Annonce
SØSIDEN

Dansk søfart 2022: Vi er blandt de dygtigste

Danske Maritime er brancheorganisation for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe, bl.a. Petersen & Sørensen Motorværksted (foto) i Svendborg samt fx for skibsværfterne i Faaborg og Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- En del af færgerne bør skiftes ud, og andre bør have en kraftig opgradering, skriver adm. direktør Jenny N. Braat fra brancheorganisationen Danske Maritime.

Af Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime

NYTÅRSKIK PÅ DET BLÅ DANMARK


Et af emnerne i statsministerens nytårstale var danske virksomheders behov for at kunne skaffe nok dygtige medarbejdere – herunder fra udlandet. I den maritime industri bruger mange virksomheder både meget tid og mange kræfter på at finde de ønskede medarbejdere, og det vil være yderst velkomment, hvis international rekruttering gøres væsentligt nemmere.

Statsministerens nye toner i forhold til udenlandsk arbejdskraft er længe ventet, og en positiv overraskelse set i lyset af, hvor passiv regeringen indtil nu har været på denne agenda. Virksomhederne i den maritime industri har i hele landet brug for at kunne rekruttere globalt til de meget specialiserede job, som både er branchens styrke og svaghed.

Vi er blandt verdens dygtigste og mest anerkendte maritime industrier og oplever stor efterspørgsel i hele verden, men som andre danske brancher har vi kæmpe udfordringer med at skaffe nok kompetente medarbejdere. Derfor er det vores håb, at regeringen både vil være villig til at sænke lønkravet i Beløbsordningen, villig til at se på en udvidelse af Positivlisten over særligt efterspurgte kompetencer og villig til at se fast track-ordningen efter i sømmene, så det bliver nemmere at få ansatte hertil også i kortere perioder.

Det er fin ambition at stræbe efter CO2-neutral indenrigsflyvning, men det kan undre, at regeringen ikke i samme åndedrag nævner vores indenrigstrafik til søs.

Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime
Jenny N. Braat, adm.dir., Danske Maritime. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Et andet vigtigt emne var en mulig CO2-afgift i relation til luftfart. Her kan det undre, at talen ikke berørte skibsfart: Det er fin ambition at stræbe efter CO2-neutral indenrigsflyvning, men det kan undre, at regeringen ikke i samme åndedrag nævner vores indenrigstrafik til søs. Vi har i jo alt 66 indenrigsfærger, og en del af dem har over 40 år på bagen. Siden da er der sket store teknologiske fremskridt til gavn for både den grønne omstilling, driftsomkostningerne, brugerne og naboerne. Så en del af færgerne bør skiftes ud, og andre bør have en kraftig opgradering.

Sidste år blev en mindre pulje til grøn omstilling af færger revet væk, så den bør følges op af langt flere øremærkede midler snarest. At flyve grønt er ikke lige rundt om hjørnet, men vi kan sejle grønt allerede fra i år, hvis regeringen og kommunerne er villige til at foretage de nødvendige investeringer.

Samtidig er det vigtigt, at nye afgifter bruges til gavn for netop den grønne omstilling. Målrettede investeringer er med til at afgøre tempoet og påvirker virksomhedernes konkurrenceevne, som for eksportbranchernes vedkommende stadig er belastet af corona.

Før man pålægger danske virksomheder en ny afgift, er det helt afgørende, at vi samtidig taler om, hvor disse penge så kanaliseres hen. Danske Maritime har i relation til skibsfart foreslået, at en mulig CO2-afgift skal retur til branchen i form af en fond til grøn omstilling. Nu foreslår luftfartsbranchen det samme, og det bør regeringen lytte til.

I praksis er det utrolig omkostningstungt at udvikle nye brændstoffer, design, motorer og andet udstyr, som muliggør den grønne omstilling. Så midlerne skal bruges til målrettet forskning, udvikling og innovation – fremfor eksempelvis at blive flyttet over til forbrug i den offentlige sektor. Midlerne skal komme virksomhederne selv til gode, med henblik på at sikre vækst, omsætning og arbejdspladser i hele landet.

Samtidig er der brug for et langt større fokus på eksporterhvervene, hvis indtægter udgør en stor del af fundamentet i dansk økonomi. Mange danske virksomheder kæmper fortsat med internationale rejserestriktioner og alle coronaens øvrige negative konsekvenser. Det havde klædt statsministeren at sende opbakning og opmærksomhed i retning af netop den del af dansk erhvervsliv. Det er der brug for!

----

SØSIDEN-FAKTA: Danske Maritime, tidligere Skibsværftforeningen, er brancheorganisation for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe.

Annonce
Langeland For abonnenter

DF-kandidat tabte lodtrækning: Meldte hele familien ud af partiet

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Efter et halvt år på markedet: Italiensk specialbutik er solgt til kokkepar, der tilbringer alle somre i støvlelandet

Ærø For abonnenter

Tidligere HF-søfartsstuderende taler ud om druk- og narkokultur: - Det ville vi ikke udsætte vores børn for

Faaborg-Midtfyn

Fynsk restauratør frustreret over zig-zag-kurs: - Man kan komme i tvivl, om myndighederne har styr på det her

Ærø

To skoler gennemsøgt i stor narkosag: Mistanke om salg over Snapchat

Regeringen bekræfter: Vil fjerne næsten alle restriktioner

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flere og flere biler øger presset: Hvor længe skal vi vente på omfartsvejen?

Danmark

Alene i julen? Sådan passer du på humøret juleaften

Søsiden For abonnenter

Trofast fynsk-bygget jagt til FDF Søkreds

Svendborg

Video: Store flammer har brændt bygning helt ned - vej spærret af kraftig brand

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

Langeland

Vigepligtsuheld i kryds: Person kørt til OUH

Navne For abonnenter

Klar tale: Eva Kristina Mikkelsen fortæller skarpt og skrapt

Faaborg-Midtfyn

Ny trend: Faaborg-ejendomme bliver solgt til yngre og erhvervsaktive

Annonce