Annonce
Ærø

Corona giver tomme færger: Politikere overvejer at skrue ned for kapaciteten

M/F Marstal er i øjeblikket i dok i Svendborg. Selvom færgen er klar til at stryge igennem Svendborgsund fredag den 17. marts, er det ikke sikkert, at den bliver sat i drift. Flere ærøske politikere overvejer at tage færgen ud af drift på grund af corona-krisen. Foto: Søren S. Nielsen
Antallet af færgepassagerer er faldet drastisk på grund af corona-karantænen. Flere politikere overvejer nu, om der skal skrues ned for færgekapaciteten. Sagen skal diskuteres på et prøve-kommunalbestyrelsesmøde tirsdag aften.

Ærø: De ærøske færger har mærket et markant fald i antallet af passagerer efter at corona-karantænen blev indført.

Folk rejser mindre, og færgerne har samtidig sat restriktioner for, hvor mange passagerer de kan tage med ad gangen.

Det får nu de ærøske politikere til at overveje, om der skal skrues ned for den kommunale færgekapacitet.

- Det er noget, vi skal have en snak om i kommunalbestyrelsen. Jeg vil rejse spørgsmålet, når vi i aften (tirsdag aften, red.) holder et prøve-kommunalbestyrelsesmøde over Skype, fortæller borgmester Ole Wej Petersen (S).

Kommunalbestyrelsesmødet onsdag den 25. marts bliver delvist afholdt over Skype, og derfor laver politikerne en generalprøve aftenen forinden.

Borgmesteren har ikke noget bud på, hvilke afgange der skal skæres væk.

- Det vil jeg overlade til færgeselskabet at beslutte. Men vi skal passe på med, at vi ikke skærer i for mange afgange. Der skal stadig kunne komme gods til Ærø, og folk skal stadig kunne komme til for eksempel speciallæge, siger borgmesteren.

Annonce

Så mange har rejst med Ærøfærgerne i år

Januar 2020:

Passagerer: 31.145
Biler: 10.455

Februar 2020:

Passagerer: 31.745
Biler: 10.809

Marts 2020 (indtil 24/3):

Passagerer: 16.802
Biler: 6360

Kilde: Ærøfærgerne

Læg Marstal langs kaj

Lennart Mogensen (V) er enig i, at der skal reduceres i kapaciteten.

- Det er fornuftigt at skrue ned for kapaciteten. Vi kunne for eksempel beholde M/F Marstal ude af drift, når den kommer ud af dok, siger han.

Det gør den fredag den 27. marts.

Han mener ikke, at det er muligt at tage el-færgen Ellen ud af drift.

- Ellen er stadig i sin testperiode, og den skulle gerne kunne bevise, at den kan sejle syv daglige ture, så det dur ikke at tage den ud af drift nu, siger han.

Mads Boeberg Hansen (K) er enig i, at M/F Marstal skal blive langs kaj, når den kommer ud af dok.

- Der er nærmest ikke nogen folk med færgerne længere, så det giver god mening at beholde Marstal ude af drift. Så kan vi sende besætningen hjem og holde ferie eller afspadsere, siger han.

Træk Skjoldnæs ud

Flemming Boye (DF) mener derimod, at man bør tage M/F Skjoldnæs ud af drift. M/F Skjoldnæs sejler mellem Søby og Faaborg.

- Allerede inden corona-krisen kom, sejlede Skjoldnæs med meget få passagerer. I januar og februar overførte færgen i gennemsnit otte passagerer og fire personbiler. Så det mest fornuftige ville være at tage Skjoldnæs ud, siger han og tilføjer, at politikerne nok bør kigge på både en kortsigtet og langsigtet plan for færgerne.

- Kapaciteten skal selvfølgelig tilpasses corona-problemerne, men der er også behov for at kigge på en mere langsigtet plan. Skjoldnæs sejler med meget få passagerer, efter at Ærøxpressen er blevet indsat, siger han.

Bent Juul Sørensen (Æ) mener til gengæld ikke, at der er grund til at pille ved den kommunale færgekapacitet.

- Vi sejler jo i forvejen med meget stramme restriktioner. Der må maksimalt være 40 passagerer i salonen, og vi skal jo have vores gods over. Jeg mener ikke, at vi skal skrue ned for kapaciteten. Det kan Ærøxpressen gøre, hvis der er behov for det, siger han.

Ærøxpressen har ingen planer om at skrue ned for kapaciteten, selvom rederiet i øjeblikket oplever mange aflysninger.

- Indtil videre fortsætter vi, som vi plejer, siger direktør Boye Kromann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Der findes nogle lette løsninger til trafikproblemet i Ærøskøbing

Læserbrev: Desværre ser det ud til, at det er politikerne, der ikke har fået beskeden. Håndhævelsen af 2-timers-parkeringsreglen har modsat virkning end tilsigtet. Det øger faktisk antallet af biler i Ærøskøbing centrum. Lige nu er de fleste parkeringer i gaderne besat af lokale biler, der kun flytter sig lejlighedsvis. Hvis man forestillede sig, at disse tvinges ud, samtidig med at man opretholdt 2-timers-reglen, ville pladserne blive tilgængelige for turister, der altid desperat søger plads. Udskiftningen i biler til de tilgængelige pladser ville på denne måde stige, fordi hver anden time (i modsætning til nu) vil en bil skulle forlade pladsen og en ny komme til. Hele problemet forværres af den utilstrækkelige skiltning, når man kommer ind til den gamle bydel, og især når man kommer af færgen - i stedet for at henvise de besøgende til de vigtigste parkeringspladser (Pilbækken og Kommunen / Det gamle postkontor), bliver bilerne ledt ind imod centrum. Der findes nogle lette løsninger til trafikproblemet i Ærøskøbing, hvor især bedre skiltning er en af dem - men håndhævelsen af 2-timers-reglen var aldrig en af dem.

Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Annonce