Annonce
Langeland

Busser til Rudkøbing centrum droppes efter forsøg

Det blev ingen succes at supplere kørslen med en tur ind bymidten i Rudkøbing. Arkivfoto: Tim K. Jensen
Stort emne i valgkamp, men bus-forsøg viste meget lille interesse.
Annonce

RUDKØBING: Forbedret buskørsel på Langeland var et hedt emne i valgkampen. Men den del, der handlede om at få bedre betjening ind til midten af Rudkøbing, viste der sig ikke den store interesse for.

Langeland Kommune har i et år gennemført et forsøg med kørsel ind til Engdraget med busser til og fra Lohals og Bagenkop.

104 personer har benyttet sig af ordningen, skriver busselskabet Fynbus i en opgørelse, hvori det dog fremhæves, at der kan være usikkerhed på grund af den elektroniske registrering, der bliver brugt.

For eksempel er det ikke muligt at fastslå, hvor man er steget af, når det gælder kontant-/enkeltbilletter, og på rejsekort kan man kun være sikker, hvis passageren har husket at køre kortet igennem der.

Samtidig kan man med skole-, ungdoms- og pendlerkort ikke registrere det, medmindre der aktivt er tjekket ud ved dette stoppested.

- Forsøget har vel kostet 1.000 kroner pr. passager. Under valgkampen gav nogen næsten udtryk for, at Langeland skulle have eget busselskab og overbød hinanden på tv.

Ulrik Kølle Hansen (V).

Annonce

Ingen slinger i valsen

Trods disse forbehold var der ingen slinger i valsen, da kommunalbestyrelsen besluttede at afskaffe ordningen og lade det blive ved forsøget, som sluttede 31. juli i år.

Man sparer cirka 100.000 kroner årligt og slipper for at forstærke Engdragets kørebane, der ville have stået i omkring 550.000 kroner.

- Det var et ønske blandt især ældre borgere, men der var meget dårlig tilslutning, konstaterede Bo Nissen (K) i kommunalbestyrelsen. Han er formand for Trafik-, Teknik- og Miljøudvalget.

Den manglende tilslutning betyder dog ikke, at langelændere ikke bruger bussen, påpegede Winni Kielstrup Hansen (SF).

- Jeg har min daglige gang i Svendborg og troede, at jeg kan sove lidt i bussen hjem, men i så fald skulle jeg lægge på en andens skulder hver dag, nævnte hun.

Kim Welcher (DF) ærgrede sig over udfaldet.

- Det var et stort tema på valgmøderne i 2017, og selvfølgelig skulle vi gøre noget for at holde tættere på bymidten og få folk til at handle lokalt, sagde han.

Ulrik Kølle Hansen (V) var oprindeligt skeptisk over for ordningen.

- Den har vel kostet 1000 kroner pr. passager i forsøget. Under valgkampen gav nogen næsten udtryk for, at Langeland skulle have eget busselskab, og overbød hinanden på tv, lød det fra ham.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce