Annonce
Læserbrev

Debat: Nytænk buskørslen

Annonce

Vi har et lækkert forretningsmiljø, selv københavnere dåner over, vi har rigtigt gode spisesteder, et utroligt musikliv med over 700 live musik-events om året og et maritimt miljø med færgefart, skibsværfter, lystbåde og træskibshistorie. Og meget mere. Det hele rammet ind af bølgende bakker og grønne øer. Sydfyn og Øhavet er simpelthen et smørhul i Danmark (og resten af verden for den sags skyld).

I stedet for at stimulere disse fantastiske forudsætninger, ender den lokale debat alt for ofte i snævre diskussioner om nogle få parkeringspladser i centrum af Svendborg. Efter sigende er Svendborg ellers i landstoppen, hvad angår p-pladser i centrum. Det skal nok være rigtigt, for der er cirka 2000 af dem.

Hvad med at slå flere fluer med ét smæk i den debat? Med en løsning der hjælper bilister, ældre, gangbesværede, turister og andet godtfolk.

Det kunne være en lille el-bus, der kører i shuttledrift fra busterminalen og stationen op ad bakken fra p-pladsen ved Mølledammen op til toppen af Møllergade og gågaden. Videre til Rådhuset og Voldgade med parkeringsgplads og Bycentret nær ved. Med stop ved gågadekrydset Gerritsgade/Lundevej. Yderligere stop ved Svendborg Sygehus, ved færgerne i havnen og tilbage til busterminalen og toget. Det er en rute, der vil tage 10-15 minutter.

I forhold til Svendborg Kommunes budget på cirka 3,6 milliarder og en udgift på 25 millioner til offentlig transport er der tale om peanuts. En el-bus kan spare lidt bilos i byen og gøre handelsbyen endnu mere attraktiv overfor vores turister. Turister der nok i stigende grad skal bære væksten i Svendborgs forretningsliv. De kommer i øvrigt ikke alle til Svendborg i bil. I København er 70 procent af husstandene uden bil, og i de øvrige større danske byer ligger tallet omkring de 50 procent.

Netop nu forhandler Svendborg Kommune om busnettet med Fynbus. Her vil det ikke alene være rart med nogle langsigtede perspektiver med mere miljø- og kundevenlige busser, men helt nede på det lavpraktiske plan er der også udfordringer. Linie 240 og 241 kører eksempelvis en kilometer uden stop midt i byen fra Fruerstuevej til banegården. Det er uhørt langt. Ældre passagerer kan ellers huske, at der var et stop undervejs før i tiden. Det vil kun være naturligt at få det stop igen, så man kan komme til Rema 1000, Føtex, XL-Byg og Bowl and Fun. Her kører man lige forbi i dag.

Der er andre mindre justeringer, der skulle med. Rute 230 kører over 500 meter uden stop op ad bakken på Vestergade fra Johannes Jørgensens Vej til efter Belvedere. Det er en lang strækning uden stop, specielt med de mange gangbesværede der bliver flere af i busserne.

Kig på det og prøv fremover at inddrage brugerne i vedligeholdelsen af busnettet. Og bed venligst Fynbus stille de rigtige spørgsmål i deres undersøgelser. Til slut en stor ros til buschaufførerne for deres venlighed og præcision.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Uheld i nødspor på Fynske Motorvej

Annonce