Annonce
Søsiden

De huggede stævnen af med machetter og blev reddet af tidligere Ærø-coaster.

Viracocha III-besætningens profesionelle fotograf i aktion med kameraer og mikrofon rettet mod Simon Melchiorsen. Foto: Buck Expeditions
Kort før sivbåden blev efterladt synkende i Stillehavet, kom de sidste ombordværende i sikkerhed.

RUDKØBING: Velankommet i land på atollen Hao glemte Simon Melchiorsen og hans to makkere fra Viracocha III ikke, at de deres fem kammerater stadig opholdt sig på sivbåden. Meget sultne. De skulle hjælpes.

Simon Melchiorsen fik på atollen kontakt til et amerikansk par i 40 fods sejlbåden Halcyon. De to langturs-sejlere tilbød at sejle mad frem til sivbåden:

- Jeg gik op i den lokale butik og købte 100 kilo ris og dåsemad. Jeg nærmest ribbede butikken, fortæller Simon Melchiorsen.

Det amerikanske par og Simon Melchiorsen fandt hurtigt ud af, at de svingede godt sammen. Efter at have fået sivbådens friske forsyninger om bord i sejlbåden, tilbød parret Simon Melchiorsen at sejle med på deres videre togt.

Sejlbåden indhentede sivbåden, og de fem tilbageværende på Viracocha III fik deres proviant. Simon Melchiorsen sejlede derefter videre med det amerikanske par i tre måneder.

Annonce

Besøg fra Langeland

Under sejladsen med det amerikanske par fik Simon Melchiorsen besøg af sine forældre fra Rudkøbing, Henriette Aggedam og Palle Melchiorsen. Undervejs havde Simon Melchiorsen på satellit-telefon givet en kort månedlig melding hjem til Langeland.

Efter afsked med det amerikanske par kom Simon Melchiorsen om bord i en anden sejlbåd og sejlede fra øen Bora-Bora i Fransk Polynesien og til New Zealand. Herfra gik det med fly mod Danmark og hjem til jul og nytår på Langeland.

Efter nytår blev det hverdag for Simon Melchiorsen, da han tørnede til som maskinmester på DFDS’s Princess Seaways på Amsterdam-Newscastle.

- Jeg har stadig kontakt med de andre, siger Simon Melchiorsen:

- Og det kan være, at der på et tidpunkt kommer en film.

Reddet af tidligere Ærø-coaster

Hvad blev der af de øvrige - og af sivbåden Viracocha III?

De to andre landsatte fløj fra atollen efter nogle dage.

De fem i den synkende sivbåd fortsatte sejladsen på Stillehavet.

Efter få dage blev stævnen tynget så dybt af indtrængende havvand, at den truede med at trække resten af sivbåden ned. Derfor blev der truffet en drastisk beslutning: - Vi hugger stævnen af!

Afhugningen af stævnen blev udført med machetter, store knive. Derefter blev sivbåden vendt, så agterenden blev forskib.

Efter et par uger tilkaldte de fem på sivbåden hjælp. De blev reddet af den Ringkøbing-byggede (1978) tidligere Ærøskøbing-coaster Ardal, nu forsyningsskibet Mareva Nui - og sejlet til Tahiti.

Sivbåden lod de drive.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Svendborg

Statsministerbesøg i Svendborg: Spørgelystent publikum holdt Frederiksen til ilden

Annonce