Annonce
Debat

Debat: Det forsvundne kunstværk

Et billede af skitsen til kunstværket "Uhæmmet Vækst" af Susanne Tønnesen, som lige nu er skjult bag en mur på Centrumpladsen. Foto: Susanne Tønnesen
Annonce

Læserbrev: I Fyns Amts Avis 11.1.21 efterlyser kunstneren Susanne Tønnesen kunstværket ”Uhæmmet vækst”, som hun skabte til Nordeas indgangsparti.

Banken har i mellemtiden fået ny adresse, så lokalerne er overtaget af en anden virksomhed, som ikke har nogen relation til værket.

Nordea, værkets ejer, tog det ikke med, da de flyttede, og ingen tænkte på at kontakte kunstneren, før værket blev skjult. Samtidig er værket skabt til en bestemt placering, så med kunstnerens efterlysning er et gammelt problem igen blevet synligt. Ikke et lokalt problem, det er landsdækkende/globalt og indtil videre evigt, for værket befinder sig mellem ophavsret/idé og ejendomsret/bevarelse.

Det problem er blevet diskuteret mange gange i (daværende) Svendborg Kommunes Billedkunstråd, f.eks. i forbindelse med 'Terningen', 'Svendborgpigen', 'Havfruer, der laver malstrøm' og vedligeholdelse af 'Vandkunst' foran Scala.

Problemerne er enslydende. Må man fjerne eller flytte en skulptur, hvis omgivelserne ændrer sig? Må man ændre detaljer på skulpturen som f.eks. soklen på 'Havfruer, der laver malstrøm' og "Terningen"? se http://www.svendborg-skulpturguide.dk/

I princippet har kunstneren den ultimative ophavsret, så man må ikke ændre eller flytte værket, hvis det er skabt til en bestemt placering. Det giver absolut mening, når man tænker på 'Terningen', som er et skrækeksempel på, hvordan manglende viden (interesse?) for et værk kan ende med et resultat, der ligger så langt fra den oprindelige idé.


Det giver absolut mening, når man tænker på Terningen, som er et skrækeksempel på, hvordan manglende viden (interesse?) for et værk kan ende med et resultat, der ligger så langt fra den oprindelige idé.


Men vi har også ejendomsretten. Bestemmer kunstneren over det værk, som jeg har købt?

De værker, som en kommune har fået som gave af Statens Kunstfond, skal vedligeholdes. Helst af fagfolk, så det ikke ender med at spejlflader bliver ”rengjort” med en vinkelsliber, som vi så det med 'Vandkunst'.

Hvad hvis jeg køber et værk, fortryder og bare vil af med det? Det må i hvert fald ikke blive solgt som skrot som Cronhammars skulptur 'Camp fire' i Odense, for han er anerkendt i sin samtid.

Bør alle kunstværker pr. definition opbevares evigt? Og hvis ikke alle, så hvilke – og hvordan finder vi frem til det? Kan vi få en saglig debat?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Årets Sportsnavn på Fyn 2020

Ærø

Ny dagligvarebutik bekymrer købmænd på øen: Jeg forudser 12 fyringer

Sport

Kaninerne skal have slikket såret

Annonce