Annonce
Fyn

Blitek Social: Vi synes, man skal tage et socialt ansvar i den by, hvor man tjener sine penge

Olivia A. Jørgensen er direktør i den socialøkonomiske virksomhed Blitek Social, der arbejder for at skabe jobs til de mennesker, der ikke passer ind på det ordinære arbejdsmarked. I den forbindelse er genbrugsbutikken Nansensgade 15 i Odense det seneste projekt. Lige nu er den i høj grad baseret på frivillig arbejdskraft, men det er planen, at den på sigt skal drives af fleksjobbere. Foto: Trine Grauholm
Olivia A. Jørgensen kunne aldrig finde på at spørge medarbejderne i den socialøkonomiske virksomhed, Blitek Social, hvor de ser sig selv om fem år. I stedet handler det om at tage udgangspunkt i de kompetencer, de har i dag og i morgen, og skabe jobs til folk med stress, angst og depression eller som på anden måde ikke passer ind på det ordinære arbejdsmarked.
Annonce

Odense: I logoet for den frivillige forening "At danse med livet" indgår to vandkander, som symboliserer viljen til at fokusere på de kompetencer, der findes i alle mennesker. Også i dem, der kæmper med stress, angst og depression og ikke passer ind på det ordinære arbejdsmarked, men alligevel gerne vil være en del af det identitetsskabende fællesskab, som arbejdspladsen i høj grad er.

- Jeg kan stort set altid få øje på en eller anden kompetence, og den bider jeg mig fast i. Jeg leder med lys og lygte efter frøet, og når jeg har fundet det, er det frem med vandkanden, forklarer Olivia A. Jørgensen, der er HR-chef i vvs-, el- og blikvirksomheden Blitek.

Samtidig er hun direktør i virksomhedens datterselskab, den socialøkonomiske virksomhed Blitek Social, der lige nu har 16 fleksjobbere på lønningslisten og er med til at finansiere den frivillige forening "At danse med livet".

For at forstå sammenhængen er det nærmest umuligt at komme uden om hendes egen baggrund, for ligesom de mennesker, Olivia A. Jørgensen hjælper gennem Blitek Social, har hun også selv været nede at vende med sygdom og stress. Det er mange år siden, men det fik hende til at vende ryggen til bankverdenen, hvor hun både havde været aktie- og obligationsdealer, implementeringskonsulent og undervist i en årrække, for i stedet at uddanne sig til blandt andet kunstterapeut og psykomotorisk terapeut.

I 15 år hjalp hun derefter folk med stress, angst og depression som privatpraktiserende terapeut, inden hun besluttede, at det ikke var nok.

- At gå i terapi hver 14. dag hjælper mennesker med at holde sig kørende, men det hjælper dem ikke til at få et liv. Jeg ville prøve mine teorier af og stiftede derfor foreningen, hvor fællesskabet skulle være den helende kraft, forklarer Olivia A. Jørgensen.

Siden lavede hun også en socialøkonomisk virksomhed, som Blitek overtog for to år siden.

- Formålet med Blitek Social er at skabe små jobs til mennesker, som ikke matcher ind på det ordinære arbejdsmarked. Mennesker som har forskellige skånebehov, der skal tages hensyn til. Det handler om at finde jobs, hvor de skånebehov naturligt kan imødekommes. På den måde tager vi et socialt ansvar i den by, vi bor i. Der, hvor vi tjener vores penge. Det synes vi, at man skal. Vi har ressourcerne og lysten til det. Vi tror på, at det er vigtigt at være en del af arbejdsfællesskabet, også selv om man måske kun kan arbejde fem eller otte timer om ugen. Det giver noget, forklarer Olivia A. Jørgensen, der foruden HR-opgaverne har ansvar for Bliteks CSR-arbejde.

Et arbejde, der er lig med Blitek Social.

Annonce

Rammer til mennesker

Derfor er Olivia A. Jørgensens rolle blandt andet at skaffe arbejdsopgaver, der passer til medarbejderne i fleksjob. En opgave, der ikke bliver mindre relevant i takt med, at stadigt flere bliver ramt af stress.

De bagvedliggende årsager til, at medarbejderne er kommet i den situation, har ikke nogen betydning for Olivia A. Jørgensen, som plejer at sige, at Blitek Social hjælper folk med at finde deres vej i livet med det, som er.

- Vi ser ikke folk som syge, der skal blive raske eller forbedre sig. Vi ser dem, som de er, og forsøger at finde et job, der matcher den enkeltes livsbetingelser. Vi har ikke nogle rammer eller nogle arbejdsopgaver, som vi søger folk til at bestride. Vi tager udgangspunkt i de mennesker, som vi gennem et godt samarbejde med kommunens jobkonsulenter, tager ind. Vi laver rammer, der passer til mennesker. Ikke omvendt, siger Olivia A. Jørgensen.

De to virksomheder, Blitek og Blitek Social, hænger organisatorisk og økonomisk sammen, men Blitek Socials medarbejdere arbejder ikke kun med passende arbejdsopgaver i Blitek.


Vi er en registreret socialøkonomisk virksomhed, hvilket betyder, at bestyrelsen har skrevet under på, at der ikke bliver trukket penge ud, men at et eventuelt overskud går til sociale formål.

Olivia A. Jørgensen, direktør i Blitek Social


Ronnie Petersen, der har været ansat som en del af den socialøkonomiske virksomheds handyman-team i to år, arbejder for eksempel fast for Jorton en dag om ugen med opgaver, der ellers ikke ville være blevet løst.

På den måde tager Jorton et socialt ansvar og får løst nogle opgaver til en fornuftig pris uden at skulle bruge tid på at lave aftaler med kommunen eller instruere Blitek Socials medarbejdere hele tiden. Det første gør Olivia A. Jørgensen, mens Ronnie Petersen har sin mentor med til at tage sig af det sidste.

- I Blitek Social er det vores opgave at finde passende arbejdsopgaver til de medarbejdere, vi har ansat. Opgaver, der passer til deres kompetencer. Det kan være alle mulige steder. Under coronakrisen hjalp vi for eksempel AOF på Hunderupvej med at måle deres undervisningslokaler op for at finde ud af, hvor mange der kunne være i dem, fortæller Olivia A. Jørgensen.

Handyman-teamet bliver Ronnie Petersen (øverst), Benjamin M. Riis (siddende) og Kurt Vinther kaldt. De løser forskellige opgaver hos en række af Blitek Socials samarbejdspartnere, og det er mentor Kurt Vinthers opgave at skabet et trygt miljø, hvor Ronnie Petersen og Benjamin M. Riis både trives socialt og med opgaverne. Foto: Trine Grauholm

Andre gange kan det handle om at rydde op på en byggeplads, køre affald på lossepladsen eller gøre køleskabet rent vel at mærke i et miljø, hvor medarbejderne også socialt kan føle sig trygge, selv om de måske har svært ved at passe ind i en jargon, hvor de fleste andre er hurtige på aftrækkeren.

For eksempel har Olivia A. Jørgensen sammensat et handyman-team med Ronnie Petersen og Benjamin M. Riis under mentor Kurt Vinther. Et sjak, der hygger sig uden at snakke en hel masse, mens de arbejder.

- At se julelyset i Benjamins øjne, da han fandt ud af, at han passer ind her, var det hele værd, siger Olivia A. Jørgensen.

Annonce

Udgangspunkt i nuet

Hun kunne aldrig finde på at spørge medarbejderne, hvor de ser sig selv om fem år, for ofte ved de ikke engang, hvor de ser sig selv i aften. Det handler i stedet om at stoppe med at stille krav og tage udgangspunkt i den enkeltes virkelighed.

- Når man er ramt af stress, angst og depression har man brug for at blive set og forstået i den situation, man er i, og for, at der bliver taget hensyn. Det gælder om at lande i den virkelighed, der er. I begyndelsen handler det ikke om, hvad folk kan i morgen eller om tre år. Det handler om, hvad de kan i dag og i morgen.

