Annonce
Ærø

Debat: Jeg er som minister tilfreds med, at den nye færge er en hybridfærge

Læserbrev: Alle sejl er sat, når beboerne på Ærø i dag får en ny færge. Ærøxpressen bliver øens fjerde færgeforbindelse; og det er ikke fra hvilken som helst by, den nye færge vil stævne ud fra. Marstal er en af vores mest stolte søfartsbyer og har i flere hundrede år været centrum for handel, transport og vækst på havet. Generation efter generation af bysbørn har haft fædre, brødre og sønner, der drev næring på bølgerne. Nye eventyr og farefulde ture på verdenshavene har hærdet Marstal og gjort byen og øen til en stolt hjemstavn for søens folk.

Det er derfor med stor ydmyghed og dybfølt glæde, at jeg i dag får mulighed for at tale ved indvielsen af den nye færge. Færgefarten er en naturlig del af min portefølje som transportminister, men det er min første færgeindvielse, så jeg har set særligt frem til at være en del af fejringen i dag.

Ærøxpressen skal transportere passagerer til og fra Marstal og Rudkøbing. Den nye færgeforbindelse vil styrke færgetrafikken i det sydfynske øhav og give passagererne mulighed for at udvide deres kendskab og forhold til ikke alene Ærø og Langeland, men også resten af Fyn og Danmark via Langeland – og når det tilmed sker på en klimavenlig færge, får jeg næsten lyst til at sætte endnu et lys i lagkagen. Regeringen har en ambition om at reducere vores samlede CO2-udledning med 70 procent inden 2030. Hvis vi skal nå den målsætning, kræver det også en indsats på transportområdet fra såvel passagerer og trafikanter som branchen og erhvervslivet. Jeg er derfor meget tilfreds med, at den nye færge er en hybridfærge, som sejler på en blanding af batteri og motorkraft. Færgen vil på den måde kunne reducere sit CO2-udslip.

Den klimavenlige løsning taler direkte ind i den fremtid for transportområdet, som jeg arbejder målrettet for at indfri. Vi skal gentænke den måde, vi transporterer os selv og vores gods på, hvis vi skal sikre de kommende generationer en sundere og grønnere verden at leve i – og selv en færgeforbindelse mellem Marstal og Rudkøbing kan bidrage positivt til den udvikling. Der er derfor mere end en grund til, at jeg har set frem til at deltage i indvielsen i dag, og jeg ønsker de mange kommende passagerer og Ærøxpressen god vind fremover.

Annonce
Skatteminister Benny Engelbrecht pॠRosborg Gymnasium Foto Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Morten Aagaard glæder sig til første jul i chokoladebutikken i Odense: Han tager konstant temperaturen på sine brune dogmer

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Balancen skal tilbage på dagsordenen

Forventningerne til dette års finanslov har været store, og det er helt naturligt, at rigtig mange har sat næsen op efter at få en bid af kagen. Vi har trods alt skiftet regering for et lille halvt års tid siden, og der blev lovet både lidt her og lidt hist i løbet af valgkampen. Der er blevet talt meget om at bringe Danmark i balance i løbet af de seneste fire år. Både den tidligere og den nuværende regering har pointeret, at det har afgørende betydning for vores samfund, at balancen findes - og den er ikke helt på plads lige nu. Derfor er signalerne fra regeringen og støttepartierne heller ikke behagelige, når vi ser på udmeldingerne efter forhandlingerne. En udligningsreform er fortsat i restordre, og det er ikke, fordi der ikke er blevet talt højt og tydeligt om behovet. Der tegner sig dog desværre et billede af, at Mette Frederiksen og hendes regering taler mindre og mindre om det, siden hun og hendes folk har indtaget ministerkontorerne. Og så er der en lille, men ikke uvæsentlig post, som heller ikke har fundet plads i aftalen: landevejsprincippet. Det står der ikke et kvæk om i aftalen, og det er ærgerligt og lidt bekymrende. Landevejsprincippet har stor betydning for en ø som Ærø. Vi har for længst kunnet konstatere, at de lavere priser uden for højsæsonen har gavnet øen, og det har gavnet alle de mennesker, som tidligere egentlig gerne har villet en tur til Ærø, men et kig ned i pengepungen har sat en stopper for besøget. Sådan er det ikke længere, og det er fint, men vi mangler fortsat det sidste skub, så vi også får højsæsonen med ind under landevejsprincippet. Ærø og mange andre danske øer vil have stor gavn af en fuld implementering af landevejsprincippet. Det vil styrke de mindre samfund og binde landet bedre sammen. Derfor er det ærgerligt, at der ikke er blevet plads til det i finanslovsaftalen. Selvfølgelig er det ikke alt, der kan klemmes ind i en finanslovsaftale. Nogle elementer må ofres, hvis andre skal have plads, og der kan ikke herske nogen tvivl om, at der for eksempel også er et stærkt behov for ekstra opmærksomhed på normeringen i daginstitutionerne. Og skal der tilføres penge til det område, er der nogle områder, der må holde for. Det er et simpelt vilkår, når der skal laves en finanslov. Ind til videre er det dog et bekymringspunkt, at regeringens fokus på at bringe balance mellem landsdelene og by og land ser ud til at være sat på pause. Eller bare gemt lidt væk. Det må og kan regeringen helt afgjort gøre langt bedre.

Faaborg-Midtfyn

En afreven fingerspids, leg med pukkelhvaler og gudesmuk natur: Lisbeths jordomsejling endte i Dyreborg

Annonce