Annonce
Svendborg

Debat: Kommunen burde undersøge, hvordan FynBus behandler deres kunder

Arkivfoto: Yilmaz Polat
Annonce

Min gamle mor på 89 år blev smidt af bussen, da hun prøvede at stige om bord ved busstopstedet på Glarmestervej den 25. juni klokken 11.20.

Hun ønskede at betale billetten på 24 kroner kontant med en dansk 20 krone og 2 stk. 2 kroner, som er almindelige betalingsmidler i Danmark. Efter flere måneders isolation skulle hun til byen.

Chaufføren proklamerede, at hun ikke kunne betale billetten kontant, men gå på Borgerservice og købe sig et klippekort. Så smækkede døren, absolut ingen hjælpsomhed eller høflighed fra chaufføren, som jeg mener, burde have udvist en smule konduite, og eventuelt taget min mor med til et busstop nær Borgerservice, så hun kunne købe et klippekort. Hun havde fortalt ham, at hun ikke havde mobiltelefon, så køb via en sådan var umuligt.

I disse corona-tider med gratis parkering, færgefart og udbredt gensidig hjælpsomhed, mener jeg at efterlade en 89 år gammel dame på fortovet er så dårlig en service, at kommunen burde undersøge, hvordan FynBus behandler deres kunder.

Undertegnede kontaktede Fyns Amts Avis med ovennævnte, jeg havde håbet på, at det hele blot var en fejltagelse, og at min mor ville få en uforbeholden undskyldning fra FynBus-ledelsen.

Jeg blev betydeligt klogere efter at have læst journalist Julie Ruby Bødikers interview med kommunikationschefen fra FynBus, Martin Krogh, i avisen den 30. juni.

Aldrig har jeg set en mere arrogant og direkte flabet behandling af et gammelt menneske, kommunikationschef Martin Krogh siger blandt andet: ”Vi har fulgt ministerens anbefalinger”. Og videre: ”Jamen, vi kan jo ikke lade folk tage bussen uden at betale”.

I øvrigt mener Martin Krogh, at det ikke var en uhøflig måde at behandle en gammel kone på, som ældre borger burde hun holde sig væk fra offentlig trafik.

En så arrogant og, efter min mening, direkte ulovlig handling vil jeg anbefale min mor at politianmelde.

Ifølge Betalingslovens paragraf 81 stk.1, har en betalingsmodtager pligt til at modtage kontanter. Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kontantkunder. Reglen kan ifølge loven ikke omgås med skilte om, at man ikke modtager kontanter. I øvrigt er det forbundet med bødestraf efter Betalingslovens paragraf 152 stk. 2 ikke at modtage kontanter.

En stor buket blomster og en uforbeholden undskyldning til min mor vil måske kunne afholde hende fra en politianmeldelse af FynBus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Suverænt fynsk DM-guld fredag aften

Annonce