Annonce
Erhverv

De viste vejen på Vestfyn: Gik fra dør til dør og skaffede fibernet til 562 huse

De samlede 30 ambassadører, der skulle kapre fibernetkunder i området omkring Helnæs, Brunshuse, Brydegaard, Snave og Dreslette. 13 af dem er foreviget på billeder her fra 2014, og godt et halvt år efter var to ud af tre husstande hoppet på fibernet-bølgen i området. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Fibernet-ambassadører fra landområde på Vestfyn giver gode råd til, hvordan de som kunder hos Energi Fyn fik lagt en lynhurtigt internetforbindelse ud.

Langeland/Helnæs: De har ingen hatbakker i det vestfynske område omkring Helnæs, Brunshuse, Brydegaard, Snave og Dreslette, men de har ligesom flere steder på Langeland langt mellem huse og gårde. Alligevel er det lykkedes at få ført fibernet ind i to ud af tre ejendomme i området.

Arkitekten bag den mission er pensionisten Poul Hansen. Han var træt af en langsommelig internetforbindelse i sit hjem i Brunshuse, gik til Energi Fyn og fik den besked, at hvis han kunne få et tilsagn fra 55 procent af de 883 husstande i området, så havde de en aftale.

Det var i sommeren 2014, og i starten af 2015 var der lagt fibernet ind i 64 procent af husene i området. Men nogen let vej var det ikke.


Vi førte alt ind i et regneark, og vi tegnede også kurver, så man kunne se, hvor man var nået længst, og så gik der ædel kappestrid i det mellem områderne.

Poul Hansen, Brunshuse


- Jeg startede med at få alle 883 adresser og lægge dem ind i et regneark, og så begyndte jeg at undersøge hvilke områder, der hørte naturligt sammen og havde en fælles identitet, fortæller Poul Hansen, der brugte sit organisationstalent fra et langt arbejdsliv i 3F og SiD.

Annonce

Bevægelse i arbejdet

Hans næste skridt var at finde ambassadører fra hvert område, der ligesom ham ønskede at få bredbånd og som var parate til at gå ud og forsøge at hverve fibernet-kunder. Da egnen var opdelt i ni lokalområder, og der var fundet 30 ambassadører, gik arbejdet for alvor i gang.

- Vi lavede plancher og begyndte at øve os i de gode argumenter og i at svare på de modargumenter, vi vidste, vi ville møde. Det bearbejdede vi, og så gik vi ud og bankede på dørene. Vi gik fra hus til hus og op og ned ad lange markveje for at få folk til at være med, fortæller Poul Hansen.

Ambassadørerne gik ud to og to, og Poul Hansen sendte næsten dagligt ajourførte lister ud, så alle hele tiden kunne se, at der var bevægelse i arbejdet. På listerne kunne ambassadørerne se, hvem der havde sagt ja og nej, og hvem det var værd at besøge igen.

- Vi førte alt ind i et regneark, og vi tegnede også kurver, så man kunne se, hvor man var nået længst, og så gik der ædel kappestrid i det mellem områderne. Det gav ny energi. Og når vi synes, det begyndte at gå lidt for trægt, så kaldte vi alle ind til et møde i et mødelokale, som vi lånte af en lokal entreprenør, og så kom der gang i den igen, fortæller Poul Hansen.

Annonce

Jyske argumenter

Der bor ligesom på Langeland mange ældre mennesker i det vestfynske landområde, og de var ikke alle lette at overtale. Nogen havde ingen computer, men de blev udsat for gode jyske argumenter.

- Vi sagde, at de skulle se det som en god investering, og at deres hus i hvert fald ikke blev mindre værd, og det forstod de sgu næsten alle sammen, griner Poul Hansen.

Han giver også et godt råd til de folk på Langeland, som skal ud at gå fra dør til dør, hvis salget af Langelands Elforsyning falder på plads. Den opgave har de frivillige i Langelands Mobil- og Bredbåndsforening allerede vist interesse for.

- Det gælder om at finde de rette enheder og de rette argumenter, og så er det ellers opfølgning, opfølgning, opfølgning. Ambassadørerne skal hele tiden kunne se, at der er bevægelse, og at arbejdet nytter, og så virkede denne her kappestrid mellem områderne hos os, fordi man ikke ville stå tilbage for hinanden, fortæller Poul Hansen.

Han fortæller også, at der siden er endnu flere, der har koblet sig på fibernettet i området. Energi Fyn har i dag 210.000 andelshavere og leverer fibernet til 80.000 af dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Dom over ny erhvervsstrategi: Aalborg, Aarhus og København vil også være Danmarks bedste, men hvordan skiller Odense sig ud?

Annonce