Annonce
Fyn

Bådmekaniker flyttede væk fra havneeksponeringen og fik rygende travlt

Jesper Ernstsen fra Protek Marineservice har fået masser af arbejdsro ved at placere sin virksomhed væk fra den oplagte eksponering på havnefronten. Alligevel har han haft svært ved at følge med den enorme efterspørgsel i løbet af foråret, og før sommerferien besluttede han sig for at ansætte en bådmekaniker mere på fuld tid. Foto: Trine Grauholm
Jesper Ernstsen placerede helt bevidst sit firma, Protek Marineservice, i industrikvarteret væk fra den ellers oplagte eksponering på havnen, men coronakrisen har vist ham, at det på ingen måde går ud over interessen. Tværtimod har han aldrig haft så travlt.
Annonce

Nyborg: Bilen var symbolet på den ultimative frihed.

Det var den, Jesper Ernstsen skulle køre landet rundt i for at gøre det, han brænder for: Reparere kundernes både uden at være pisket til at hente en bestemt månedlig indtægt.

For med bilen fulgte ingen stor månedlig husleje, ingen ansatte, ingen bindinger. Kun en god måde at vende tilbage til hverdagen som bådmekaniker på efter et langt stressforløb.

Illusionen holdt bare ikke så længe, og i dag står Jesper Ernstsen med flere ansatte, nyåbnet butik og en ordrebog, der set over det seneste halve år aldrig før har været så fuld.

Og han har ikke fortrudt ét sekund.

Det viste sig nemlig, at behovet for fleksibilitet og arbejdsro til de enkelte opgaver ikke var bundet op på valget af et rullende værksted i stedet for fast ejendom.

I stedet har Jesper Ernstsen fået præcis det samme med Protek Marineservices placering i Nyborgs industrikvarter. Væk fra havnen og den umiddelbare eksponering for lystsejlere og turister, men med god plads til både kommissionssalg af brugte både, service og reparationer og samtidig med et butikslokale, hvor reservedele og anden teknik bliver suppleret af alt fra SUP-boards til redningsveste og sejlerkrus.

Annonce

Åbnede midt i lukning

Jesper Ernstsen slog til i efteråret 2019, da han fik mulighed for at købe industribygningen på 300 kvadratmeter og den tilhørende grund.

Vinteren blev brugt på istandsættelse og indretning af butikken, som han sammen med sin kone, Tine, stod klar til at åbne, netop som coronakrisen var på sit højeste.

I stedet for den store fest med fadøl, pølser, leverandører og kunder drejede parret stille nøglen – den sjove vej - og åbnede for én kunde ad gangen.

- Vi havde satset lidt ved at stå med en fyldt butik, og samtidig er det også en ny måde at drive virksomhed med reparationer af både på ved at ligge i et industrikvarter, men vi måtte jo tage det, som det kom, husker Jesper Ernstsen om de tanker, parret gjorde sig, da Danmark var lukket allermest ned.

Derefter fulgte en periode, hvor der ikke har været meget tid til at tænke, og foråret har været så travlt, som han aldrig før har oplevet det.

Folk, der ville have købt ferielejlighed i Thailand, sadlede om og købte båd. Forhandlere kunne ikke følge med efterspørgslen, nye sejlere ville investere, og alt skulle gøres klar til at komme i vandet.

- Jeg har virkelig kunnet fornemme, at mange har haft mere tid til at stå på havnen og nulre med deres både. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, fortæller Jesper Ernstsen.

Efter i en årrække at have klaret sig med en håndfuld deltids- eller timelønnede medarbejdere blev han før sommerferien derfor nødt til at lede efter en fastansat bådmekaniker for at kunne følge med.

- Da jeg startede op for mig selv, skulle det ikke være for kompliceret. Planen var at køre rundt med servicebilen, og derfor har jeg fået mange kunder rundt omkring i landet. Men jeg skulle også have et sted til at opbevare nogle ting. Jeg havde ikke faciliteterne til at have medarbejdere, men jeg fik en filebænk ind for at kunne lave lidt. Men så fik jeg smag for det, og efterspørgslen var der, fortæller Jesper Ernstsen og viser rundt i de relativt nye lokaler.

Han nåede ikke at blive helt færdig med istandsættelsen, før kunderne begyndte at rive i ham, men resten må vente til efter sejlernes højsæson.

- Da jeg startede op som selvstændig, var det vigtigt for mig at være økonomisk uafhængig og kunne afvikle virksomheden igen, hvis jeg ville det. Det er et stressmoment at sætte sig i gæld, så jeg vil hellere vente end låne penge til at sætte det sidste i stand. Men ellers skal vi bare i fuld fart derudaf, siger Jesper Ernstsen.


Jeg har tidligere drevet virksomheden sammen med min bror på havnen med butik foran og værksted bagved, og det er ret stressende, når man arbejder på en båd, at man også skal ud i butikken for at svare på spørgsmål eller sælge noget. Den renden frem og tilbage var svær. Og hvis man skal sætte en mand på butikken på fuld tid, skal der puttes virkeligt meget på hylderne. Så skal der meget igennem, og det var butikken ikke stor nok til.

Jesper Ernstsen, indehaver af Protek Marineservice


Det har vist sig, at han på ingen måde er afhængig af at blive eksponeret på havnen, og samtidig har placeringen mellem industrivirksomhederne betydet, at han har fået mere arbejdsro til de opgaver, der for alvor driver ham: Arbejdet med at reparere og servicere bådene.

- Jeg har tidligere drevet virksomhed sammen med min bror på havnen med butik foran og værksted bagved, og det er ret stressende, når man arbejder på en båd, at man også skal ud i butikken for at svare på spørgsmål eller sælge noget. Den renden frem og tilbage var svær. Og hvis man skal sætte en mand på butikken på fuld tid, skal der puttes virkeligt meget på hylderne. Så skal der meget igennem, og det var butikken ikke stor nok til, husker Jesper Ernstsen.

Annonce

For mange kasketter

Derfor har det kun været en mulighed at drive butik også, fordi Jesper Ernstsens kone, Tine, for to år siden sagde sit lærerjob op for i stedet at arbejde på kontoret på deltid. Samtidig passer hun butikken og nyder kundekontakten og de relationer, som hun med tiden oparbejder til de faste kunder.

Desuden har Jesper Ernstsen været nødt til at ansætte en bådmekaniker på fuld tid, og meningen er, at han selv skal blive på værkstedet og holde overblik, mens han skal have kørende mekanikere ude ved kunderne i sommerlandet.

- Vi er begyndt at putte lidt henvisningssalg af både på forretningen. Det får vi mere og mere fokus på, og når jeg kører ud til kunderne, kan jeg godt tabe tråden lidt herhjemme på værkstedet. Lige nu er jeg direktør, lagermedarbejder, mekaniker og ansat i salgsafdelingen. Jeg har mange kasketter på, forklarer Jesper Ernstsen.

Han har lært, at han aldrig skal love kunderne, at de kan komme i vandet en bestemt dag, for han ved reelt aldrig, hvor lang tid, reparationen vil komme til at tage.

- Men vi arbejder så hurtigt, vi kan, og jeg har stor forståelse for, at folk gerne vil på vandet, når de har gået og glædet sig til det hele vinteren og bruger en masse penge på det, siger han.

At han ikke selv har haft ret mange timer derude denne sommer, har han for længst accepteret. Sådan må det være, når man laver det, man brænder for, og samtidig bliver oversvømmet af kunderne midt i en tid, der ellers kunne have været udfordrende med nye tiltag og investeringer.

Kasketten som familiefar og passioneret sejler er derfor blevet udformet som et kompromis, hvor familien har holdt ferie på båden men været landfast nok til, at Jesper Ernstsen har kunnet køre til og fra de opgaver, der har hobet sig op.

Protek Marineservice

  • Jesper Ernstsen er uddannet automekaniker fra Kronsbjerg Nyborg (tidligere Nissan Nyborg) og har arbejdet som bådmekaniker siden 1995. Først ved Bådkommissæren i Kerteminde og siden som selvstændig sammen med sin bror på havnen i Nyborg.
  • Siden 2014 har han været selvstændig med Protek Marineservice, som hele tiden har ligget i Nyborgs industrikvarter. Til at begynde med i små lokaler og som udkørende mekaniker fra Lyøvej og siden efteråret 2019 fra lokaler på Siøvej.
  • Der har han foruden service og reparation af både også salg af brugte både og butik, som hans kone står for. Han har en håndfuld deltids- eller timelønsansatte medarbejdere, men før sommerferien stod det klart, at han var nødt til at have mindst en mekaniker på fuld tid tilknyttet, for coronakrisens efterspørgsel efter både har i den grad betydet travlhed hos Protek Marineservice.
Midt under coronakrisen udvidede Jesper Erntsen Protek Marineservice med butik, og han har også planer om at fokusere mere på kommissionssalg af både fremover. Han har ikke et sekund fortrudt, at han har rykket virksomheden til lokaler i industrikvarteret, for det har givet ham arbejdsro til opgaverne med at servicere og reparere bådene. Og kunderne skal nok finde ham. Foto: Trine Grauholm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Corona-virus gik nærmest amok på Aarhus-bar - antallet af smittede er nu oppe på 25  

Annonce