Annonce
Læserbrev

Debat: Et svar til Jens Munk

Lokaldebat: I onsdagens udgave af FAA lufter Jens Munk sin gammelkendte aversion over for fagbevægelsen og i særdeleshed 3F.

Kære Jens. Vi ved godt, at din empati over for os ikke har nogen særlig høj status, og at du synes vi er usympatiske. Vi synes dog at du går langt over stregen med dit indlæg i avisen.

Er der noget fagforbund, der står op for deres medlemmer, så er det 3F.

Vi iværksætter tiltag, der kan være med til at mindske vores medlemmers økonomiske tab. De tab, der opstår på grund af den pludseligt opståede krise.

Blandt andet har vi i hovedbestyrelsen besluttet at lave kontingentfritagelse i op til tre måneder for dem, der er ledige, og medlemmer af forbund og A-kasse.

Vi kan som fagforbund ikke lave kontingentfritagelse på A-kassedelen, da den et statsligt styret, men vi gør, hvad vi kan for at hjælpe vores medlemmer i denne krisesituation.

Vi er solidariske med vores medlemmer.

Dit angreb på os, fordi vi har en mening om at navngivne firmaer fyrer deres medarbejdere, klinger meget hult. Efter at der er lavet en trepartsaftale mellem folketing, arbejdsgiverforeninger og fagbevægelsen, opfordrer vi til at arbejdsgiverne bruger denne mulighed i stedet for at opsige medarbejderne.

Nogle firmaer bruger muligheden, andre ikke. Og vi ved godt, at mange firmaer er i en svær situation.

Hvis man kigger på f.eks. virksomheden Birn, som har mange ansatte, ja så har de valgt trepartsmodellen, altså holde på medarbejderne.

Det bør vi alle sammen som samfund være glade for, også du Jens.

Når man så ikke bruger muligheden, ja så ender medarbejderne i arbejdsløshedskøen.

Derfor vores udmelding, Jens. Det må være alle, der skal være med til at udvise samfundssind, hvis vores allesammens fællesskab skal komme godt igennem krisen.

Bjarne Elnegaard, formand for 3F Sydfyn, giver et svar til Jens Munk (løsg.)
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Man skal selv sætte sine ord sammen i debatten

Det kan godt være, at der bare er tale om nogle rækker af ord i et par linjer. Og dermed umiddelbart ikke andet end småting at hænge sig i. Men to debatindlæg bragt her i avisen har ualmindelig stor lighed med hinanden. Så stor, at ejeren af ordene, klummeskribent Søren Kvistgaard, henvender sig til os for at høre om, hvilke krav vi stiller til debattører i avisen. Det spørgsmål er helt relevant. Vi stiller selvfølgelig først og fremmest de krav, at debattøren selv skriver sine indlæg og ikke kopierer andres. Hvis der er noget i andres indlæg, der er så godt, at man gerne vil viderebringe det, så kræver det selvfølgelig, at man citerer korrekt fra ophavsmanden – fuldstændig som man for eksempel skal gøre i en opgave i skolen eller gymnasiet. Hvorfor er det så nødvendigt? Det er det på grund af det ene lille ord, der hedder troværdighed. Det er selvfølgelig altafgørende, særligt i disse tider, at man kan stole på, hvad man læser. At der er tale om en holdning og fakta, som debattøren selv kan stå på mål for. Derfor duer det ikke, når byrådsmedlem Dorthe Ullemose (DF) nærmest direkte kopierer sætninger fra en klumme bragt også her i avisen. Eller stjæler, som klummeskribent Søren Kvistgaard kalder det. Vi ønsker ikke som medie at lægge hverken navn eller spalter til plagiater. Vi ønsker at have en seriøs og ordentlig debat om vores lokalsamfund her på Sydfyn, Langeland og Ærø. Vi ønsker endda et skærpet fokus på en konstruktiv debat, som vi netop også har beskrevet i vores nye læserløfte, hvor vi tydeliggør vores krav og ønsker også til det vigtige debatområde. Og hvis man ikke selv har holdninger til områdets udvikling, så vil vi opfordre til, at man venter, til man finder sine egne ord. Eller citerer og dermed roser ejermanden for ordene. Igen er det helt som i skolen, hvor alle har prøvet at få opgaven: Beskriv med egne ord. Løsningen er aldrig bare tage andres og gøre til sine egne. Det ønsker vi som medie ikke at medvirke til, og vi vil fremover gøre endnu mere for at tjekke de debatindlæg, som vi vælger at udkomme med. Fortsat god og ikke mindst ordentlig debatlyst.

Erhverv

Butikkerne lider: Men loyale kunder i lokalsamfund kan gøre livet lettere efter krisen

Annonce