Annonce
Læserbrev

Debat: Efterlysning - hvor er jublen over Ærøxpressens initiativpris?

Læserbrev: Kæmpe succes for Ærø, da Ærøxpressens bestyrelse vandt i søndags ”Fyns Amts Avis' Initiativpris 2020” på Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

Fantastisk udvikling for Ærø i fremtiden og til gavn for mange rejsende. Bestyrelsen fik stor ros for deres arbejde, og mere end de 1900 aktionærer jubler.

Men hvor var kommunalbestyrelsens medlemmer og ikke mindst borgmesteren?

Der var enkelte, som ønskede tillykke med en video, og folk mødte op på havnen med flag, og det blev omtalt på Facebook.

Fyns Amts Avis Ærø-redaktionen på Ærø har ikke opdaget det endnu, og det samme gælder turist- og erhvervsdirektøren?

Svar fra redaktionen:

Den Sydfynske Initiativpris er Fyns Amts Avis' pris. Det var os selv, der indstiftede den for syv år siden for at hylde lokale initiativer i det sydfynske område. Siden er prisfesten blevet afholdt i den by eller det område, hvor forrige års vinder har base. I fjor vandt Demokratifestivalen i Ollerup, og derfor blev prisen i år uddelt i Ollerup, som ligger i Svendborg-området. Derfor var det naturligt, at det var kollegerne på Svendborg-redaktionen, der dækkede arrangementet, og at artiklerne derfor også blev bragt på Svendborg-siderne i printavisen.

Men nyheden og den længere reportage om årets prisvinder, Ærøxpressen, blev også delt på Ærø-redaktionens facebookside, ligesom artiklerne også kan findes på Ærø-siderne på fynsamtsavis.dk. Endelig var historien - naturligvis - på forsiden af printavisen. Så ærøske læsere har - om de orienterer sig primært på papir eller på web - haft alle muligheder for at læse avisens dækning af årets prisfest og årets vinder.

Venlig hilsen

Anders C. Østerby, lokalredaktør

Annonce
Inger Ziegler og Anne Lykke Arrias. Fotos (arkiv) Anders C. Østerby og Andrea Bisgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Fyns Amts Avis mener: Sig nu bare helt farvel til de test

Endelig bliver der nu sagt farvel til nationale tests i folkeskolen. Ikke fuldt og ikke helt og stadig med planer om at lave et nyt "bedømmelses- og evalueringssystem" til folkeskolen. Den brede politiske aftale, der blev landet fredag er et skridt i den helt rigtige retning, og den viser, at politikerne trods alt lytter til den snart mangeårige og nu blåstemplede helt berettigede kritik af de nationale test. Men aftalen har mangler. Det er fint, at det i år bliver frivilligt, om skoler vil gennemføre nationale test. Det er faktisk helt nødvendigt, efter blandt andre VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - tidligere på måneden udkom med en evaluering, der viste, at der var mange forkerte resultater i de nationale test - og at man altså derfor ikke kan regne med dem. Så selvfølgelig er en bredt sammensat skare af politikere nødt til at reagere og sørge for, at systemet bliver ændret. I den sammenhæng virker det besynderligt, at de 20 procent dårligst præsterende elever fortsat skal gennemføre de forkerte test. Hvordan man er nået frem til det kløgtige i fortsat at følge svage elever med et redskab, der viser forkerte resultater, vækker helt berettiget undren. For hvem vil seriøst fremhæve de kommende resultater som troværdige? I det hele taget virker det meget besynderligt med den fortsatte politiske insisteren på test - ikke mindst når der helt tydeligt er så store problemer med at få udviklet et testsystem, der rent faktisk virker. I stedet burde man lytte mere til lærerne. De færreste lærere er i tvivl om, hvor deres elever ligger fagligt i de enkelte fag. Det, lærerne efterspørger, er bedre redskaber og større opbakning til at hjælpe eleverne. Ikke bare til at måle, hvor dårlige, de er. For der er ingen tvivl om, at man går i skole for at lære noget, at man skal flytte sig fagligt og der skal være visse mål, man skal nå igennem ens skoletid. Der er de fleste enige om. Og når man så tillægger mange børn og unges ganske store udfordringer med trivslen lige nu, så var det måske værd at overveje en anden tilgang til faglig udvikling også i folkeskolen. For hvis man reelt ønsker at hjælpe og løfte eleverne fra det niveau, de er på, så var det måske bedre at bruge pengene på at styrke lærerne og bruge pengene her i stedet? For eksempel med flere lærere og bedre læringsmiljøer, frem for kun at gå frem med pisken, som det har virket på mange med de nationale test. Mon ikke også nogle børn vil få bedre oplevelser af at gå i skole, fremfor at de 10 gange i deres skoletid skal testes og have lukkede kuverter med resultaterne med hjem til forældrene. Det kræver vist ikke mange flere test af de nationale test at erkende, at de var en fejl. Så drop dem nu bare en gang for alle. Brug i stedet tid og penge på at styrke selve undervisningen, skab noget bedre trivsel og mere lyst og leg. Og tro så på lærerne, og sæt dem i spidsen for det arbejde. Det vil i sig selv være velset og velgørende. Og mon så ikke resultaterne kommer af sig selv. Det kan i hvert fald næppe blive værre, end med den fremgangsmetode, der har været brugt de seneste mange år.

Svendborg For abonnenter

Styrelse retter kritik mod Oure Friskole: Nuværende leder og bestyrelsesformand skulle have gjort noget

Annonce