x
Annonce
Ærø

Coronaramte hjælpeorganisationer indfører telefonbesøgsvenner

Formand for Røde Kors på Ærø Christian Bruun fortæller, at man nu vil afsøge andre måder at hjælpe øens ældre på, efter man har indstillet besøgsaktiviteten. Arkivfoto
Faren for coronasmitte tvinger besøgsvenner fra Ældresagen og Røde Kors til at omlægge til telefonopkald og til at finde nye måde at hjælpe Ærøs ældre på.

Ærø: Corona-nedlukningen kan i forvejen mærkes hos kommunens ældre, og nu trækker et par af de foreninger, der normalt har nær kontakt med netop de ældste borgere også i karantænetøjet for forhindre smitten i at sprede sig.

Hos Ældresagen har man indtil videre suspenderet alle visitter fra besøgsvenner resten af foråret.

- Vi har 22 frivillige besøgsvenner, og de er holdt op med at tage ud til folk. I stedet ringer de dem op og snakker med dem, fortæller lokalformand for Ældresagen Kirsten Skov.

- Og dem, der har haft behov for anden hjælp, som for eksempel at få hentet mad, dem hjælper vi stadig ved at man henter maden, stiller den uden for døren og ringer på, fortæller hun.

Kirsten Skov fortæller også, at man også har lagt andre af de faste aktiviteter på is.

- Ture i skoven og de andre aktiviteter som petanque og krolf, vi normalt gennemfører, er også blevet aflyst helt frem til 1. juni.

Beslutningen om at aflyse både besøg og aktiviteter resten af foråret - og altså væsentligt længere end den almindelige nedlukning af landet, der indtil videre varer frem til 30. marts - er kommet fra Ældresagens hovedkontor.

Kirsten Skov kan fortælle, at de ældre, der bliver berørt af beslutningen, alle har taget godt imod den.

- De har alle sammen været meget forstående over for beslutningen.

Også hos Røde Kors har man valgt at sætte al besøgsvensaktivitet i bero i den kommende tid, fortæller lokalformand Christian Bruun.

- Men vi holder naturligvis også kontakten til de ældre ved lige over telefonen. Så er der mange, der er begyndt at handle for folk, og de overvejelser begynder vi også at have i støbeskeen, sådan at forstå, at vores frivillige måske kunne hjælpe de ældre på den måde, forklarer Christian Bruun.

- Bliver det til noget, skal det være i et samarbejde med kommunen, så vi ikke kaster os ud nogle opgaver, vi ikke kan magte. Vores frivillige er jo også ældre, og det er vigtigt, de ikke kommer ud for noget, der kan udsætte dem for farer i den her situation, forklarer Christian Bruun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Er jeg alene om at opfatte statsministeren budskab nærmest som en ordre?

Læserbrev: Jeg rejste 3. marts til Malaga, Spanien, på fire ugers ferie. Efter en uge startede så de de dårlige nyheder hjemmefra. Den 12. marts så vi på dansk fjernsyn statsministeren fortælle os, og alle danskere, at vi skulle komme os hjem hurtigst mulig. Ikke i panik, men så hurtig det kunne lade sig gøre. Vi havde retur til Danmark den 31. marts, men efter at statsministerens budskab blev gentaget af samtlige ministre, der kom på skærmen, bestemte vi os for at ændre vore billetter og fik omsider plads 19. marts. Vi var af den overbevisning, at vi havde gjort det som gode, lovlydige borgere skal gøre. Vel hjemme og i karantæne kontakter jeg så Top Danmark, hvor jeg har en rejseforsikring, og da fik jeg lidt af en overraskelse. Top Danmark siger, at de ikke vil refundere mine nye billetter, siden det ikke er udstedt evakueringsordre fra Spanien, men kun var en opfordring fra statsministeren. Er det mig, som er helt forkert på den? Når jeg ser på situationen i Spanien i dag, så er jeg overlykkelig over statsministerens budskab, og at vi fulgte hendes besked. Vil Top Danmark virkelig, at jeg skulle sidde i Spanien og afvente min hjemrejse den 31. marts? Er jeg alene om at opfatte statsministeren budskab nærmest som en ordre?

Erhverv

Svendborg: Bestseller-udlejer blev advaret om huslejestop

Annonce