Annonce
Ærø

Borgmester indkalder til ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde: Politikere skal stemme om færgeleje i Fynshav

Politikerne skal på onsdag stemme om M/F Skjoldnæs skal være vikar for el-færgen Ellen, når hun skal i dok den 11.-19. november. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
De ærøske politikere skal på onsdag samles til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde for at afgøre, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses M/F Skjoldnæs, når el-færgen skal i dok i 19 dage.

Ærø: Borgmester Ole Wej Petersen (S) har indkaldt til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde onsdag den 23. oktober klokken 13 for at få afgjort, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses færgen M/F Skjoldnæs, når Ellen skal i dok i 19 dage.

Anmodningen om det ekstraordinære møde kommer fra Ærø Plus, som mener, at 19 dage uden færge på Ærø-Als-overfarten er for lang tid.

"At tage Ellen ud af sin rute i mindst 19 dage er en ubehagelig men nødvendig beslutning. Vi skriver mindst 19 dage, da vi af erfaring ved, at rigtig mange dokninger de senere år er blevet forlænget ud over det planlagte. Kommunalbestyrelsen har taget højde for dette ved at bevilge et stort beløb til at indrette færgelejet i Fynshav på en sådan måde, at det ret nemt kan indstilles til Skjoldnæs. Denne mulighed bør udnyttes nu. Vi kan som kommunalbestyrelse ikke længere blot se til, at rejsende til og fra Ærø ikke tages alvorligt," skriver Carl Jørgen Heide (S) blandt andet til borgmesteren.

Administrationen skriver i sin indstilling, at en modificering af færgelejet i Fynshav vil koste i alt 560.000 kroner (280.000 kroner per gang), men at kommunen er i gang med at indhente et opdateret tilbud fra Munk Havne og Anlæg, da det "gamle" tilbud er fra august 2019.

Ærø Plus skriver videre i sin anmodning til borgmesteren, at hvis der ikke er velvilje i kommunalbestyrelsen til at modificere færgelejet i Fynshav, så bør kommunen i stedet betale rejseudgifterne til dem, der vælger at rejse over Bøjden-Fynshav. Ydermere foreslår listen, at der indsættes shuttlebusser mellem Bøjden og Faaborg.

Det ekstraordinære kommunalbestyrelsesmøde ligger lige før den planlagte budgetforhandlingen, og det er ikke første gang, at kommunalbestyrelsen på Ærø mødes for at stemme om enkeltstående færgesager.

Tilbage i juni 2011 fik M/F Ærøskøbing motorproblemer og måtte sendes i dok i ti dage. Kommunalbestyrelsen stemte om den ville sætte M/F Marstal, der dengang sejlede mellem Marstal og Rudkøbing, ind som vikar, men det var der ikke flertal for.

El-færgen skal i dok den 11.-29. november.

Annonce

Færgedriften på Vestærø

Der sejler to færger på Vestærø: el-færgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav, og M/S Skjoldnæs, som sejler mellem Faaborg og Søby.

Færgelejerne i Faaborg og Fynshav er lavet sådan, at de kan omstilles til "nabofærgen". Således kan færgerne vikariere for hinanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sorte aktier sender et dårligt signal

Det er småpenge i den store sammenhæng, Ærø Kommune har investeret i såkaldte sorte aktier. 62.000 kroner er der for eksempel investeret i oliefirmaet Shell, og det er den klart største post af de forkætrede sorte aktier, kommunen har i deres aktieportefølje. Den består af aktier for rundt regnet 42 millioner kroner. Det er en forsvindende lille del med andre ord. Den ville knap kunne ses, hvis man stillede det grafisk op. Vi taler om langt under en procent. Alligevel skurrer det. Vi er nødt til at forholde os meget aktivt til de udfordringer, klimaet giver os, og investeringer i sorte aktier er altså investeringer i virksomheder, som bidrager til et negativt CO2-regnskab. I forbindelse med folketingsvalget for snart et halvt år siden, spurgte en ung mand på et vælgermøde, hvor meget politikerne skal bestemme, og hvor meget det skal være op til befolkningen, når det gælder adfærdsændring til gavn for klimaet. Svarene fra politikerne var meget forskellige. Nogle fastslog, at en skarp politisk styring er vejen frem, mens andre afviste at detailstyre befolkningens dagligdagsbeslutninger. Tydelig var bevidstheden dog om, at politiske beslutninger vedrørende miljøet er toneangivende for befolkningen. De viser en retning. Hvilken retning er det så, flertallet i Ærøs økonomiudvalg angiver med beslutningen om ikke at røre ved de sorte aktier? Der er noget økonomisk ansvarlighed. Der bliver peget på, at budgettet er tilrettelagt efter blandt andet forventningerne til aktieinvesteringerne, og laves der om på den præmis, skubber det til budgettet. Det er godt og validt. Samtidig sendes der et signal til borgerne om, at kommunen på det punkt ikke går forrest i kampen for miljøet. Selv om der kun er tale om et lille beløb, så er det signalværdien, der er interessant. For hvem er det egentlig, der skal gå forrest? Burde det ikke være politikerne, der på vegne af samfundet viser det nødvendige mod? Det kan selvfølgelig også betragtes som mod at gå imod en folkestemning, men er det mod på de fremtidige generationers vegne eller er det fodslæberi? I bund og grund overdrager politikerne det at vise mod til befolkningen. Svære beslutninger er en del af det politiske lod, og når det handler om klimaet, er det nogle gange en nødvendighed at lade økonomikortet blive i baglommen. For ja, det koster penge at finde mere klimavenlige løsninger. Men i ren Greta Thunbergsk stil kan vi også stille spørgsmålet: Har vi råd til at lade være med at betale regningen? Politikere står med den notoriske udfordring, at der stort set aldrig er penge nok til at indfri alle ønsker og visioner. Opgaven er så at prioritere, hvad der er vigtigst. En omprioritering af aktieinvesteringerne væk fra sorte aktier har mestendels signalværdi, og her må Ærøs politikere overveje, hvilket signal de som folkevalgte helst vil sende.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

'Til salg'-skilt i Kværndrup er groet til: - Kommunen satser ikke på små landsbyer

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ejendomsmæglere afviser at annoncere for kommunens grunde: - Vi driver forretning, ikke filantropi

Annonce