Annonce
Søsiden

Dansk søfart 2022: Vind er fremtidens lyspunkt

Et af offshore-vindindustriens helt store fartøjer, Seajacks Scylla, på ophold i Esbjerg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Den grønne omstilling vil betyde, at vind-offshore de kommende år bliver et markant område med enestående muligheder for danske søfarende, skriver fagforeningsformand Ole Philipsen.

Af Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og for CO-Søfart

NYTÅRSKIK PÅ DET BLÅ DANMARK


Uskønt og problematisk med enkelte lyspunkter. Det er den korte beskrivelse af 2021 set her fra CO-Søfart og Metal Maritimes hjørne af Det Blå Danmark.

Det uskønne gælder overenskomstforløbet for officerer i Danske Rederier. Ikke nok med at det var uskønt – det var også umådeligt langstrakt. Fem måneder tog det at nå frem til et resultat for de danske officerer, beskæftiget i rederierne under rederiforeningen Danske Rederier. Vel at mærke de samme officerer, som rederierne ikke har holdt sig tilbage med både at fremhæve og takke for indsatsen under en pandemi, hvor de søfarende og deres familier har lidt ekstraordinære afsavn blandt andet som følge af besværlige og forsinkede besætningsskift.

Nu er tak jo kun et fattigt ord, og de corona-udskudte overenskomstforhandlinger gav rederne alle muligheder for økonomisk at anerkende officerernes indsats i form af hyrestigninger og forbedringer i ansættelsesvilkårene.

Men da rederierne mødte til overenskomstforhandlinger, var det med tilbud om hyrestigninger så små, at de knapt kan regnes ud. Set i lyset af rederiernes rekordindtjeninger i både 2020 og begyndelsen af 2021, var redernes foreslåede stigninger himmelråbende – og lå langt under, hvad forhandlingerne for de menige året før var landet på.

Ved et tæt samarbejde med Maskinmestrenes Forening gennem alle fem måneder, hvor forhandlingerne stod på, lykkedes det at nå et tilfredsstillende resultat. Havde officererne ikke været omfattet af overenskomster, havde rederne uden at blinke sparet, hvad der kunne spares på hyrerne.

Det er ikke gået ubemærket hen blandt officererne, hvor især navigatører, der er omfattet af overenskomsterne, har valgt at melde sig ind hos os i Metal Maritime – den overenskomstdækkende part. Det problematiske efter forløbet er, at tilliden til Danske Rederier som forhandlingspartner står overfor et større reparationsarbejde.

Formand for Metal Maritime og for CO-Søfart, Ole Philipsen. Foto: Lars H. Laursen

Set i lyset af rederiernes rekord-indtjeninger i både 2020 og begyndelsen af 2021, var redernes foreslåede stigninger himmelråbende ...

Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og for CO-Søfart

Blandt lyspunkterne i det forgange år er vind offshore-rederiet Cadelers indflagning i DIS og rederiets tilgang i det hele taget til at favne det danske – herunder også forhandling af danske overenskomster. Overenskomster, der dækker alle om bord uanset nationalitet. Dermed er danske søfarende konkurrencedygtige, da alle ansættes på samme løn og vilkår. Forhandlingerne blev et positivt eksempel på konstruktivt samarbejde, der står i skarp kontrast til forårets oplevelser med officersforhandlingerne.

Forløbet påviste dog også, at der er behov for en ny hovedoverenskomst i regi af Danske Rederier. En hovedoverenskomst, som er målrettet netop installationsskibe i vind offshore. Det arbejde er nu sat i gang i samarbejde med Maskinmestrenes Forening.

Den grønne omstilling vil betyde, at vind offshore de kommende år bliver et markant område med enestående muligheder for danske søfarende. Danmark står lige nu med alle muligheder på hånden, og vi har derfor også presset på for at få et projekt i stand med de ansvarlige myndigheder om at udvikle fælles branchestandarder, uddannelseskrav, ækvivalering af uddannelseskrav i forhold mellem f.eks. STCW og OPITO.

Vi er i Metal Maritime overbeviste om, at vind offshore vil blive et lyspunkt, der de kommende år vil præge danske søfarendes jobmuligheder i positiv retning.

--------

SØSIDEN-FAKTA: Metal Maritime organiserer bl. a. skibsmekanikere, elektronikfagteknikere, maskinister, skibsassistenter, navigatører og skibskokke. Kartellet CO-Søfart omfatter Metal Maritime, Metal Vest, FOA Søfart, Dansk El-Forbund, Serviceforbundet og Centralforeningen for Stampersonel, CS.

Annonce
Langeland For abonnenter

DF-kandidat tabte lodtrækning: Meldte hele familien ud af partiet

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Efter et halvt år på markedet: Italiensk specialbutik er solgt til kokkepar, der tilbringer alle somre i støvlelandet

Ærø For abonnenter

Tidligere HF-søfartsstuderende taler ud om druk- og narkokultur: - Det ville vi ikke udsætte vores børn for

Faaborg-Midtfyn

Fynsk restauratør frustreret over zig-zag-kurs: - Man kan komme i tvivl, om myndighederne har styr på det her

Ærø

To skoler gennemsøgt i stor narkosag: Mistanke om salg over Snapchat

Regeringen bekræfter: Vil fjerne næsten alle restriktioner

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flere og flere biler øger presset: Hvor længe skal vi vente på omfartsvejen?

Danmark

Alene i julen? Sådan passer du på humøret juleaften

Søsiden For abonnenter

Trofast fynsk-bygget jagt til FDF Søkreds

Svendborg

Video: Store flammer har brændt bygning helt ned - vej spærret af kraftig brand

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

Langeland

Vigepligtsuheld i kryds: Person kørt til OUH

Navne For abonnenter

Klar tale: Eva Kristina Mikkelsen fortæller skarpt og skrapt

Faaborg-Midtfyn

Ny trend: Faaborg-ejendomme bliver solgt til yngre og erhvervsaktive

Annonce