Annonce
Svendborg

Cykelløb kan i Svendborg også være en e-sport

Cykelløb som e-sport foregår ikke i sofaen, men på en træningscykel. På skærmen kan man følge sine konkurrrenter. PR-foto
Det er slut med vinterpausen for cykelmotionister. Barecykling arrangerer ti e-sport løb i løbet af vinteren, hvor man med tag over hovedet kan køre mod andre cykelmotionister i den digitale verden. I Svendborg foregår det på Kammerateriet.

Svendborg: I stedet for at sidde derhjemme og savne sommerens cykelture, så bliver det nu muligt at deltage i e-sports-cykelløb vinteren over.

Vintercuppen er arrangeret af virksomheden Barecykling i samarbejde med Kammerateriet i Svendborg og Cykelbanen i Odense.

- Det handler om at få rørt sig og få hygget en masse, så man får holdt formen ved lige hen over vinteren. Vi oplever, at motivationen er meget større via eSport på Zwift end for eksempel at cykle alene derhjemme eller til en traditionel spinningstime, siger medejer og medarrangør Søren Kruse Sorgenfrey i en pressemeddelelse.

Annonce

Ni løb i Svendborg

Løbsserien starter 12 oktober kl. 10 på Odense Cykelbane. Alex Rasmussen, tidligere verdensmester og OL sølvvinder er klar til at svare på spørgsmål og hjælpe nybegyndere i gang. De efterfølgende ni løb cykles på Svendborg Havn - nærmere betegnet i Kammerateriet. Sidste løb er den 7. marts.

- Er man lidt nysgerrig, er der nu mulighed for at komme og prøve cyklingens svar på e-sport. Man kan også bare komme og se, hvordan e-sport fungerer med cykling. Sidst, men ikke mindst. er vores mission, at folk ikke stopper med at cykle, når sommeren er ovre, lyder det fra Jens Erik Laulund Skotte, der også er medejer af Barecykling og medarrangør

Man køber billet til forløbet hos Barecykling - det er dog gratis at komme og kigge på.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Et godt kompromis styrker kampen for cykelsti

De bløde trafikanter har lidt barske kår, hvis de vil tage cykelturen fra Ollerup til Svendborg - eller den modsatte vej. Derfor er det både glædeligt og forløsende, at der er ved at forme sig et fællesskab og en fælles front, som kæmper for en cykelsti, der kan gelejde cyklisterne sikkert rundt om Hvidkilde Gods. Den ene løsning har ikke nødvendigvis været bedre end den anden, men økonomien i forslagene har set forskellig ud. Nærmere bestemt har der tegnet sig et billede af, at den sydlige løsning koster halvt så meget som den nu fravalgte model. Og netop kroner-og-ører-spørgsmålet kan få afgørende betydning for, om projektet lader sig realisere. Der er jo et endnu et pænt stykke til målstregen. Vigtigt er det dog, at det nu er lykkedes at samle de vigtigste interessenter, og at de nu arbejder i helt samme retning. Målet har jo hele tiden været det samme, det er blot vejen - helt bogstaveligt - dertil, der har været forskellig. Betydningen af, at der nu er samlet en fælles front i projektet, er stor. Den lokale uenighed ville nemlig let kunne vise sig at være den største forhindring. I stedet kan der nu med langt større vægt arbejdes videre med at få overbevist de mennesker, der sidder på pengekassen, om, at det er en fremragende idé at etablere en cykelsti syd om søen ved Hvidkilde. Det vil muligvis give lidt udfordringer, når regningen skal betales, fordi staten med den ønskede placering ikke entydigt skal dække udgifterne, og Svendborg Kommune er jo ikke just ved muffen. Men måske kan der laves en fornuftig handel mellem stat og kommunen, så det hele kan gå op i en højere enhed. Det kompromis, der er indgået, har naturligvis krævet, at de involverede har været klar til at bøje sig lidt mod hinanden, og at de har bilagt striden. Det er nu sket. Tydeligst har gruppen, der plæderede for en cykelsti helt tæt på godset, bøjet sig, men det skal ikke ses som et tegn på svaghed. Reelt er den stærkeste vel egentlig den, der bøjer sig mest. Det er nemlig her viljen til at nå i mål vises allertydeligst. Så kan det sagtens være, at tilfredsheden ikke er helt i top hele vejen rundt undervejs i processen, men sådan er det jo nogen gange, når kompromisser skal findes. Nu er det første delmål lykkeligvis nået, og målet er stadig intakt. Og nu kan der sendes et entydigt signal til Vejdirektoratet med en vished om, at opbakningen til projektet ikke undermineres af interne uenigheder om, hvor cykelstien skal placeres.

Annonce