- Vi kigger på det, man kalder den nærmeste udviklingszone. Det handler om at tage nogle bittesmå skridt som for eksempel at komme og hjælpe med at lave kaffe. Hvis de her mennesker bliver mødt med krav om, hvad de skal kunne om to måneder, går det galt fra start, siger Olivia A. Jørgensen.

Hun er helt med på, at det er de færreste virksomheder, der kan planlægge med den tålmodighed.

- Det er dømt til at mislykkes i en virksomhed, der skal tjene penge, og det er derfor, at det er mig, der formidler kontakten mellem fleksjobbere fra Blitek Social og de virksomheder, der har brug for deres arbejdskraft. Det er typisk virksomheder, der i forvejen er en samarbejdspartner i andre sammenhænge.

- De har måske et rum, der skal ryddes, eller nogle paller, der skal køres væk. Mange af dem kan være usikre på, om de har opgaver nok uge efter uge til at have en fleksjobber ansat fast. I stedet kan de ringe til os. På den måde kan alle virksomheder tage et socialt ansvar uden at skulle bøvle med regler og konstant at finde egnede opgaver, forklarer Olivia A. Jørgensen.

For Olivia A. Jørgensen er det helt naturligt, at man som virksomhed tager et socialt ansvar i den by, hvor man tjener sine penge. Men hun forstår selvfølgelig godt, at det kan være svært at skaffe arbejdsopgaver til en fleksjobber hver uge. Det problem kommer man imidlertid udenom ved at hyre Blitek Social til de opgaver, man ellers ikke ville få løst. Det behøver nemlig ikke være faste opgaver hver måned, og samtidig tager hun sig af regler og aftaler med for eksempel Odense Kommune. Foto: Trine Grauholm

Hun har grebet arbejdet med Blitek Social an på samme måde, som hun møder de enkelte medarbejdere, der kommer i praktik og langsomt udvikler sig i det trygge miljø og ofte ender med at blive ansat i fleksjob.

- Vi har ikke haft en stor forretningsplan om, hvordan det skulle udvikle sig. Vi har set på, hvad vi kan gøre i dag og i morgen, og så har det udviklet sig.

Det betyder blandt andet, at Blitek Social sammen med foreningen "At danse med livet" siden 1. marts 2020 har arbejdet med genbrugsbutikken Nansensgade 15. Et projekt, der er finansieret af Blitek Social, der som en lille, agil organisation kan handle impulsivt med de midler, der er til rådighed.

- Vi er en registreret socialøkonomisk virksomhed, hvilket betyder, at bestyrelsen har skrevet under på, at der ikke bliver trukket penge ud, men at et eventuelt overskud går til sociale formål. Vi tjener penge, fordi vores gode medarbejdere præcis som i andre virksomheder, er ude at lave et godt stykke arbejde.

- Nogle af de penge går så til foreningen og genbrugsbutikken, som på sigt skal gå fra at være drevet af primært frivillig arbejdskraft til at være drevet af mennesker i fleksjob og bruges som et sted, hvor vi også kan lave recovery- og praktikforløb. Idéen er jo netop at skabe små jobs, fordi det har værdi at være en del af arbejdsfællesskabet, siger Olivia A. Jørgensen.

Blitek Social

  • Blitek Social er en registreret socialøkonomisk virksomhed, som hjælper sårbare borgere i Odense ud på arbejdsmarkedet og tilbyder et fællesskab til mennesker, der har været udsat for stress, angst og depression.
  • Det sker gennem personlige recovery-forløb, mentorordninger og ved at skabe kontakt til arbejdsmarkedet gennem fleksjobs og praktikpladser i virksomheder og foreninger.
  • Pt. har Blitek Social 16 fleksjobbere ansat, som direktør Olivia A. Jørgensen finder relevante opgaver til.
  • Blitek Social støtter også den frivillige forening "At danse med livet", og de to parter overtog 1. marts et butikslokale på Nansensgade 15 i Odense, hvor de sammen har skabt en genbrugsbutik. Den skal på sigt drives af folk i fleksjob og også kunne bruges til praktikforløb.
  • Blitek Social er et datterselskab i vvs-virksomheden Blitek, men de ansatte i Blitek Social udfører arbejdsopgaver for mange forskellige virksomheder.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce