Annonce
Ærø

Debat: Marstal skal udvikles med bilfri zone og maritime murmalerier

Læserbrev: Ærø Kommune har besluttet at igangsætte fornyelse af Torvet i Marstal med et budget på 400.000 kroner. Arbejdet forventes påbegyndt i foråret 2020.

Idébageriet henleder opmærksomheden på, at der pr. 1. maj 2019 er lovhjemmel for tilskud til udvikling af byer med under 4000 indbyggere, blandt andet til veje og torve.

På Torvet i Marstal ligger den tidligere idrætshøjskole, der i høj grad trænger til at blive renoveret. Bygningen bruges af forskellige foreninger, men bliver ikke vedligeholdt. Marstal har brug for et forsamlingshus, som et godt tilbud til byens borgere - med koncerter, foredrag, julefester etc.

Vi foreslår derfor, at kommunalbestyrelsen søger midler til renovering af Torvecenteret, så Marstal bymidte kan få nyt liv og beboerne et rum at være i, efter at man har valgt at lave store arealer og pladser i byen om til parkeringspladser.

Væk med bilerne og ind med mennesker, grønne planter og træer, for det skaber liv.

I november 2018 skrev vi til kommunalbestyrelsen om vores idé vedrørende udsmykning af mure i Marstal med maritime murmalerier.

I Helsingør Kommune har man valgt, at temaer fra søfartsmuseet og byens historie skal ses i hele byen i form af murmalerier: www.kunstogbyrum.com

Vi foreslår, at Ærø Kommune gør det samme for at tiltrække turister og tilflyttere til Marstal. Få byer har så interessant en historie som Marstal, der er nok at male om på mure og skure, og det ville give byen et tiltrængt løft.

Vi har kontaktet forskellige mennesker, som alle synes godt om vores idé. Det drejer sig blandt andet om Marstal Søfartsmuseum og Foreningen Snorren.

Vi foreslår, at søfartsmuseet skal stå for murmalerierne i forhold til, hvor de giver mening, hvordan de skal se ud, og hvem, der skal male dem.

Ifølge turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken skrider det planmæssigt frem med filmatiseringen af 'Vi de druknede'. I forbindelse med den formodentlig heraf afledte filmturisme kan timingen siges at være fortræffelig.

Annonce
Torvecentret Marstal. Arkivfoto: Kenneth Skipper
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Invasionen fortsætter: Nu er der fundet fem døde vildsvin på ærøske kyster

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En femte færge er ikke en for mange

Det kan godt være, at det umiddelbart virker som endnu en færgefantasi, der lørdag blev fortalt på vores Ærø-sider. Men den skulle altså være god nok: Ærø kan snart gøre klar til endnu en færge - og dermed en femte en af slagsen; denne her til og fra Kiel. For os, der har været længe nok i det sydfynske område, vækker det både en masse minder og drømme til live igen. Og lad os begynde med drømmene, for hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre igen at sejle over Østersøen med flere hundrede mennesker? Ville det ikke være et tiltrængt boost til turismen og rutefarten mellem de to lande? Det er ikke svært for sig at se mulighederne for det sydfynske øhav med igen at være "vand-fast" med vores tyske nabo. De bedste drømme er jo dem, der bliver realiseret, og det tegner i hvert fald så langt, at den tyske idemand Udo Siegmund nu flytter ind i Motorfabrikken i Marstal - med firmaet Kiel-Ærø Cat-Express. Herfra er det planen at realisere de gode færgefantasier, der skal sætte en katamaranfærge i pendulfart mellem Kiel, Langeland og Ærø - i en ikke nærmere defineret ruteplan. Og det er her - bare ved tanken om skumsprøjt, tyske gloser over højtaleren, toldfrit salg og sejladsen gennem Kielerkanalen - at de gode minder får nyt liv i manges tanker. Gennem mange år var det en helt indgroet del af vi danskeres ferier og fridage - og det var med til at skabe godt tysk liv i vores område. Tyskerne lejede sommerhuse, købte is og cyklede rundt her som faste gæster, og vi selv nød turen over Østersøen med udsigt til gågade-vandring, Karlstadt-besøg og schöne Restaurantbesuche. På alle måder var de to kendte østersøruter Faaborg-Gelting og Langeland-Kiel helt naturlige og elskede dele af vores fælles fortid. Derfor blev der om ikke grædt så da tænkt mange tårer, da ruterne lukkede ned. Og lige så mange vilde drømme er tænkt i de forsøg, der siden har været for igen at få liv over Østersøen igen. Derfor er også dette fantastiske forsøg så velkomment, for vi ved, hvor meget godt det kan gøre for området - og for os selv. De fleste af os kan desværre også hurtigt genkalde os de økonomiske udregninger, der har været skyld i, at de hidtidige forsøg er kuldsejlet. Men denne gang er færge-planen baseret på ren person-transport, og selvom det lille ord "finansiering" ikke er på plads, så tillader vi os her at drømme med. Og man ved jo netop ikke med Ærø - se bare på den private Ærøexpressen. Det troede mange nok ikke muligt fra starten, men lige om nogle måneder sejler der igen færger fra Marstal. Så hvorfor ikke? I hvert fald er det nok for tidligt at sige "det går aller". Og hvor kunne det være fantastisk, hvis det lykkes. Viel Glück mit dem Projekt ...

Svendborg For abonnenter

Stor anerkendelse for at tabe 100 kilo - men Kates kamp er først lige begyndt

Annonce