Annonce
Læserbrev

Debat: Biograf-udvidelse har konsekvenser for mange

Kære medlemmer af Teknik- og Erhvervsudvalget. På torsdag skal I – måske endnu en gang – være med til at tage stilling det videre forløb med udvidelsen af Scala, herunder salg og nedrivning af Badstuen. Jeg er modstander af nedrivning af Badstuen. Årsagen er, at da jeg boede i Aalborg blev spurgt: "Vil du se det flotteste hus i Aalborg?". Jeg svarede "ja", hvortil der blev repliceret "så tag til Den Gamle By i Aarhus!?" Det ønsker jeg ikke skal ske i Svendborg. Jeg under gerne Scala at udvide, men ikke på bekostning af endnu en bevaringsværdig bygning i midtbyen. Badstuen er en af efterhånden alt for få ældre bygninger i bymidten.

Udvidelsen af Hotel Svendborg kostede en bevaringsværdig bygning og senest er et af tre ens huse i Kedelsmedestræde blevet revet ned for at få flere parkeringspladser. Vi har moderne byggeri nok i bymidten, og jeg synes ikke, at vi skal tilstræbe at ligne Herning på det punkt. Det er heller ikke det, turisterne efterspørger.

Bygningens kvaliteter rækker ikke til en fredning, men den fortæller en historie om en af landets første indendørs svømmehaller med tilhørende badstue.

Ved opførsel af en 7,5 meter høj bygning med større aftryk end den ekstisterende vil sammenhængen mellem Centrumpladsen og Den Grønne Kile blive mindsket. Centrumpladsen bliver omkranset, mindre åben og dermed endnu en gang decimeret som en egentlig plads – især efter Hotel Svendborgs igangværende udvidelse.

Husk, at det er Centrumpladsen og de omkringliggende bygninger, der ikke passer til Badstuen, ikke omvendt. I modsat fald kan man bruge samme argumentation for at jævne Anne Hvides Gaard med jorden!Beslutningen I skal tage, skal ske på et oplyst grundlag, så her er lidt fakta:

  • Scala kan udvide oven på deres eksisterende bygning op mod Kedelsmedstræde. Det er dyrt, men ikke desto mindre muligt.
  • Svendborg Svømmeklub og Sportsdykkerklubben Dråben bliver, bogstaveligt talt, hjemløse, da bygningen indeholder begges klublokaler. Der er omkostninger forbundet med flytning og evt. nyopførsel af klublokaler. Disse omkostninger er IKKE nævnt under »Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser« i dagsordenen til mødet!
  • Planer om fælles træningslokale til opvarmning og træning i den gamle badstues lokaler må droppes.
  • Dråbens klubliv er afhængig af beliggenheden tæt på svømmehallen. Dykkergrejet (bly, trykflasker mm.) er tungt og bør af hensyn til både rygge og sikkerhed flyttes så lidt som overhovedet muligt.
  • Et nyt kompressor-rum indrettet efter de seneste sikkerhedsforskrifter koster 5-600.000 kroner.
  • En flytning til Ryttervej er ikke en mulighed: den ringe dybde i den anden svømmehal (to meter) er uforenlig med vores undervandsrugby, fridykker-, dykker- og junior-aktiviteter.

For en god ordens skyld er det på sin plads at nævne, at jeg sidder i bestyrelsen for Dråben, men at ovenstående er skrevet af mig som privatperson/medlem af Dråben.

Jeg ønsker jer et godt og konstruktivt møde. Husk, at det ikke kun er Scala, I træffer en beslutning for. Det er også for borgerne, turisterne, klubberne og deres medlemmer.

Annonce
Lars Axel Andersen mener ikke, at Teknik- og Erhvervsudvalget bør sige ja til en nedrivning af Badstuen i Svendborg. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

Lukker på Toldbodvej og åbner på Lerchesvej: Fakta åbner ny butik ved havnen

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Annonce