Annonce
Svendborg

Dampere forbandt Øhavet - ingen af dem er bevaret sejlende

Det nærmeste Det Sydfynske Øhav kommer på en bevaret damper fra den lokale trafik er skroget af Sydfyenskes Svendborgsund på stablen ved Det Gamle Værft i Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Selvom Det Sydfynske Øhav havde Danmarks sidste damper i daglig rutefart, er det trods forsøg foreløbig ikke lykkedes at få gang i en sejlende damper.
DET SYDFYNSKE ØHAV For 100 år siden gjorde kulforhandlerne gode forretninger med rederierne omkring Det Sydfynske Øhav. Drivkraften i den sejlende samfærdsel var kul. Med vajende sorte røgfaner forbandt de kulfyrede dampere på kryds og tværs Ærø, Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge, Lolland, Sjælland, Kiel plus alle småøerne. Den sidste damper bygget til trafik i Øhavet var Sydfyenske Dampskibsselskabs Mjølner leveret fra Svendborg Værft i 1930. Mjølner, der var bygget som bilfærge, nåede også at blive Danmarks sidste dampskib i fast rutefart. Mjølner stoppede på ruten Lohals-Korsør i sommeren 1970. Derefter blev den solgt til Italien. Mjølner fik legende-status i Øhavets færgefart. Det samme gjorde den små tyve år ældre Agnete, der for Sydfyenske betjente et hav af ruter frem til 1965. Selvom Det Sydfynske Øhav således var tæt trafikeret af dampere, er ingen af dem bevaret sejlende i dag. Entusiaster forsøgte ellers at sikre Agnete til bevaring, men det glippede. Efter tre års oplægning i Svendborg fik skærebrændere i Nakskov det sidste ord i 1968.
Annonce
Sydfyenskes bilfærge-damper Mjølner bygget i Svendborg i 1930 nåede på lohals-Korsør at blive Danmarks sidste dampdrevne skib i fast, helårlig rutefart. Bilerne kørte til og fra borde gennem porten ved fordækket. Foto fra Rudkøbing Byhistoriske Arkiv.

En rest på Ærø

Eneste rest af en damper med sydfynsk historie er skroget af Svendborgsund på stabel hos Det Gamle Værft i Ærøskøbing. Svendborgsund blev bygget til Sydfyenske i 1907 og sejlede bl. a. Svendborg-Rudkøbing i 11 år, inden den dampede af til Norge.

Nu er Svendborgsund tilbage ved Øhavet, og Det Gamle Værft forsøger at rejse mindst 50 mio kr. De ønskede fondsmidler skal føre damperen tilbage til udgaven efter forlængelsen hos Ring-Andersens stålskibsværft i 1911. Hvis det lykkes, kan Øhavet få en attraktion a la Flensborgs Alexandra.

Kun tre danske bevaret sejlende

Et af Danmarks kun tre dampskibe bevaret sejlende er passagerbåden Skjelskør bygget på Ring-Andersens stålskibsværft i Svendborg i 1914. Skjelskør sejler turistfart med base i Frederiksund og kan også opleves til weekendens Dampf Rundum i Flensborg.

Danmarks to øvrige sejlende, dampdrevne fartøjer er den isbrydende bugserbåd Bjørn fra Helsingør og hjuldamperen Hjejlen på Silkeborgsøerne - verdens ældste med original dampmaskine.

Hjuldamperen Hjejlen på Silkeborgsøerne er verdens ældste dampdrevne fartøj sejlende med den originale maskine. Hjejlen blev bygget på B&W i 1861. Hjejlen er et af Danmarks tre dampdrevne, sejlende fartøjer., Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Medlemsdemokrati vigtigt for valg af kandidater

Fyns Amts Avis havde den 26.2. en mening om Enhedslisten. Dejligt! Desværre bruger Fyns Amts Avis linjerne til såvel at kalde os udemokratiske som at sammenligne os med DF! Det er skudsmål, jeg meget gerne vil være foruden. Ud over den stærkt usmagelige og usaglige associering med Stalin – en af historiens største massemordere, som Enhedslisten ikke har det fjerneste at gøre med – så er kritikken af vores listeopstilling vist også baseret på nogle antagelser, der måske fremmer læseværdigheden af en leder, men som desværre ikke bidrager til den generelle folkeoplysning. Her er måske grundlag for at tale om et tilbageskridt for demokratiet? Jeg vil ikke tale DFs sag, således heller ikke her, men lad mig beskrive Enhedslistens listeopstilling i nogle enkelte punkter: 1. Det er kun listestemmerne, der fordeles på partilisten. Det er altså kun de krydser, som er sat ud for Ø, der fordeles efter listen. Ved valget i 2017 udgjorde listestemmerne en tredjedel af stemmerne på Enhedslisten. 2. Det er Enhedslistens princip, at vi fører kollektiv valgkamp, hvor partiets politiske holdninger, snarere end de enkelte kandidater, er i fokus. 3. Det er vel rimeligt at konkludere, at dem som stemmer på partiet, frem for personligt, også er enig i den opstillingsliste partiet har. Ellers ville man vel stemme personligt? Hvorfor er det mere demokratisk at blive valgt på 50 eller færre personlige stemmer end på en generalforsamlings opstilling samt listestemmer? Kort sagt: Hvorfor er en listestemme mindre demokratisk end en personlig? Udvælgelsen af Enhedslisten Svendborgs kandidater foregår på denne måde: I sensommeren åbner vi for, at medlemmer kan melde deres kandidatur. På septembers medlemsmøde afholder vi afstemning om top 5 kandidater på listen. På generalforsamlingen i 2021 vil den resterende liste blive opstillet på baggrund af medlemmers kandidatur. Man er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Enhedslisten Svendborg eller undertegnede, hvis der er andre spørgsmål der nager.

Svendborg For abonnenter

Se billeder fra statsminister-visit: Skoledreng krævede svar om organdonation

Annonce