Annonce
Ærø

Debat: Anklage om stemmefusk kræver mindst en undskyldning

Læserbrev: At et medlem af Socialdemokratiet beder sin egen borgmester om at trække sig, er uhørt, men at han mener, Ole Wej med to mandater er en hindring for al udvikling på Ærø, vidner om Bjarne Mahler Schous manglende indsigt i de demokratiske spilleregler.

BMC er tydeligvis fornærmet over at hans, Henning B Jørgensens og Jens Weiss' projekt, med en 1,4 km lang landingsbane til imellem 80 og 100 millioner i Gråsten Nor ikke bare blev klappet igennem i kommunalbestyrelsen. Det er dog den 23. maj 2019 blevet besluttet at bruge 375.000 kroner på en forundersøgelse.

At der ingen udvikling sker i kommunen, kræver at man holder sig for både øjne og ører. Tre store projekter er i gang: elfærge, udvidelse af Søby Havn og ny SFO, som alle i store træk er vedtaget af en enig kommunalbestyrelse. Ærø er et af de steder i Danmark, hvor det koster mindst at have sit barn i SFO, og Ærø har også nogle af Danmarks højeste normeringer i daginstitutioner. Ydermere har Ærø ikke sparet på ældreplejen de sidste seks år, med en socialdemokratisk borgmester og en enig kommunalbestyrelse i næsten alle budgetforlig. Hvis ikke det er gode projekter, hvad er så?

BMC anklager stemmetællerne Grethe Skov, Dorthe Sindal og Lis Jørgensen for fusk med stemmeoptællingen, ved vores ekstraordinære generalforsamling - hvad tænker manden på? Ikke siden benægtelsen af amerikanernes landing på månen har jeg hørt en så paranoid konspirationsteori. Det må da mindst kræve en undskyldning.

Jeg er ked af alt det bøvl, uroen i vores parti skaber, og håber ikke det går ud over samarbejdet i kommunalbestyrelsen, så vi fortsat sammen kan skabe gode resultater for Ærø.

Annonce
Peter Hansted, gruppeformand for Socialdemokraterne på Ærø. Arkivfoto: Niels Rosdahl
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: En femte færge er ikke en for mange

Det kan godt være, at det umiddelbart virker som endnu en færgefantasi, der lørdag blev fortalt på vores Ærø-sider. Men den skulle altså være god nok: Ærø kan snart gøre klar til endnu en færge - og dermed en femte en af slagsen; denne her til og fra Kiel. For os, der har været længe nok i det sydfynske område, vækker det både en masse minder og drømme til live igen. Og lad os begynde med drømmene, for hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre igen at sejle over Østersøen med flere hundrede mennesker? Ville det ikke være et tiltrængt boost til turismen og rutefarten mellem de to lande? Det er ikke svært for sig at se mulighederne for det sydfynske øhav med igen at være "vand-fast" med vores tyske nabo. De bedste drømme er jo dem, der bliver realiseret, og det tegner i hvert fald så langt, at den tyske idemand Udo Siegmund nu flytter ind i Motorfabrikken i Marstal - med firmaet Kiel-Ærø Cat-Express. Herfra er det planen at realisere de gode færgefantasier, der skal sætte en katamaranfærge i pendulfart mellem Kiel, Langeland og Ærø - i en ikke nærmere defineret ruteplan. Og det er her - bare ved tanken om skumsprøjt, tyske gloser over højtaleren, toldfrit salg og sejladsen gennem Kielerkanalen - at de gode minder får nyt liv i manges tanker. Gennem mange år var det en helt indgroet del af vi danskeres ferier og fridage - og det var med til at skabe godt tysk liv i vores område. Tyskerne lejede sommerhuse, købte is og cyklede rundt her som faste gæster, og vi selv nød turen over Østersøen med udsigt til gågade-vandring, Karlstadt-besøg og schöne Restaurantbesuche. På alle måder var de to kendte østersøruter Faaborg-Gelting og Langeland-Kiel helt naturlige og elskede dele af vores fælles fortid. Derfor blev der om ikke grædt så da tænkt mange tårer, da ruterne lukkede ned. Og lige så mange vilde drømme er tænkt i de forsøg, der siden har været for igen at få liv over Østersøen igen. Derfor er også dette fantastiske forsøg så velkomment, for vi ved, hvor meget godt det kan gøre for området - og for os selv. De fleste af os kan desværre også hurtigt genkalde os de økonomiske udregninger, der har været skyld i, at de hidtidige forsøg er kuldsejlet. Men denne gang er færge-planen baseret på ren person-transport, og selvom det lille ord "finansiering" ikke er på plads, så tillader vi os her at drømme med. Og man ved jo netop ikke med Ærø - se bare på den private Ærøexpressen. Det troede mange nok ikke muligt fra starten, men lige om nogle måneder sejler der igen færger fra Marstal. Så hvorfor ikke? I hvert fald er det nok for tidligt at sige "det går aller". Og hvor kunne det være fantastisk, hvis det lykkes. Viel Glück mit dem Projekt ...

Annonce