Annonce
Debat

Debat: Lokalredaktøren skal have en irettesættelse

Udvalgsformand René Larsen (S) mener, at hans udtalelser bliver fordrejet i avisen. Arkivfoto: Finn Eriksen.

Debat: Udvalgsformanden mener ikke, at det er et mål at bringe antallet af omgjorte sager ved Ankestyrelsen (AST) ned, skriver lokalredaktøren i en stort opsat artikel 6. marts under overskriften: “Forsker mener, at Langeland Kommune trænger til en irettesættelse”.

Det er ikke korrekt. Og det er med til at bringe sagen ud af proportioner.

Det, jeg tidligere har udtalt til avisen, er, at det ikke er et mål at undgå klager, og det er bestemt noget helt andet. Både Jan Ole Jakobsen og jeg udtalte endvidere, at der var tale om et lille antal sager.

AST har i 2020 behandlet 65 sager fra Langeland. Heraf vedrører de 20 sager beskæftigelsesområdet. 12 sager er stadfæstet. Det vil sige, at AST var enig i kommunens afgørelse, 4 sager er hjemvist til ny behandling grundet enten fejl i sagsbehandlingen eller manglende oplysninger, og 4 sager er omgjort, det vil sige, at AST har ændret eller omgjort kommunens afgørelse.

Omgørelsesprocenten siger ikke noget om andelen af klager. Vi har ingen tal for antallet af afgørelser, men vi har 22 myndighedssagsbehandlere, der gennemsnitligt træffer en daglig afgørelse. Da de arbejder 5 dage om ugen i 46 uger, giver det mere end 5.000 afgørelser. Det kan være flere, men næppe færre. Heraf er 20 blevet påklaget og 4 ændret.

Jeg passer på kommunens pengekasse. Det tror jeg faktisk også skatteyderne har en forventning om. Jeg passer også på kommunens medarbejdere, der ikke kan tage til genmæle på kritikken.


Dermed skabes en “sensations”-artikel på et urigtigt grundlag, som stiller Langeland, kommune og medarbejdere i et forkert og dårligt lys.


Vi skal hjælpe borgerne, men det må ikke forveksles med en fritvalgsordning. Som socialdemokrat har jeg en holdning om, at de bredeste skuldre, skal bære de tungeste byrder, og de mindre brede skuldre skal bære efter evne, men vi har alle en pligt, før vi kræver vores ret.

Jobcentret skal møde borgerne med et tilbud om hjælp, men også med krav. Vi har som mål at hjælpe borgerne og træffe rigtige juridiske afgørelser, men når lokalredaktøren ændrer mit udsagn, ændrer hun også den præmis, som hun forelægger minister og professor, som derfor forholder sig til noget, som ikke er rigtigt.

Avisen bringer sagen ud af proportioner. Dermed skabes en “sensations”-artikel på et urigtigt grundlag, som stiller Langeland, kommune og medarbejdere i et forkert og dårligt lys. Det er ikke ordentlig journalistik. Lokalredaktøren skal have en irettesættelse.

Svar fra Fyns Amts Avis:

Kære René Larsen. Tak for dit indlæg. 

På baggrund af dit læserbrev vil jeg gerne præcisere, at jeg i artiklen, som du omtaler, burde have skrevet omgørelsesprocenten og ikke antallet af klager, da jeg refererede dine udtalelser i indledningen. Det beklager jeg. 

Jeg vil dog påpege, at du i artiklen siger: "Det er ikke et mål for os at komme det til livs forstået på den måde, at hvis der ingen klager er, så er det ikke godt, for hvis man ikke har klager, så kunne det være, fordi man har været for gavmild ..."

Og du har 1. marts i samme anledning sagt i avisen: "...vi har mere fokus på antallet af sager fremfor procentsatsen. Derfor er ikke det et mål, at procenten skal ned."

Derfor mener jeg, at dine udtalelser er rigtig gengivet både i avisen 6. marts og til forsker Kirsten Ketscher, som har kommenteret på udtalelserne. 

Venlig hilsen

Catrine Madelaire, lokalredaktør, Langeland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce