Annonce
Musik

Cd-anmeldelse: Avisens konservative anmelder blev rystet

For en salmekonservativ anmelder er det rystende at lytte til Phønix' nye cd, hvor folkemusikorkestret fortolker 12 salmer fra salmebogen. Det, der var så velkendt fra kirken, højtideligt og måske en anelse fodslæbende, er nu forvandlet til dansabel folkemusik.

Det er uforskammet - og ofte uforskammet godt, melodiøst og iørefaldende.

Phønix er ikke det første orkester, der har forsøgt at peppe salmebogen op ved at nyfortolke Kingo eller Ingemann på uforudsigelig vis. Den slags er sjældent velfungerende, men Phønix lykkes langt over niveau, fordi orkestret har truffet en række meget konsekvente musikalske valg qua sit folkemusiske udgangspunkt og sin instrumentering.

Tempoet er øget i en række af salmerne. Det er ikke en ubetinget fordel, for fortidens salmetekster er nu engang ikke altid lette at forstå for nutidens mennesker. Salmedigternes ordflom bliver derfor ganske enkelt en kende uforståelig i en række af de genfortolkede salmer trods sangerinden Karen Moses klare stemme og præcise diktion. Også selv om det skal indrømmes, at ordflommen ikke altid er til at forstå ved en statisk søndagsgudstjeneste.

"Rør alt, blot ikke ved min søndagshøjmesse", sagde professor emeritus Jørn Henrik Petersen, da han på et tidspunkt blev spurgt, om folkekirken burde forny sig. Denne anmelder vil gerne stemme i: Rør alt, blot ikke den måde, som salmerne anvendes på ved søndagshøjmessen. Til gengæld er det livfuldt og pragtfuldt udfordrende, at Phønix har smidt en bette håndgranat ind i Brorsons og Grundtvigs univers. For en ny tid fortjener en ny fortolkning.

Om cd'en: Phønix: "Hvad intet øre hørte end", Go' Danish Folk Music.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

Cheftræner om GOG-nedturen: Mit ansvar

Annonce