Annonce
Fyn

De pårørende har været for langt væk fra de døde

– Vi har haft masser af praktiske udfordringer og begrænsninger som bedemænd på grund af coronaen. Det, der er vores styrke, er at være sammen med de pårørende omkring de døde, siger Bente Lorenzen. Foto: Carsten B. Grubach
Bedemænd mødes i erfagruppe for at fastholde nærheden ved dødsfald.
Annonce

VEJLE: Bente Lorenzen har ikke som så mange andre selvstændige erhvervsdrivende lidt nogen økonomisk nød under coronakrisen. Som bedemand har hun haft nok at se til, selv om hun som alle andre selvfølgelig godt kunne have undværet pandemien, der har kostet millioner af dødsfald på verdensplan, vendt rundt på mange dagligdags rutiner og givet masser af restriktioner.

– Vi har haft masser af praktiske udfordringer og begrænsninger som bedemænd på grund af coronaen. Det, der er vores styrke, er at være sammen med de pårørende omkring de døde. Normalt hjælper de pårørende med at lægge den døde i kisten, og de har været med til at udsynge den døde. Det har desværre ikke kunnet lade sig gøre, og det har været ekstra svært.

Blandt andet fordi de pårørende heller ikke har kunnet komme ind på plejehjemmene og været hos de døde i den sidste tid. Her har vi så skullet bruge vores fantasi og har arrangeret udsyngning, hvor folk har stået med afstand udenfor.



Vi ønsker at lære af det, vi står i, og finde ud af, hvordan vi kommer videre med vores arbejde, så vi stadig er fuldt med i det

Bente Lorenzen, bedemand


Vi har været en slags gæster på plejehjemmet, og vi har skullet gennemføre samtaler med de pårørende via nettet, selv om vi har været i de dødes hjem for at lægge dem i kisten, så det har været svært, siger Bente Lorenzen, der har været bedemand i 26 år, men aldrig oplevet en situation som nu. En begravelse er for hende, som der står på en vægplakat på bedemandskontoret på Grejsdalsvej, altid en hyldest til det liv, der er levet.

– Det har været særlig svært at se de pårørende lide afsavn, at der har været begrænsninger i kirkerne, så nogle har måttet stå udenfor, og at de pårørende hos nogle bedemænd for eksempel har skullet betale ekstra for at se den døde i kapellet flere gange. Samtidig har vi skullet bruge værnemidler som mundbind, handsker og håndsprit, og vi har haft særlige t-shirts på i forbindelse med corona-dødsfald.

Bente Lorenzen er med i landsdækkende erfagruppe Patio og på dens vegne har hun søgt og fået tilskud fra foreningen Velliv til at holde et weekendseminar.

Bedemandens opgaver

Gennem samtalen med bedemanden aftaler de pårørende selv, i hvilket omfang de ønsker praktisk hjælp. Det kan være en stor hjælp og tryghed for pårørende at overlade disse opgaver til bedemanden, som har erfaring i at tilrettelægge begravelsen eller bisættelsen. Samtalen kan foregå i f.eks. afdødes eller pårørendes hjem eller i bedemandens forretning.

Afhængigt af hvad pårørendes ønsker for tilrettelæggelsen af opgaver og bestillinger, kan bedemandens opgaver være:

Afhentning, iklædning af afdøde og eventuelt udsyngning fra hjemmet.

Anmelde dødsfaldet hos begravelsesmyndigheden

Udfylde papirer, evt. fremskaffelse af nye attester.

Forsendelse eller kørsel til myndighederne med papirerne.

Ansøgning om begravelseshjælp fra kommunen og Sygesikringen Danmark.

Skabe kontakt med kordegn, præst og kirkegård for fastsættelse af højtideligheden.

Udsmykning af kirke eller kapel.

Bestilling af kistepynt, kranse og båredekorationer,

koordinere dødsannoncer med valgte medier

Trykke salmehæfter.

Bestille sten eller tilføjelse af navn hos stenhugger.

Køre kisten til og fra højtideligheden i rustvogn.

Transportere urnen til kirkegård

Anmeldelse af dødsfald hos forsikringsselskab og fagforening.

Indhentning af priser på eventuelle udlæg, f.eks. til mindesammenkomst.

Kilde: Brancheforeningen Danske Bedemænd

I begyndelsen af oktober mødes bedemænd fra 14 begravelsesforretninger på Haraldskær ved Vejle for at udveksle erfaringer fra coronatiden og finde ud af, hvad der kan gøres bedre i fremtiden, så de pårørende kan tage en passende og mere nærværende afsked med de døde. Samtidig kan bedemændene få konkrete værktøjer for at forebygge emotionelle belastninger, skam og stress, som Bente Lorenzen skrev i ansøgningen.

Maske og handsker, som Bente Lorenzen her har på, har ikke fremmet nærværet med de pårørende til de døde under coronakrisen. Foto: Carsten B. Grubach

– Vi ønsker at lære af det, vi står i, og finde ud af, hvordan vi kommer videre med vores arbejde, så vi stadig er fuldt med i det. Som bedemænd er vi meget forskellige, så vi kan lære noget af hinanden, siger Bente Lorenzen, der synes, at hun selv har gjort meget for, at de pårørende har følt nærværet.

– Det håber jeg, at de har følt, selv om vi har brugt masker og handsker, siger hun. I de to tilfælde, hun har haft døde af corona-virus, har hun insisteret på med afstand at se på, når den ansatte på sygehusets kapel har skullet lægge den døde i kisten.

– Det er vigtigt for mig at se, hvem det er, man ligger i kisten, pointerer hun.

Annonce
Annonce
Danmark

Færre kommuner rummer alle klasser

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Langeland For abonnenter

Sejlers sunkne båd giver havn kæmperegning: - Det er lidt forkert i mine øjne

Annonce