Annonce
Ærø

Borgmester om el-færgesagen: - Der er intet nyt fra vestfronten

Der er stadig ikke sat punktum i den sagen om el-færgen Ellen. Arkivfoto: Søren S. Nielsen
Selvom borgmesteren lovede, at der ville komme en afslutning på tvisten mellem Ærø Kommune og Søby Værft, så var der torsdag stadig ikke sat punktum i sagen. Borgmesteren håber, at det sker i løbet af fredagen.

Ærø: Sagen, der handler om penge og aflevering af el-færgen Ellen, er stadig ikke afsluttet.

Det fortæller borgmester Ole Wej Petersen (S) med en vis træthed i stemmen, da Fyns Amts Avis kontakter ham for at få seneste nyt.

- Der er stadig ikke noget nyt fra vestfronten. Jeg håber meget, at sagen bliver afsluttet i morgen (fredag, red.), men jeg kan af gode grunde ikke vide mig sikker. Jeg ved det først, når der er sat nogle underskrifter, og så skal jeg nok melde ud, siger borgmesteren.

I de seneste uger har kommunalbestyrelsen været samlet to gange bag lukkede døre for at behandle et punkt om el-færgen. Der er forlydenheder om, at sagen drejer sig om et krav, som Søby Værft har sendt til kommunen.

Borgmesteren har tidligere overfor avisen bekræftet, at sagen drejer sig om penge, men mere har han ikke villet sige om sagen.

Han mener dog stadig, at el-færgen kan komme ud at sejle 1. august, selvom færgen endnu ikke er leveret til Ærø Kommune.

- Færgeselskabet skal have seks uger til prøvesejlads, og det kan stadig nås inden for tidsrammen, siger han.

Annonce

Nedtælling til jomfrurejse

I denne serie tæller vi med små og store historier ned til, at Ærøs elfærge, MF Ellen, første gang sejler med passagerer.

Den 17. juni skulle oprindeligt have været første dag, Ellen var i drift. Den dato blev 1. april skubbet frem til 1. juli.

Den 1. juni, hvor Ellen blev døbt, var der 30 dage tilbage til søsætningen 1. juli.

Nu er jomfrurejsen udsat til 1. august, og der er dermed nu 55 dage til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Dengang: Håndskrivende forfatter

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Godt initiativ af Ærøexpressen

Det er nogle entreprenante mennesker, der står i spidsen for Ærøexpressen. Først lykkedes det dem at skrue en forretningsmodel sammen, der har gjort det muligt at oprette ruten mellem Marstal og Rudkøbing, og nu har de ganske logisk tænkt et skridt videre. For hvad gør de gående passagerer, der skal videre til Svendborg, når først de er gået i land i Rudkøbing? De tager selvfølgelig en bus. Som Ærøexpressen har entreret med. Ja, det virker jo logisk, men derfra til at lave en økonomisk realistisk model er der et lille stykke vej. Fra at lave modellen til reelt at kunne føre den ud i livet er der yderligere et stykke vej. Men det ser ud til, at det bliver en realitet, at passagerer, der rejser fra Marstal til Rudkøbing, formedelst en merbetaling på 15 kroner kan blive fragtet videre til Svendborg. Det lyder overkommeligt. Og det lyder fornuftigt. Kunderne skal jo have den bedst mulige oplevelse og bedst mulige service. Tiden vil naturligvis vise, om modellen er interessant nok for tilstrækkeligt mange af passagererne på ruten. Men antallet af mennesker, der skal rejse med videre fra Rudkøbing til Svendborg, for at konceptet kan holdes bæredygtigt, er ganske begrænset. Seks passagerer for at være helt præcis. Det lyder som et forsigtigt og jordbundet skøn, og det er ganske fornuftigt. For det er svært at forudse hvor mange, der faktisk kan være interesseret i tilbuddet. Det bliver meget spændende at se, hvordan færgeruten bliver modtaget. Opbakningen har været stærk og imponerende - der skal en hel del til for at banke så stort et projekt sammen helt fra bunden. Samtidig er det også tydeligt, at der ikke hviles på laurbærene. Planerne fintænkes og udvides. Det er jo også sådan noget, der skal til, når et produkt skal optimeres, og det skal den slags projekter. Successen afhænger nemlig af, hvor stærk en pakke, kunderne kan få serveret. Og hver gang der bygges en forbedring på produktet, stiger sandsynligheden for, at det bliver en succes også. Om alt går vel sejles den første tur fra Marstal til Rudkøbing om en måneds tid, og der kan kun krydses fingre for, at alt går vel. Allerede nu er det dog værd at nikke anerkendende for det forarbejde, der er gjort, og de tiltag, der er sat i søen for at give passagererne den bedst mulige service. Det ser allerede nu lovende ud. Nu venter vi bare på jomfruturen.

Annonce