Annonce
Debat

Debat: Bæredygtig flybrændstof skal være med til at vende skuden

Synspunkt: Som medlem af Bedsteforældrenes Klima Aktion ved jeg jo godt, at den grønne omstilling kræver mere, end at vi udskifter de sorte drivmidler med nogle grønne. Vi skal jo også skrue gevaldigt ned for forbruget.

Men ligesom når rygerne skal afvænnes og må ty til e-smøger, så kan det jo godt være, at vi er nødt til at bruge e-fuels en tid, mens vi vænner os af med at rejse jorden rundt hele tiden og forbruge 10 gange mere end kloden kan klare. Så er det jo fedt at høre, at forskerne ved hvordan man laver vores køkkenaffald og landbrugets gylle om til flybrændstof med alle mulige positive sidegevinster.

Måske kan det ikke få Dan Jørgensen til at lade olien blive i undergrunden, som han ellers godt vidste var nødvendigt, før han blev ansvarlig minister. Måske holder folk så netop ikke op med at flyve, fordi vi ikke kan pege grønne fingre ad dem. Og måske er teknologiske løsninger den narresut, der får os til at tro på industriens tåbelige begreb grøn vækst. Vi kan jo ikke have, at dronningen skal køre trillebør til Haparanda.

Men noget må vi jo gøre, i stedet for den tomme snak og gode intentioner om en perfekt verden.

SDU kom tirsdag med en rapport, der viser, at det er økonomisk og teknisk muligt at lave flybrændstof ud fra bio-affald og snart også vil være muligt at trække CO2 ud af røgen fra forbrændingsanlæg og atmosfæren og indføre den farlige gas i den kemiske ligning, hvor den bliver til e-fuel. Rapporten er et oplæg, der skal skabe baggrund for investering i bæredygtigt flybrændstof i Norden.

Allerede her er der masser af positive gevinster, der mindsker CO2-aftrykket. I rapporten nævnes også sidegevinsten ved at gylle ikke skal ligge og stinke på marken, men bliver omdannet til lugtfri gødning, så landbruget får nemmere ved at skrue ned for udslippet.

SDU taler med Fjernvarme Fyn om at bygge et anlæg i forbindelse med Fynsværket, som kan afløse kulafbrændingen, for produktionen af e-fuels afgiver varme, som kan sendes ud i fjernvarmerørene. Prisen er tre milliarder kroner. Et større anlæg ved Københavns Lufthavn er også i tankerne til 30 milliarder kroner.

Til processen at lave affald til metan og senere til flydende brændstof, skal der bruges brint, som fremstilles ved elektrolyse, med strøm fra vindmøller. En tredje sidegevinst kan så være at oplagre vindkraftens energi i brint, når det blæser mere end selv vores store forbrug kan aftage.

Man behøver ikke være teknologinørd for at blive grebet af mulighederne, men det er jo nok nemmere at få teknologinørderne til at købe den idé end at bede dem gå hjem og dyrke deres egne grøntsager og lave julegaverne selv i stedet for at flyve ud i verden for at se den sidste rigtige natur, inden den forsvinder.

Der er brug for hurtige løsninger; vi har ikke så meget tid til at vende skuden. Lad os starte med at stoppe CO2-udslippet, ellers er alt andet ligegyldigt. Med bæredygtigt brændstof til fly og skibe, biogas til lastbilerne, el til bilerne er vi i gang. E-fuel kan sågar indgå i plastproduktion, og landbruget får en kærkommen hjælp.

Så mangler vi snart bare at overbevise resten af verden inklusiv Trump og den saudiske prins for ikke at tale om Shell og Total, der har brugt millioner på lobbyarbejde for at nedgøre klimatosserne. Hvis vi, som vi plejer, anlægger synspunktet, at forureneren betaler, må Shell efter mere end 100 år i branchen, der har gjort os afhængige af det sorte stads, virkelig have en sort samvittighed. Inden vi begynder at anlægge sag mod olieselskaberne, kan vi jo lade dem selv vågne op og se, at hvis de skal have en fremtid, må de se at investere i den grønne omstilling.

Hvad var mere nærliggende, end at Shell investerede i udviklingen af en flybrændstoffabrik ved Fynsværket. Hvis vi ellers vil have dem. Måske skal vi bare selv betale, kommune, stat, pensionskasser, ved flyafgifter og statstilskud. Nu har olieselskaberne og kapitalismen haft 100 år til at vise vejen. Måske er det på tide, at vi selv tager over. Så hellere satse på at socialdemokraterne kan løfte den opgave, vi har valgt dem til. Ellers må vi jo hjælpe dem.

Annonce
Peter Yde Frostholm skriver om mulighederne for at sænke CO2-udslippet ved at udvikle og bruge e-fuel. Privatfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

Vigtig GOG-gevinst mod arvefjender

112

For 11. gang: Indbrud i bil i Svendborg

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lad børnene flokkes i bymidten

Svendborg har fået en café for hele familien. Der er plads til, at de mindste leger og tumler rundt, og der er plads til de lidt større børn i et legehjørne. Og så kan forældre, bedsteforældre og naturligvis børnene få en forfriskning og lidt mere til. Jensens Bøfhus har en smule af den slags tilbud, men derudover er Café Svend, som den nye café hedder, alene om at henvende sig så direkte til lige netop børnefamilierne. En målgruppe, som egentlig er ganske stor, men også lidt overset, når blikket glider hen over Svendborgs bymidte. Jo, der er musik- og teateroplevelser for børnefamilier, og ikke så langt fra midten ligger Naturama og biblioteket. Det er rigtig fint, men hvordan ser det ud, når vi kigger ind i centrum af byen? Prøv at gå en tur ned gennem gågaderne. Der er faktisk ikke så meget at komme efter. Der er ingen legetøjsbutikker længere i bymidten, men det er vores allesammens skyld - vi køber nemlig det meste af legetøjet på nettet. Legepladserne ligger også et pænt stykke vej fra bymidten - især hvis benene er korte. Måske har Luise og Anders Føns Haaber derfor fundet en niche med et stort potentiale i. Noget har de i hvert fald fat i. Svendborg har et stærkt og levende kulturliv og tilbud i stakkevis, når det gælder gastronomi, teater, musik og meget mere. Der er masser af oplevelser at hente, men der er måske også et blindt punkt: Børnefamilierne. Så hvordan skal vi lokke børnefamilierne ind til bymidten en helt almindelig lørdag formiddag, hvor vi så gerne vil have, at de lægger deres penge, når sko og tøj skal købes? Der er i hvert fald ikke mange børneoaser at finde i nærheden af Møllergade og Gerritsgade. Der er et springvand på Torvet, som er tændt, så længe temperaturen ikke kniber sig ned i nærheden af frysepunktet, men det er også nogenlunde det. Svendborgs bymidte er måske ikke helt så familievenlig, som vi kunne ønske os. Vi vil jo gerne have flere børnefamilier til området. Det er godt for dynamikken og udviklingen, og vi vil meget gerne have, at børnefamilierne også bruger deres penge i de lokale forretninger frem for i de virtuelle stormagasiner. Svendborg har et stærkt kulturelt udtryk, men byen ser knap så stærk ud i børnehøjde. Nogle legemuligheder på Torvet kunne for eksempel være en mulighed. En rutsjebane, en gynge og et faldunderlag ville kunne gøre en stor forskel for familier med små børn, og pladsen er der jo til det. Der tænkes hele tiden i udvikling af byen. Det kunne være en god idé også at give børnene en mere fremtrædende plads i udviklingstankerne. De har det jo endda med at komme i følgeskab med mindst én voksen.

112

Uheld på Svendborgmotorvejen

Annonce