Annonce
Ærø For abonnenter

Butiksdød: Imerco i Marstal lukker

Imerco i Marstal lukker fra og med 1. marts 2020. Omsætningen er simpelthen blevet så lav, at det er rent tilsæt at holde den åben. Foto: Peter Becher Damkjær
Isenkræmmerkæden Imerco har besluttet at lukke sin butik i Marstal. Omsætningen har været for nedadgående og er nu så lav, at administrerende direktør i butikskæden, Frederik Brønnum, ikke længere vil kunne forsvare at holde den åben. Marstal Handelsforening kalder nyheden "forfærdelig".
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

Debat: Er den demokratiske proces sat ud af spil på Ærø?

Læserbrev: "Statsministeren har på Folketingets vegne sendt et forslag til EU om, at kun el-biler må køre frit i byer med over en million indbyggere. Forslaget er ikke vedtaget i Folketinget, der blot er orienteret gennem pressen". Mon ikke en statsminister, der på denne måde sætter den demokratiske proces ud af spil, ville få et mistillidsvotum? Et tænkt eksempel ja. Men det er netop det, Ærøs borgmester har gjort. Fremsat et forslag til Folketinget på Ærøs vegne om at fuldt landevejstilskud skal knyttes til emissionsfrie færger, uden overhovedet at have drøftet forslaget med nogen i kommunalbestyrelsen. Dermed sætter borgmesteren den demokratiske proces ud af spil. Samtidig snigløber han det tætte samarbejde, der gennem en musketer-ed gælder blandt de danske øer i forholdet til ønsket om at indføre landevejsprincippet året rundt. Det samarbejde er nu truet. Borgmesteren går enegang. Ærø har nemlig allerede en el-færge. Forslaget vil ses som en selvpromoverende enegang fra Ærøs side på bekostning af andre øers interesser. ÆrøPlus bakker fuldt og helt op om Danmarks målsætning om et grønnere og renere miljø, men tager afstand fra borgmesterens udemokratiske proces og undskylder overfor de andre øer, at vores borgmester har svigtet det årelange samarbejde. Naturligvis er Folketinget positiv overfor et sådant forslag. Ingen politiker vil være imod grøn omstilling. Men i denne sag vil forslaget blive brugt til at udskyde fuld trafikal ligestilling i årevis, indtil alle danske øer er parate. Endnu et skud i egen fod af Ærøs borgmester. Denne gang med konsekvenser ikke blot for os lokalt, men også for vores nærmeste ø-samarbejdspartnere.

Annonce