Annonce
Ærø

Debat: Derfor skal I stemme imod min udelukkelse

Henning Borchert-Jørgensen. Arkivfoto: Anders C. Østerby

Læserbrev: Endnu en gang sætter Carsten Hansen den demokratiske proces ud af funktion.

Den socialdemokratiske ledelse på Ærø har skuffet, og der har helt klart været tilfælde, hvor jeg har følt det nødvendigt at markere min holdning, blandt andet omkring SOSU-området, hvor det er af afgørende betydning at vi kan tiltrække og fastholde medarbejdere, for ellers falder det sammen om ørene på os. Taxa-sagen, Ellen med alt det hemmelighedskræmmeri, og når Ole (Wej Petersen, borgmester, red.) er ærgerlig over at en konservativ ikke går efter at blive hans efterfølger.

Hovedet på sømmet var naturligvis beskyldningen om, at jeg er landsforræder, så jeg skrev til Ole med kopi til Carsten (Hansen, formand for Socialdemokratiet på Ærø, red.) , men ingen reagerede på mit brev.

Nogen siger at min handling (optagelsen af partimødet, red.) har været partiskadelig, og den holdning har enhver jo heldigvis ret til at have, men jeg har også ret til at have den holdning, at en formand, der ikke forsøger, endsige overhovedet responderer på et skrift om en uoverensstemmelse som omtalt i avisen er i allerhøjeste grad skadelig for partiet. Formanden har en forpligtigelse til efter bedste evne at sikre bredt samarbejde.

Formandens brug af ultimatum for at tvinge folk ud af partiet er partiskadeligt, det har reelt set kostet konstitueringen flertallet i kommunalbestyrelsen. Med ultimatummet har jeg ingen forventning om fair behandling. Carsten har jo valgt at gøre denne afstemning til en afstemning om ham eller mig, idet han har meldt ud at hvis jeg ikke bliver udelukket af partiet, så går han.

Hvis I er overbevist om, at Carstens ledelsesstil, hvor han nu to gange inden for et halvt år har meldt ultimatum ud og har kostet konstitueringen flertallet, er den måde vores parti vil opnå fremgang på, ja så skal I stemme for min udelukkelse (når Ærøs socialdemokrater mødes til ekstraordinær generalforsamling torsdag den 8. august, red.).

Hvis I til gengæld synes det er rart at et medlem er indstillet på at tage lidt tæv på de svages vegne for at trække partiet ind mod midten, denne fra højrefløjen, hvor partiet desværre ligger her på Ærø, ja så skal i stemme imod min udelukkelse.

Annonce
Henning Borchert-Jørgensen. Arkivfoto: Anders C. Østerby
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Lykkelig tilflytter på Ærø: - Jeg er så glad for vores børnehave, som er fuld af nærvær og tryghed

Navne

Byboers store begejstring over at se køer komme på græs gav Vagn en idé: Nu udgiver han sin anden børnebog om mad fra jord til bord

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Svendborg

Lukker på Toldbodvej og åbner på Lerchesvej: Fakta åbner ny butik ved havnen

Annonce