Annonce
Ærø

Debat: Er vi dog ikke nået længere?

Læserbrev: Da jeg læser Knud Sørensens indlæg og regnestykke tænker jeg: Jamen dog – er vi virkelig ikke kommet længere. Om det skyldes middelmådighed eller almindelig socialdemokratisk nidkærhed fra det tidligere medlem at kommunalbestyrelsen, det ved jeg ikke.

Noget tyder på man næsten ligger søvnløs på den vestlige ende af øen for at genere og spænde ben for et udmærket og tiltrængt privat initiativ.

Nu har det gode initiativ med den bus ikke en tøddel med det landevejstilskud at gøre. Om rederiet vil indsætte en bus mellem Rudkøbing og Svendborg, en hestevogn i Marstal eller hvad de nu kan finde på, er vel helt og holdent rederiets beslutning.

Hvis Knud Sørensen skulle sættes til at regne på, hvad der kyles i havet ved at sejle med de kommunale færger, så måtte jeg nok forsyne det forhenværende byrådsmedlem med en større regnemaskine.

Jeg kan blot nævne, at i modsætning til Ærøexpressen, så skal catering på Ærøfærgerne årligt subsidieres med langt over en million kroner. Jeg kan nævne, at i den gule bygning med adressen Vestergade 1A, er der ansat så meget administrationspersonale, at man kunne drive et mellemstort dansk rederi for de samme ressourcer. For noget af personalets vedkommende skal der seks nuller bag, når der skal udbetales løn. Og man kunne blive ved.

Men det er alt sammen noget, der ikke har en disse at gøre med tilskud fra landevejsprincippet. Tilskuddet gives til dig og mig, for at billetprisen kan holdes nede.

Kære Knud – jeg er dybt skuffet over, at du går i så ufattelig små sko, og at du ikke sammen med andre ærøboer glæder dig over et initiativ, der vil gavne hele øen og være med til at bringe flere turister herover.

Imidlertid ser jeg lys for enden af den formørkede tunnel. Jeg ser til min store forundring at din partifælle – øens borgmester - skal synge og holde tale ved Ærøexpressens indvielse d. 30 November. Det må jo være, fordi borgmesteren har fortrudt sin fejl-beslutning for syv år siden om at nedlægge vores færgerute. Sang er jo synonymt med glæde, så man må jo også antage, at borgmesteren glæder sig til, at ruten kommer i gang igen.

Så er der måske alligevel håb.

Annonce
Ærøexpressen forventes at gå i drift mellem Marstal og Rudkøbing i begyndelsen af december. Billedet her er fra Hvide Sande Værft, hvor færgen er bygget. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sorte aktier sender et dårligt signal

Det er småpenge i den store sammenhæng, Ærø Kommune har investeret i såkaldte sorte aktier. 62.000 kroner er der for eksempel investeret i oliefirmaet Shell, og det er den klart største post af de forkætrede sorte aktier, kommunen har i deres aktieportefølje. Den består af aktier for rundt regnet 42 millioner kroner. Det er en forsvindende lille del med andre ord. Den ville knap kunne ses, hvis man stillede det grafisk op. Vi taler om langt under en procent. Alligevel skurrer det. Vi er nødt til at forholde os meget aktivt til de udfordringer, klimaet giver os, og investeringer i sorte aktier er altså investeringer i virksomheder, som bidrager til et negativt CO2-regnskab. I forbindelse med folketingsvalget for snart et halvt år siden, spurgte en ung mand på et vælgermøde, hvor meget politikerne skal bestemme, og hvor meget det skal være op til befolkningen, når det gælder adfærdsændring til gavn for klimaet. Svarene fra politikerne var meget forskellige. Nogle fastslog, at en skarp politisk styring er vejen frem, mens andre afviste at detailstyre befolkningens dagligdagsbeslutninger. Tydelig var bevidstheden dog om, at politiske beslutninger vedrørende miljøet er toneangivende for befolkningen. De viser en retning. Hvilken retning er det så, flertallet i Ærøs økonomiudvalg angiver med beslutningen om ikke at røre ved de sorte aktier? Der er noget økonomisk ansvarlighed. Der bliver peget på, at budgettet er tilrettelagt efter blandt andet forventningerne til aktieinvesteringerne, og laves der om på den præmis, skubber det til budgettet. Det er godt og validt. Samtidig sendes der et signal til borgerne om, at kommunen på det punkt ikke går forrest i kampen for miljøet. Selv om der kun er tale om et lille beløb, så er det signalværdien, der er interessant. For hvem er det egentlig, der skal gå forrest? Burde det ikke være politikerne, der på vegne af samfundet viser det nødvendige mod? Det kan selvfølgelig også betragtes som mod at gå imod en folkestemning, men er det mod på de fremtidige generationers vegne eller er det fodslæberi? I bund og grund overdrager politikerne det at vise mod til befolkningen. Svære beslutninger er en del af det politiske lod, og når det handler om klimaet, er det nogle gange en nødvendighed at lade økonomikortet blive i baglommen. For ja, det koster penge at finde mere klimavenlige løsninger. Men i ren Greta Thunbergsk stil kan vi også stille spørgsmålet: Har vi råd til at lade være med at betale regningen? Politikere står med den notoriske udfordring, at der stort set aldrig er penge nok til at indfri alle ønsker og visioner. Opgaven er så at prioritere, hvad der er vigtigst. En omprioritering af aktieinvesteringerne væk fra sorte aktier har mestendels signalværdi, og her må Ærøs politikere overveje, hvilket signal de som folkevalgte helst vil sende.

Annonce