Annonce
Debat

Budgetforlig. Det bedste af to onder

Lokaldebat: Omfattende besparelser på vedfærdsområdet bliver aldrig socialdemokratisk politik. Men når vi ikke kan tegne et flertal for indtægtsstigning, har vi kun to muligheder: Stå uden for budgetaftalen eller søge maksimal indflydelse.

Vi valgte den sidste.

Vores største opgave i budget 2020 var at finde 114 mio. kr. og genopbygge kassen med 50 mio. kr. En udfordring, som budgetaftalen 2019 ikke formåede at løse.

Ekstratilskud på ca. 30 mio. kr. fra staten var en stor hjælp, men ikke nok til at løse opgaven. Derfor gik vi til budgetforhandlingerne med ønsket om at friholde velfærdsområderne så meget som muligt. Alle på tværs af udvalgsområder skulle bidrage med besparelser – også administrationen. Anlægsbudgettet skulle reduceres i en årrække. Rengøring hver tredje uge og daghjem på ældreområdet skulle sikres.

Det lykkedes os i forligskredsen at skabe enighed om bl.a. friholdelse af den almene skole, plejehjemmene, nattevagten, dagtilbudsområdet, dele af forebyggelsesområdet og at få reduceret de foreslåede besparelser til minimumsniveau. Det lykkedes os også at finde BDO’s fejlagtige beregninger på sygeplejeområde og dermed reducere besparelsen.

Selvom vi har skånet mange områder, medgiver vi, at vi ikke lykkedes med at friholde alle velfærdsområder.

Set i lyset af de politiske vilkår har Socialdemokratiet sat et stort fingeraftryk på budgetaftalen 2020. Vi kunne have valgt at stå uden for aftalen. Men vi valgte at blive, fordi vi ikke tillader gambling med vores samfundskontrakt.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Min Mening: Ny klimalov er et stort skridt i den rigtige retning

En ny klimalov er netop blevet forhandlet færdig. Den nye klimalov vil binde Folketinget til at reducere CO2-udledningen med 70 procent frem til 2030 i sammenligning med udledningen i 1990. Et stort flertal i Folketinget er med i aftalen, og det er rigtig vigtigt for stabiliteten for de investeringer, der skal foretages for at opnå de fastsatte mål. Det er et stort skridt i den rigtige retning, og tiden er kommet til, at vi kan få lagt planer for, hvordan vi skal nå målene. Planerne og initiativerne kommer først i foråret 2020. Hvis vi skal nå de opstillede mål, så har vi virkelig travlt. Vi har også en del politiske forhandlinger foran os, inden der bliver enighed om, hvordan vi når i mål. Vi skal sikre os, at vi får mest mulig reduktion for pengene, og at vi får satset på de rigtige løsninger. Jeg mener, at der i processen med udformningen af klimaloven er kommet mange gode løsningsforslag. For at vi lykkes, er det nødvendigt med politisk handling til at give de rigtige økonomiske incitamenter, så vi som forbrugere vælger de rigtige løsninger. Elektrificering er blevet udråbt til at være en del af løsningen, og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for. Ingen er længere i tvivl om, at elbiler står højt på agendaen hos politikerne. Bilprocenterne er i fuld gang med at omstille hele deres værdikæde til den nye virkelighed, og det går stærkt. Hvert år, ja, nærmest hver måned ser vi nye bilmodeller komme på markedet. Det kræver dog også, at det er biler, som kunderne har råd til at købe. Derfor er der også med finansloven lagt fast, at afgifterne på elbiler holdes i ro ind til videre. En kommission arbejder netop nu på at finde en ny afgiftsmodel til udfasning af benzin- og dieselbiler og over til mere miljørigtige biler - herunder primært elbiler. En omstilling kan koste statskassen mange penge, og det er dét, som kommissionen skal finde en løsning på, så vi får en økonomisk bæredygtig omstilling og ikke får statskassen til at bløde. Formanden for kommissionen er Anders Eldrup, der er tidligere direktør for Dong, og flere partier har peget på, at kommissionen skal arbejde hurtigt, da det giver usikkerhed for bilkøberne, hvis der bliver ændret for meget på forudsætningerne for tit. Men det er mange milliarder kroner, som bilafgifterne bidrager med til statskassen, så nogen lille og nem opgave er det bestemt ikke. Men mon ikke der kommer hvid røg ud fra kommissionens arbejde på et tidspunkt, så vi kan få skiftet bilparken i et tilpas højt tempo. Vi kan se frem til et spændende og begivenhedsrigt forår i Folketinget med forhandlinger om, hvilke klimaløsninger der skal satses på.

Annonce