Annonce
Debat

Debat: I det hele taget gør Valdemars Slot meget i lukning af veje

Knud Erik Jensen mener i sit læserbrev, at en lukning af vejen gennem porten ved Valdemars Slot vil medføre en lukning af Østtåsinge. Foto: Katrine Becher Damkjær.

Læserbrev: Det begynder at blive en smule ynkeligt at læse om Valdemars Slot-ejernes beklagelser over påkørsel af portåbningerne på slottet kombineret med deres udtalte ønske om at få lukket den offentlige vej, der løber gennem de to porthuse.

Og lægger man dertil slottets adfærd på andre offentlige veje, får det hele også et snert af hykleri.

Jeg er helt enig i, at vedkommende, som kørte sin autocamper fast i portåbningerne, burde tage sine evner til at føre dette køretøj op til grundig revision. Men enkeltpersoners tåbelige adfærd i trafikken skal naturligvis ikke komme alle andre bilister til skade og begrænse deres færden på offentlige veje.

Ligesom alle andre, der får deres bygning, bil eller anden ejendom beskadiget af en anden person, må Valdemars Slot afregne skaderne med synderen, melde det til forsikringen og, om nødvendigt, politianmelde sagen.

Skaderne på portåbningerne drejer sig om cementpuds, der er faldet af. De kan udbedres med lidt cement, lidt vand og en murer i en halv til en hel time. Selvfølgelig er det træls, men hvordan slotsejerne kan udlægge det til, at en offentlig vej, som betyder meget for os, der bor på Øst-tåsinge, skal lukkes ned, er mig ubegribeligt.

Man fristes til at tro, at slotsejerne har en skjult dagsorden.


En lukning af den eneste vej i området ville betyde en lukning af Øst-tåsinge.


At en lukning af den offentlige vej ville øge værdien af Valdemars Slot i salgsøjemed med millioner af kroner, er jeg ikke i tvivl om. Værdien af, at vejen forbliver offentlig tilgængelig for os, som bor her på den østlige del af Tåsinge, og for dem, som kommer her for at nyde naturen og dyre- og fuglelivet, kan derimod ikke gøres op i penge. En lukning af den eneste vej i området ville betyde en lukning af Øst-tåsinge.

I det hele taget gør Valdemars Slot meget i lukning af veje. Jeg har ladet mig fortælle, at de også har forsøgt at få lukket en skovvej ved andre af slottets ejendomme. Desuden har slottets eget brug af offentlige veje en besynderlig karakter. I forbindelse med fældning af det meste af skoven omkring Jydevej benyttede man denne offentlige vej til pålæsning af træstammer. En lastbil med en stor kran holdt parkeret på Jydevej i det meste af en uges tid og spærrede denne vej totalt, mens der blev læsset store træstammer på det ene lastvognstog efter det andet. Udover lukningen af Jydevej (hvilket man ikke fandt anledning til at skilte med i enderne af vejen som en hjælp for den øvrige trafik) blev der forvoldt skader - huller - i asfalten flere steder, vejen flød med sand/grus og grene/bark i flere måneder efter (Valdemars Slot løftede ikke så meget som en lillefinger for at rydde op efter sig), og ydermere blev rabatten pløjet op af de store lastbiler med opsamling af betydelige vandmasser til følge - noget, som sker den dag i dag ved regnvejr.

Dertil kom støjen fra de store skovmaskiner, der fældede træerne, transporterede dem gennem skovene og i sidste ende skar dem op og forvandlede en del af dem til træflis - klar til bortkørsel. Hvordan havørnene kunne klare den støj, er lidt uforståeligt, når de nu ikke kunne klare knækket fra en gren eller klikket fra et kamera forårsaget af en fugleelsker, der bare ville nyde synet af dem.

I Fyns Amts Avis seneste omtale af sagen nævnes brevet fra Slots- og kulturstyrelsen endnu engang. Et brev, som i følge slotsejerne anbefaler en lukning af den offentlige vej gennem porthusene. Jævnfør et læserbrev fra Troense Beboerforenings formand sidste år står der blot i brevet, at styrelsen anbefaler, at der bliver passet på Valdemars Slots fredede bygninger.


Det, jeg virkelig savner i denne sag, er proportioner i tingene.


Det, jeg virkelig savner i denne sag, er proportioner i tingene. Hvordan lidt cementpuds, der bliver slået af i portåbningerne, skulle have så vidtrækkende konsekvenser som en lukning af en offentlig vej, der betyder en masse for en hel del mennesker, er komplet uforståeligt. Og at det oven i købet skal koste næsten trekvart million kroner at sikre dem, forekommer også at være helt ude af proportioner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce