Annonce
Svendborg

Debat: Kommunal klimapolitik

Svendborg går den rigtige vej klimamæssigt med den nye affaldssorteringsordning, men det er ikke nok, påpeger Henrik Nørregaard. Arkivfoto: Mads Dalegaard
Annonce

Læserbrev: I Svendborg diskuteres klimapolitik, men ud over overordnede målsætninger er det småt med konkrete tiltag. Kommunen har som regeringen kastet sig over de lavthængende frugter - flere vindmøller.

Det er hverken som om den almindelige borger eller ret mange politikere har indsigt i og forståelse for, hvor lidt de små tiltag her og nu betyder for borgere rundt på jorden, hvis liv er ødelagt og som ikke kan vente til 2030 eller tekniske løsninger.

Trods eksperters udsagn om, at selv om vi stopper vores udslip af CO2 nu, vil vi opleve katastrofale klimaændringer indenfor en kort årrække, er der millioner af mennesker, der oplever store klimaændringer, der kun bliver værre dag for dag pga. fortsat udledning af CO2.

Vi skal ændre vores livsstil, hvis ikke vi skal ændre livsform. Med Svendborgs nye flagskib - en ny affaldssortering - træder Svendborg et skridt i den rigtige miljømæssige retning med genanvendelse af visse materialer, men det er et klimamæssigt tilbageskridt, når man afskaffer muligheden for at få afhentet haveaffald gennem en fælles ordning, men i stedet med betalingsordning fremmer antallet af private bilister, der vil køre til renovationspladsen. Man skulle gå den direkte modsatte vej, så langt mere affald blev indsamlet ved en fælles ordning.

Den fælles indsamling af affald kan finansieres med betaling ved private afleveringer. En dobbelt gevinst - færre biler på vejene og mindre udslip af CO2.


Den fælles indsamling af affald kan finansieres med betaling ved private afleveringer. En dobbelt gevinst - færre biler på vejene og mindre udslip af CO2.


Transportsektoren er det store spørgsmål i klimadebatten, som regeringen er gået uden om - en tredjedel af Danmarks samlede - og nær ved 100 procent af den enkelte borgers direkte - CO2-udslip stammer fra transportsektoren. Der skal ske en reduktion af de kørte kilometer i privatbiler - ca 50 procent af turene i privatbiler er på under 3 kilometer - de kan til en begyndelse let ændres til gang, cykling eller bus.

Lad os sætte Svendborg på landkortet, som den kommune, der først får nedsat kommunens samlede klimabelastning. Fælles indsamling af affald er ikke nok - der skal mere samkørsel til, borgerne skal gennem kampagner få den indsigt og forståelse, der skal til for at bære ændringerne igennem.

Det må være en del af den politiske dagsorden - med udbygning i tid og rum - at få flere til at benytte det kollektive bussystem. Den lovede skattelettelse kan bruges til at gøre busbilletterne billigere til glæde og gavn for alle.

Klimaændringerne kan ikke stoppes, men den kommunale klimapolitik kan være med til at bremse dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Højere bøder på vej - Regeringen vil piratfester til livs

Sport

Se alle billederne: Fynske håndboldherrer ender 13 års titeltørke med pokalguld

Annonce