Annonce
Søsiden

Batterikæmpen Tycho Brahe: Seniormaskinchefen har pendlet Thurø-Øresund i 22 år

Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Henrik Fald Hansen har fra drengeårene i Svendborg været tiltrukket af teknik.

ØRESUND Når Henrik Fald Hansen sidder hjemme på Thurø kan han nøje overvåge strømforbrug og batterier på Øresunds-færgen Tycho Brahe. Fra computerens hjemlige udkikspost kan færgens seniormaskinchef også holde øje med, om laderobotterne i Helsingør og Helsingborg opfører sig, som de skal.

- Fjernovervågningen er en ekstra sikkerhed, så jeg hele tiden er fuldt opdateret med alle vigtige data i færgens tekniske drift, forklarer Henrik Fald Hansen til Søsiden. For den 55-årige sømand startede karrieren til søs på Kogtved Søfartsskole i 1982. - Jeg var allerede dengang tiltrukket af teknik, fortæller Henrik Fald Hansen, der stammer fra et husmandsted på Porthusvej i Svendborg. Over maskinistuddannelse i Svendborg og Esbjerg og et par år i DFDS gik det mod Storebælt og fast job i DSBs daværende færgerederi. I førte omgang på bilfærgerne og senere til større udfordringer på Intercity-færgen Prins Joachim.
Annonce
Seniormaskinchef Henrik Fald Hansen, Thurø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Helsingør var det eneste, jeg ikke ønskede ...

Da Storebælts jernbanebro- og tunnel blev åbnet i 1997, blev færgepersonellet fyret eller flyttet. Henrik Fald Hansen fik tilbudt et job som førstemester hos Scandlines på Øresund:

- Helsingør var det eneste, jeg ikke ønskede. Og nu har jeg været her i 22 år, lyder det grinende fra Henrik Fald Hansen, mens vi sidder i maskinfolkets kaffestue om bord på m/f Tycho Brahe.

Siden 2008 har Henrik Fald Hansen haft titlen seniormaskinchef. Ansvaret omfatter maskinpersonel, teknik og budget. Staben tæller 16 medarbejdere, heraf 11 mestre plus elektrikere og reparatører.

Kahyt på færgen

Henrik Fald Hansen har vagt i tre-fire dage ad gangen og har kahyt om bord. Foreløbig har han pendlet i 22 år mellem familien på Thurø og jobbet på Øresund:

- Vi har tre børn. At jeg skulle rejse frem og tilbage var en familiebeslutning, vi traf allerede i 1997. Det har selvfølgelig både plusser og minusser, men vi har vænnet os til det, fastslår Henrik Fald Hansen.

Den helt store dag

Den flerårige periode med projektering og indkøring af batteridriften krævede stor ekstraordinær indsats af Henrik Fald Hansen. Han tøver ikke med at udnævne en enkelt begivenhed som noget særligt i karrieren til søs:

- En af de helt store dage var, da vi sejlede hjem fra værftet - på batterier.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Nu igen: To biler udsat for hærværk

Annonce