Annonce
Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Ærøexpressen har søgt kommunen om lov til at omlægge skråparkeringspladserne på Marstal Havn til endnu en opmarchbås. Sagen skal behandles i teknik-, miljø- og havneudvalget på torsdag. Arkivfoto: Andrea Bisgaard
Ærøexpressen mener ikke, at der er plads nok til bilerne i opmarchbåsene på Marstal Havn. Rederiet søger derfor kommunen om mere plads.

Marstal: Når Ærøexpressen kommer i drift 8. december, kommer det til at knibe med pladsen til bilerne på Marstal Havn.

Det mener Ærøexpressens direktør, Søren Vestergaard, som derfor har sendt en ansøgning til Ærø Kommune om at få en ekstra opmarchbås på havnens areal.

Ansøgningen skal behandles af teknik-, miljø- og havneudvalget torsdag 21. november, og af sagsfremstillingen fremgår det, at havnefogeden har været ude og måle banerne op, og at han konkluderer, at der pt. er plads til 35 biler i opmarchbåsene.

Man kan derfor undrer sig over, hvorfor Ærøexpressen skal have mere plads, da færgen maksimalt kan fragte 32 biler. Men det er der en god forklaring på, fortæller Søren Vestergaard.

- For det første er der ingen plads til chancebilisterne, og for det andet parkerer folk ikke på samme måde i opmarchbåsene, som de parkerer på færgen, hvor de bliver pakket af en styrmand, siger han.

Ærøexpressen foreslår, at det område, hvor der i dag er skråparkeringspladser, bliver inddraget til en ekstra opmarchbås.

Formanden for teknik-, miljø- og havneudvalget, Lennart Mogensen (V), ønsker ikke at udtale sig om sagen, før udvalget har holdt sit møde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Eldrift kan være en god gulerod for øer

Danmark har som bekendt forpligtet sig til at reducere vores samlede udledning af CO2 med 70 procent. En ambitiøs plan, har det lydt flere gange fra de politikere, der har rejst land og verden rundt med glasset højt hævet, når de har holdt de obligatoriske skåltaler. I det halve års tid, der er gået, siden planerne blev fremlagt, er der ikke sket det store. Derfor er det faktisk et både kreativt og kærkomment forslag, som Ærøs borgmester, Ole Wej Petersen (S), kommer med: Lad de rene og grønne færger få tilskud til at sænke billetpriserne i de syv uger i sommerens højsæson, som indtil videre stadig er undtaget ordningen om, at det skal koste det samme at sejle en kilometer, som det koster at køre en kilometer på land. Indtil videre har landspolitikerne nølet med at tage det sidste skridt i den trafikale ligestilling, som betyder alverden for sammenhængskraften i øriget. Sommerferieugerne er stadig dyre, og det er urimeligt for både øboer og dem, der er tvunget til at holde ferie i de uger. Argumenterne har lydt, at øerne ikke var klar til det store rykind, det potentielt kunne medføre, hverken hvad angår plads på færgerne eller sengepladser på øerne. Men der er sket meget, siden første etape af ordningen blev indført i august 2016. Blandt andet er der kommet hele to færger mere, der sejler til og fra Ærø. Den ene er rent eldrevet, og den anden er hybrid og forberedt til ren el. Det giver unægteligt mere plads. Man kan mene, at det ærøske forslag skaber en ubalance i den trafikale ligestilling og forfordeler de øer, der ikke er med på elbølgen. Men en lovning på, at man kan få mere i støtte til den blå landevej, hvis man skifter fra olie til el, kan være den gulerod, der skal til for at tage skridtet og blive grøn i stedet for sort. Hvem ved, om Samsøs færge, som sejler på gas, ville skifte til biogas, hvis der hang en gulerod for enden af bovporten? Og mon ikke Ærøs egen Ærøxpressen ville skifte fra hybrid til ren el hurtigere, hvis der var en økonomisk belønning at få? Når det handler om klima, må vi tage nogle valg fra politisk hold, som gør ondt på borgerne, for at komme videre. Det her forslag vil, hvis det finder opbakning nok, givetvis gøre ondt på visse øer. Men vi bliver omvendt også nødt til at tage alternative midler i brug for at nå målet. Det er vores allesammens klima, der er tale om, men der er nogen, der skal gå foran. Det har Ærø gjort ved at satse stort på verdens længst sejlende 100 procent eldrevne passagerfærge, og hvorfor ikke belønne det. Samtidig er der nu nogle unikke erfaringer, som andre øer med fordel kunne og burde lade sig inspirere sig af.

Annonce