på, når Folketinget mødes igen efter sommeren.

Der er ingen tvivl om, at elbilerne er kommet for at blive. Elbilen er ikke længere kun et spørgsmål om luksus eller forbeholdt privatpersoner eller offentlige institutioner med grønne ambitioner. Inden for få år kan bilkøbere i Danmark og resten af Europa vælge mellem 209 forskellige elbiler og opladningshybridbiler.

Salgstallene afspejler det bredere udbud: Juni 2020 slog rekord på el- og hybridbilsalget trods coronakrisen – 2.219 solgte elbiler blev det til. I juni 2019 var tallet 864. De grønne biler er her, og forbrugerne efterspørger dem. Det er en rigtig flot stigning trods økonomisk usikkerhed for mange i kølvandet på sundhedskrisen, og den udvikling skal cementeres og udbygges. I mange år har vi talt om, hvornår gennembruddet for elbilerne kommer. 2020 blev året, og det er der al mulig grund til at glæde sig over og kippe med flaget for.

Forbrugerne og kommunerne udgør med deres aktive og konkrete valg et vigtigt led i den grønne omstilling, der skal ske inden 2030. De fleste familier skifter ikke bil mange gange på 10 år, og det er derfor helt afgørende med incitamenter til at træffe grønne valg.


Situationen omkring afgifterne på elbiler er endnu uafklaret. Der er med andre ord nok at tage fat på, når Folketinget mødes igen efter sommeren.


Når elbilen så er købt, skal det være nemmere og lettere tilgængeligt at få den ladet op. Det indebærer flere ladestandere i det offentlige og semioffentlige rum som ved indkøbscentre, store arbejdspladser, langs kantstenen osv. I nogle dele af landet vil det kræve, at kommunerne tager første skridt og stikker spaden i jorden, så private virksomheder kan opsætte og drifte ladestandere. Det kræver investeringer og vilje til at skubbe på den grønne omstilling af transportområdet.

I august præsenterer Dansk Elbil Alliance sammen med DTU en rapport, der peger på kravene til fremtidens ladestandere, så opladningen bliver smart og økonomisk for brugerne uden at overbelaste elnettet. Den vil vi selvfølgelig meget gerne i dialog med transportministeren, myndighederne og kommunerne. Dansk Elbil Alliance påviste i en rapport sidste år, at der bliver behov for 30.000 offentlige ladestandere til at servicere de mange nye elbiler, der skal til at nå klimamålet. Det er 250 nye ladestandere om dagen, og der er derfor ingen tid eller gode kræfter at spilde.

Opfordringen herfra skal derfor være, at man fra politisk hold hurtigst muligt finder en løsning på fremtidens afgiftsstruktur, når Eldrup-kommissionen har præsenteret sine anbefalinger. Det giver klare rammer for bilkøbere, forhandlere og importører. Og så skal der investeres i ladeinfrastruktur, så det er nemt og bekvemt at lade sin elbil op med samme selvfølgelighed som at køre ind forbi en tankstation.

Kun sådan får vi sikret, at den gode udvikling varer ved og forbedres endnu mere til at nå målet om 70 pct. mindre udledning i 2030.

Dansk Elbil Alliance påviste i en rapport sidste år, at der bliver behov for 30.000 offentlige ladestandere til at servicere de mange nye elbiler, der skal til at nå klimamålet. Det er 250 nye ladestandere om dagen, og der er derfor ingen tid eller gode kræfter at spilde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Pendlere på Svendborgbanen til politikere: Få styr på det her

Annonce