Annonce
Søsiden

Da Ærø byggede dampskibe til Langeland og Svendborg

En stor folkemængde var samlet omkring stålskibsværftets byggebedding i Marstal, da paketten s/s Langeland til Dampskibsselskabet Langeland blev søsat i 1908. Prøvesejladsen gik til Lohals. Ill. fra bogen.
Ny bog fra Marstal Søfartsmuseum fortæller om det første stålskibsværft i Marstal.
Annonce

MARSTAL: Da Marstal ved vintertide i 1908 stadig var præget af skove af træskibsmaster, skete der midt i havnen noget usædvanligt. En større folkemængde var samlet for at opleve en nybygning af stål løbe af stabelen fra det kun to år gamle værft.

Nybygningen  med navnet s/s Langeland blev leveret til Dampskibsselskabet Langelands paketfart Bagenkop-Marstal-Kædeby-Rudkøbing-Aasø-Dageløkke-Kragenæs-København.

En sejlads t/r varede fem dage. Fremdriften blev leveret af en 120 hk-kedel fra Helsingør Værft.

I marstalleren John Kristensens nye bog om byens første stålskibsbyggeri fortælles også om s/s Langelands jomfrurejse. Omkring 70 mennesker deltog med en ifølge Ærø Avis ”animeret frokost” på Lohals Badehotel som et programpunkt.

Der var i det hele taget gang i nye stålskibe til redere i Øhavet. Året før havde Marstal Staalskibsbyggeri og Reparationsværft søsat sin første nybygning, s/s Thor II. Den blev leveret til Dampskibsselskabet Thor i Svendborg for sejlads på fragtruten Svendborg-Nakskov-Lübeck-Aarhus.

John Kristensens bog fokuserer primært på det første værfts historie fra de to ingeniører Alvard Bondegaard og Knud H. Jespersen etablerede deres virksomhed i 1906 og frem til den sidste konkurs i 1926.

Et skelsættende foto fra maritime Marstal. Efter generationer med bygning af vinddrevne skibe af træ søsatte det nye værft det første Marstal-byggede stålskib drevet af dampkraft. Nybygningen s/s Thor II blev leveret til Dampskibsselskabet Thor i Svendborg. Ill. fra bogen

I 1912 skrev pioner-værftet i øvrigt maritim historie, hvad der dog ikke fremgår af bogen. Værftet leverede dette år Danmarks første dieseldrevne færge, m/f Inger, til overfarten Middelfart-Snoghøj.

Fra beddingerne blev der leveret 24 nybygninger før værftet på auktion i 1927 blev overtaget af det større H. C. Christensen og skiftede navn til Det Søndre Værft.

Også Marstals lange og til tider dyre bedding-historie fortælles helt frem til i dag.

Marstal Søfartsmuseum står som udgiver af ”Marstal Staalskibsbyggeri og Reparationsværft / Havnens Beddinger”. Bogen er på 76 sider og koster 200 kr.

Forsiden på John Kristensens bog er illustreret af den stadigt bevarede valse fra Marstals første stålskibsværft. I bogen er der et billede af valsen i funktion på værftet. Foto af valse: Jens Lindholm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Årets Fynske Sportsnavn: - Det er et kæmpe skulderklap - jeg er stolt, og jeg er beæret

Annonce