Annonce
Ærø

Borgmester indkalder til ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde: Politikere skal stemme om færgeleje i Fynshav

Politikerne skal på onsdag stemme om M/F Skjoldnæs skal være vikar for el-færgen Ellen, når hun skal i dok den 11.-19. november. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
De ærøske politikere skal på onsdag samles til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde for at afgøre, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses M/F Skjoldnæs, når el-færgen skal i dok i 19 dage.

Fynshav / Ærø: El-færgen Ellen mellem Fynshav og Ærø skal i dok i næsten tre uger i november, og nu overvejer politikerne på Ærø, om der kan indsættes en erstatning på ruten.

Ærøs borgmester Ole Wej Petersen (S) har indkaldt til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde onsdag klokken 13 for at få afgjort, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses færgen M/F Skjoldnæs, når Ellen skal i dok.

Anmodningen om det ekstraordinære møde kommer fra lokallisten Ærø Plus, som mener, at 19 dage uden færge på Ærø-Als-overfarten er for lang tid.

- At tage Ellen ud af sin rute i mindst 19 dage er en ubehagelig men nødvendig beslutning. Vi skriver mindst 19 dage, da vi af erfaring ved, at rigtig mange dokninger de senere år er blevet forlænget ud over det planlagte. Kommunalbestyrelsen har taget højde for dette ved at bevilge et stort beløb til at indrette færgelejet i Fynshav på en sådan måde, at det ret nemt kan indstilles til Skjoldnæs. Denne mulighed bør udnyttes nu. Vi kan som kommunalbestyrelse ikke længere blot se til, at rejsende til og fra Ærø ikke tages alvorligt," skriver Carl Jørgen Heide fra listen blandt andet til borgmesteren.

Annonce

Færgedriften på Vestærø

Der sejler to færger på Vestærø: el-færgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav, og M/S Skjoldnæs, som sejler mellem Faaborg og Søby.

Færgelejerne i Faaborg og Fynshav er lavet sådan, at de kan omstilles til "nabofærgen". Således kan færgerne vikariere for hinanden.

Shuttlebusser

En modificering af færgelejet i Fynshav vil koste i alt 560.000 kroner (280.000 kroner per gang), og kommunen er i gang med at indhente et opdateret tilbud.

Ærø Plus skriver videre i sin anmodning til borgmesteren, at hvis der ikke er velvilje i kommunalbestyrelsen til at modificere færgelejet i Fynshav, så bør kommunen i stedet betale rejseudgifterne til dem, der vælger at rejse over Bøjden-Fynshav. Ydermere foreslår listen, at der indsættes shuttlebusser mellem Bøjden og Faaborg.

El-færgen skal i dok den 11.-29. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis: Flot og fortjent anerkendelse

Direktøren for værftet i Søby Roar Falkenberg modtog onsdag af årets Tietgenpris for sit virke som erhvervsleder. Det er både flot og fortjent. Han er en markant skikkelse på Ærø, og han har været med til at sætte Ærø på Danmarkskortet med værftets bidrag til byggeriet af elfærgen Ellen. Men han er som det blandt andet blev nævnt af formanden for Tietgenprisens indstillingskomité Peter Zinck også meget andet. Som frontfigur for værftet koncentrerer han sig ikke kun om det at drive en virksomhed. Han har gennem de seneste 16 år også været bevidst om værftets rolle i lokalsamfundet. Når en ø som Ærø har en virksomhed af Søby Værfts størrelse, er det et kæmpe aktiv, at virksomheden ikke lukker sig om sig selv og holder fokus på at skabe så flot en top- og bundlinje som muligt. Disse to ting er selvfølgelig afgørende for virksomhedens overlevelse, men virksomheden har også fokus på et socialt ansvar. Det er ikke enestående, men Søby Værfts indsats har stor betydning for øen. Det drejer sig blandt andet om arbejdet med lærlinge. Skabes der et godt miljø for uddannelse, hjælper det naturligvis også virksomheden, når der skal rekrutteres nye medarbejdere, men det kræver også tid og fokus at lykkes med en sådan mission. Og så er der den fine detalje ved værftets aktiviteter og profil, at der er godt samarbejde med Marstal Skole om hvert år at sende 5. klasse en teatertur til København. Her viser værftet et socialt ansvar. Børnene får en god, kulturel oplevelse, mange af dem formentlig ikke sådan lige ville have fået uden værftets bidrag. Det understreger blot, at der er en klar bevidsthed om, at værftets bidrag betyder noget for lokalsamfundet, og at der er et ønske om at gøre mere end blot at drive en virksomhed. Det danner et billede af en virksomhed med udsyn. Roar Falkenberg udviste stor ydmyghed ved at pege på, at han sådan set blot er direktøren for værftet, og at det jo er alle værftets medarbejdere, der løfter opgaven at drive værftet. Selvfølgelig har han ret i det, men som direktør og øverste leder peger pilen naturligvis på ham, både når det går godt, og når det går mindre godt - det er jo ikke hvert år værftet kan præsentere præmieregnskaber. Nogle gange er tallene knap så glædelige, men som Peter Zinck slår fast, så er det også vigtigt at kigge på virksomhedens omgivelser og muligheder, og her har komiteen bidt mærke i, at det netop kan være en udfordring, at drive en virksomhed som Søby Værft. Udover rosen og et stort tillykke til Roar Falkenberg, er det derfor også værd at nikke anerkendende til priskomiteen for at have blik for virksomhedens og erhvervslederens evne til at bidrage til fremdriften i lokalsamfundet frem for kun at have blik for mere økonomi og ekspansion, når prisvinderen skal findes.

Annonce