Annonce
Ærø

Debat: En fremmed er en ven, du ikke har mødt endnu

Læserbrev: Rolig nu! Lad dog dommedagstrommerne blive inde i skabet! Man har på Christiansborg besluttet at lukke Udrejsecenter Sjælsmark.

Det var bestemt også på tide. Dér lever i øjeblikket en gruppe familier ude fra verden – med rigtig mange børn – under kummerlige forhold. De ville helt sikkert have godt af at komme herned til os. Vi har roen og freden – og personale med erfaring – som kan være med til at give vore gæster den omsorg, de har brug for. Kriminelle?

Deres største forbrydelse er, at de ikke frivilligt rejser tilbage til deres hjemlande, hvor byer står i brand, bomberne falder, og "forkert" tænkende bliver forfulgt – mange steder med døden til følge. Når man søger asyl, er man som regel overbevist om, at man er i livsfare i sit hjemland – uanset, om de danske myndigheder er enige eller ej. Når personalet i Udlændingestyrelsen vurderer, om folk kan få midlertidig opholdstilladelse eller om de skal sendes hjem, er beslutningerne som oftest farvet af, hvilken vej vinden blæser i øjeblikket. Og med den indstilling, som lå som en dyne over forvaltningskontorerne under den tidligere borgerlige regering, var mange dømt på forhånd. De internationale nødhjælpsorganisationer fraråder, at man tvinger folk tilbage til flere af de pågældende områder. Så rigtig god idé, Ole!

Ud over muligheden for evt. at rette en smule op på skaden forvoldt af tidligere lovgivere, kan vi styrke lokalsamfundet både kulturelt og økonomisk.

Nej, vi er ikke naive. Der kan altid komme udfordringer. Der er tilsvarende udfordringer flere gange hvert år, når der kommer større grupper til øen på én gang. Men det stopper os da ikke. Ærø har nogle udfordringer. Men vi har gode erfaringer med at tage imod folk ude fra verden. Og så har vi også som mennesker og som samfund pligt til at tage medansvar for, hvad der sker rundt omkring os. Det bliver måske slet ikke aktuelt lige her – men måske på et andet tidspunkt. Vi får flere kvoteflygtninge til Danmark, og som verden ser ud i disse år, kan det være udmærket, at vi får debatten – på et sagligt grundlag.

En fremmed er en ven, du ikke har mødt endnu.

Annonce
Enhedslistens Alex Suszkiewicz roser borgmester ole Wej Petersen (S) for idéen om at oprette udrejsecenter på Ærø. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Lukker på Toldbodvej og åbner på Lerchesvej: Fakta åbner ny butik ved havnen

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Annonce