x
Annonce
Søsiden

Billedserie: (Næsten) som delfinen ser færgen Marstal

Fra denne vinkel er det lige før m/f Marstal slægter sin søster m/f Ærøskøbing på - som et moderne kunstværk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Se m/f Marstal under skørterne: Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg overhaler bl.a. propeller for og agter, skrueaksel og kølebokse og maler hele færgen udvendig.

SVENDBORG: I dokken hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg strækker en 16 meter lang, massiv, rund genstand sig.

Det lange metalstykke hviler på bukke og er indhyllet i plast forseglet med gaffa-tape.

Genstanden er bagbord skrueaksel på færgen Marstal fra ruten Svendborg-Ærøskøbing. Når akslen er på plads, forbinder den en af færgens to hovedmotorer med den vendbare propel. Lige nu er akslen trukket ud for service.

Da Koøjet besøgte værftets Marstal-dok fredag eftermiddag, var færgens maskinchef Ib Thomsen og chefskipper Birger Kristensen på inspektion, mens værftets folk var igang med skruehovedet:

- Akslen er den originale, så den er nu 21 år gammel. Når akslen er ude, bliver der bl.a. taget kontrolmålinger mod slid, og det ser fint ud, forklarer Birger Kristensen.

Omkring midtskibs i begge sider er der også gang i servicering under vandlinjen. Bag de lige nu udklappede gælle-agtige luger med riste sidder færgens såkaldte bokskølere. Gennem ristene indtages havvand til et lukket system, der nedkøler færgens to hovedmotorer.

Sådan et sted er også populært for muslinger og rurer, og det kræver årlig udrensning. For at skræmme skaldyrene væk er der også i systemet monteret strømførende kobberenheder. Under det årlige dokophold udskiftes til nyt.

Også zinkanoderne her og andre steder under vandlinjen udskiftes. Anoderne skal begrænse galvanisk tæring.

Når m/f Marstal kommer i drift på fredag, vil den fremstå nymalet overalt ude. Det sker hvert femte år. Øvrige år bliver færgen bare pletmalet.

Indenfor opgraderes kabyssen og frontdisken i cafeteriet.

- Den her og Ærøskøbing er et par rigtig gode færger navnlig, hvis vi ser på deres regularitet. Over en tyve års periode er det ikke mange stop, vi har haft. De sejler uanset vejr og vind. De er meget stabile, fastslår Birger Kristensen.

De to kommunale færger blev leveret fra Esbjerg i 1999.

M/f Marstal sejlede oprindelig 14 år på Ærøfærgernes daværende Rudkøbing-rute.

Den 16 meter lange aksel ender agterude i dette skruehoved, hvor propelllen pt. er demonteret. - Vi har heldigvis ikke mødt nogen overraskelser, siger chefskipper Birger Kristensen(rød hue). De øvrige på billedet er mekaniker Mads Pedersen fra værftet, sales manager Poul Sækmose, færgens maskinchef Ib Thomsen, og mekaniker Thomas Mortensen fra værftet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vejret har artet sig tilpas siden m/f Marstal dokkede ind efter forrige weekend. Skuklel der falde en dråbe kan teltet beskytte medarbejderne og skruehovedets ædlere dele. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstals 16 meter lange, bagbord skrueaksel er demonteret og strækker sig på bukke i dokken. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Der er go' plads til både m/f Marstal og den udtrukne skrueaksel i den lille dok hos Petersen & Sørensen Motorværksted. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstals "gæller" i bagbord side. Lugerne med riste er åbne for servicering af den såkaldte køleboks. Derinde nedkøler havvand rør i et lukket system, der cirkulerer vand til nedkøling af hovedmotorerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstal med åbne "gæller" til køleboksen i styrbord side. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
For at skræmme rurer og muslinger væk fra køleboksene, installeres strømførende kobbergenstande. Her er både de udtjente og de nye. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Styrbord propel med vendbare blade. På roret er monteret friske zink-anoder. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Inde i de tværgående tunneler i forskibet sidder m/f Marstals bovpropeller. De aktiveres ved havnemanøvrer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstals ene bovpropel. Begge bovpropeller er drevet af elmotorer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstals to bovporpeller er drevet af elmotorer. Også inde i tunnellen er det nødvendigt at montere zink-anoder mod galvanisk tæring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rødt i rødt - og så en lille sølvglinsende zinkanode på størrelse med en mursten. Vi er agterude, hvor bagbord skrueaksel føres ud af skroget. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Zinkanoder som denne sidder under vandlinjen hele færge-skroget rundt. Det er dyre sager. I almindelig handel koster sådan en Bera 102 omkring 1000 kr pr. stk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hvert femte år males hele færgen, og sådan er det i 2020. De øvrige år plettes den. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nogenlunde sådan ser Svendborgsunds delfin m/f Marstal, når færgen passerer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstal i dokken hos Petersen & Sørensen i Svendborg. På fordækket var et malersjak igang, da Koøjet kom forbi. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Også m/f Marstals hvide sider får en tur med malerruillen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstas "kofangere" - stålfendere - forude under ankeret er sandblæst og venter på maling. De to hvide cirkler med krydser indeni angiver bovpropellernes placering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstal er noget enklere at male end den kunst-dekorerede søster m/f Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sales manager Poul Sækmose fra Petersen & Sørensen kan melde om travlhed. I værftets store dok ved siden af m/f Marstal ligger det 116 meter lange, norske fragtskib Grinna. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
M/f Marstal ligger i dokken,, der stadig bærer præg af fortiden på Ærø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce