Annonce
Svendborg

Banedanmark: Der er ingen plan for nye signaler på Svendborgbanen

Peter Jonasson er anlægsdirektør i Banedanmark og svarer på spørgsmål omkring nedprioriteringen af Svendborgbanen i signalprojektet. Pressefoto
Løftet om nye signaler til Svendborgbanen, og dermed håbet om færre forsinkelser og aflysninger til pendlerne, er udskudt på ubestemt tid. Signalprojektet er ramt af massive forsinkelser, og Banedanmark har ikke en plan for, hvornår de nye signaler skal installeres på banen.
Annonce

Svendborg: Der er ingen konkret tidsplan for, hvornår signalerne skal installeres på Svendborgbanen, og der er dermed heller ingen garanti for den seneste melding om nye signaler i perioden 2024 og 2026. Det fortæller Banedanmarks anlægsdirektør, Peter Jonasson i et interview med avisen.

Har I en konkret plan for, hvornår de nye signaler skal implementeres på Svendborgbanen?

- Nej, der er ikke en. Der ligger ikke en konkret tidsplan for, hvornår signalerne bliver rullet ud på Svendborgbanen. Det er også derfor, at der står i det svar, der er afgivet, at det er vores forventning, at det er mellem 2024 og 2026.

Men så kan I vel ikke engang garantere, at det bliver mellem 2024 og 2026, at Svendborgbanen får nye signaler?

- Nej, vi kan ikke garantere noget, men når vi sidder og kigger på planlægningen sammen med vores leverandør, Alstom, så er det vores bedste bud.

Hvordan kan det være, at der tidligere har været en tidsplan for Svendborgbanen, og at der ikke er det nu?

- Vi lavede en plan i 2017, hvor vi angav, at det nye signalsystem ville blive rullet ud på Svendborgbanen i 2021. Så kommer der en række forsinkelser, som så gør, at vi har måtte genplanlægge Svendborgbanen. Vi har brugt foråret og vil bruge efteråret på at lave en ny samlet plan med vores leverandører.


Der ligger ikke en konkret tidsplan for, hvornår signalerne bliver rullet ud på Svendborgbanen

Anlægsdirekør i Banedanmark, Peter Jonasson


I starten af året lød det, at banen ville få ny signaler i 2022, hvordan kan det på få måneder blive rykket minimum to år yderligere?

-  Det, vi har sagt, det er, at den er under genplanlægning. Der er opstået både nogle generelle forsinkelser af signalprogrammet i øst og nogle specifikke forsinkelser på udrulningen på Svendborgbanen, så det er vi nødt til at tage en samlet konsekvens af nu.

Hvorfor har I valgt at nedprioritere Svendborgbanen i den genplanlægning?

- Vi må konstatere, at vores leverandør af de nye signalsystemer, Alstom, er blevet forsinkede med udrulningen af det nye signalsystem både på Svendborgbanen, men også generelt i Østdanmark, og det har gjort, at vi har været nødt til at lave nogle svære prioriteringer, hvor vi har prøvet at finde den for passagerne samlet set, mindst ringe løsning.

Det handler rigtig meget om,, at signalprogrammet er forudsætningen for elektrificeringen og dermed også hensynet til, at DSB kan tage deres nye ’Fremtidens Tog’ i brug. På nogle strækninger handler det om, at togene kun kan køre i meget begrænset omfang på strækningen, hvis vi ikke får skiftet signalerne.

Men det har I vel hele tiden været bevidste om, at der skal el-tog på nogle af de sjællandske baner, hvorfor påvirker det prioriteringen nu?

- Ja, det har vi, men så er vores leverandører jo blevet forsinket, og når vores leverandør bliver forsinket, falder den plan, vi har, og derfor er vi jo nødt til at lave en ny plan sammen med leverandøren. Det er vi stærkt utilfredse med, og har også en meget kontant dialog med vores leverandør om, at det selvfølgelig ikke er acceptabelt.

Det er stadig hver femte passager i morgentimerne, der ikke kommer frem tiden, og en stor del, faktisk 40 procent af påvirkningerne på Svendborgbanen i 2020 skyldes signalfejl, så nedprioriteringen har vel ikke noget at gøre med, at banen er begyndt at køre efter planen?

- Det er glædeligt, at punktligheden på Svendborgbanen samlet set er blevet markant forbedret over de seneste år. Men nej, signalfejl er Banedanmarks største udfordring i forhold til den andel af forsinkelserne, som vi er ansvarlige for. Derfor har vi et generelt behov for at rulle det nye signalsystem ud også på Svendborgbanen. Men vi er selvfølgelige nødt til at være realistiske, når vi ser vores leverandører blive markant forsinkede, og sige hvad det så for en tidshorisont vi kan levere.

Hvad skyldes det, at leverandøren er så forsinket?

- Leverandøren, Alstom, er blevet forsinkede både i selve infrastrukturen, men også i udrustningen af togene. Leverandøren har simpelthen ikke hurtigt nok haft et tilstrækkeligt modent system til, at det kunne blive rullet ud, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. I forhold til den kontrakt vi indgik med leverandøren, bruger leverandøren mere tid på at sikre, at det nye system er stabilt, og mere tid på installeringen end forudsat. Nu har leverandøren imidlertid fået systemet op at køre, og derfor kan vi lave en realistisk udrulningsplan med leverandøren, Alstom

Det virker i det hele taget til at være et ret rodet forløb, med mange divergerende udmeldinger og tidsplaner, og nu ingen konkret tidsplan, kan I forstå, hvis passagerne på Svendborgbanen føler sig snydt?

- Jeg kan sagtens forstå den frustration som passagerne har i forhold til udrulningen af det nye signalsystem - også på Svendborgbanen.

Kan du forstå, at man undrer sig over, at Svendborgbanen oprindeligt var højt prioriteret i rækkefølgen til at få nye system, og nu ikke er det?

- Jo, men det er Svendborgbanen jo også, for det er jo først i 2030, at vi er færdige med at rulle hele det samlede signalprogram ud i Østdanmark, som planen ligger lige nu.

Og regner I stadig med at hele systemet er udrullet i hele Østdanmark i 2030, selvom der er så store forsinkelser?
- Ja.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Stadig flertal for Broholm-møller: - Med mindre der kommer noget helt vildt i hvidbogen, så mener jeg, at vi skal stille møllerne op

Annonce