Annonce
Fyn

Brandfolk har fået supervåben mod bilbrande på Storebælt

Den ny brandbil har en 14 meter lang bom, som gør det muligt at sprøjte vand fra ydersiden af Storebæltsbroen på en brændende lastbil, der holder i nødsporet. Den kan også medvirke til at sænke temperaturen i broens bærende kabler, så de bliver mindre påvirket af branden. Foto: Sund & Bælt.
Trafikken vil hurtigere kunne genoptages, og broens bærende kabler har mindre risiko for at blive beskadiget, når en særlig brandbil snart er klar til at bekæmpe bilbrande på Storebæltsbroen.
Annonce

Storebælt: For en uge siden blev Storebæltsbroen lukket i retning mod Fyn i flere timer, fordi en lastbil, der kørte med whisky, var brudt i brand på højbroen nær den østligste ende af broens to pyloner. Var det sket om et par uger, kunne lukningen af broen have været hurtigere overstået, for i Korsør står nu en splinterny brandbil, som er særligt udstyret til at slukke lastbilbrande på broen.

Brandbilen er blevet døbt "Brosprøjten", og den er udstyret med en 14 meter lang bom, som kan drejes i alle retninger. For enden af bommen sidder en fjernstyret vandkanon. Det gør det muligt at sprøjte vand ind på den brændende lastbil fra broens yderside, og det er en fordel, når det brændende køretøj holder i nødsporet. Her er det svært for brandfolk at komme til med almindeligt slukningsudstyr.

Brandbilen kan køre med 6000 liter vand, tre gange så meget som de nuværende slukningskøretøjer, og der kan blandes skum i vandet; det giver en større effekt, når ilden skal slukkes. Brandfolkene kan følge med i, hvordan slukningen går - også på ydersiden af den brændende lastbil - ved hjælp af et almindeligt og et varmemålende kamera. Desuden har bilen en bom, som kan bruges til at bjærge køretøjer, som vejer under 3500 kilo.


Vores håb er, at vi med den nye brosprøjte kan løse disse nemmere og hurtigere, så vi hurtigere vil kunne få trafikken til køre igen.

Michael Djervad, beredskabschef, Slagelse Brand og Redning


- Vi har, i tæt samarbejde med Sund og Bælt, beskrevet, hvordan køretøjet skulle bygges, og hvilket udstyr som skulle være på. Det er et vigtigt samarbejde omkring en vigtig trafikåre i Danmark, at vi i fællesskab arbejder for at løse hændelser så hurtigt, som man kan – og at vi sikrer, at der er det rigtige materiel til rådighed, siger Michael Djervad, beredskabschef i Slagelse Brand og Redning.

- Jo større og mere kompliceret en hændelse er, desto længere tid vil det også tage at løse den. Men vores håb er, at vi med den nye brosprøjte kan løse disse nemmere og hurtigere, så vi hurtigere vil kunne få trafikken til køre igen, siger Michael Djervad.

Brandbilen, som er blevet døbt "Brosprøjten", er klar til drift fra midten af december. Foto: Sund & Bælt.
Annonce

Bærende kabler er blevet isoleret

Brande på Storebæltsbroen er ikke blot generende for trafikken, men kan også udgøre en risiko for hængebroens kabler. Derfor blev 1200 meter af højbroens store hovedkabler sidste år brandsikret med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, som skåner stålet i broens kabler mod varmen ved en brand.

Den Ny Lillebæltsbros kabler blev på samme måde brandisoleret i 2017. Broen blev undersøgt efter en lastbilbrand i juli 2013, fordi man frygtede, at kablernes bæreevne var blevet forringet af branden. Undersøgelsen viste, at kablerne havde været opvarmet til over 400 grader, men det påvirkede ikke bæreevnen alvorligt.

Med den længere sprøjte, som den ny brandbil er udstyret med, vil brandfolk kunne sænke temperaturen hurtigere og dermed reducere risikoen for, at Storebæltsbroens kabler tager skade.

Slagelse Brand og Redning forventer at kunne indsætte den ny brandbil i drift fra midten af december, når mandskabet på Station Korsør er blevet uddannet i at bruge bilens udstyr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce