Annonce
Svendborg

Ansatte på testcentre bliver jævnligt svinet til: - Nogle er frustrerede over at stå i kø

Direktør for Carelink, Brian Rosenberg, har selv prøvet at blive overfust af en utålmodig borger. Arkivfoto: Jens Thaysen
Både Region Syddanmark og Carelink vil gerne opfordre til, at man taler pænt til de ansatte på de forskellige podecentre og behandler dem med respekt.

Region Syd: - Vi oplever desværre jævnligt, at vores medarbejdere på teststederne ikke bliver behandlet med respekt af de borgere, der møder op til test.

Sådan lød det forleden fra koncerndirektøren i Region Syddanmark, Kurt Espersen, i en pressemeddelelse, og han fortsatte.

- Jeg kan godt forstå, at man kan blive utålmodig - særligt på de tidspunkter på dagen, hvor der er ekstra pres på, men man er nødt til at væbne sig med tålmodighed og tale pænt til medarbejderne. De yder en kæmpe indsats for at få det hele til at lykkes.

Det er dog ikke kun Region Syddanmark, der står for de såkaldte PCR-test, at der er problemer med borgere, der mildt sagt ikke holder en god tone. Carelink, der har faste testcentre i Odense, Svendborg, Kolding, Esbjerg og Aabenraa og i øvrigt dækker hele regionen med hurtigtest, kender også til problemet.

- Det er også et problem hos os, og jeg kan bekræfte, at vi også oplever det. Folk kan finde på at give poderne en sviner, fordi de skal stå i kø, og en enkelt gang har vi endda været nødt til at tilkalde politiet, da det nærmest blev fysisk, siger Brian Rosenberg, der er direktør hos Carelink.

Annonce

Har selv prøvet det

Direktøren hos Carelink vil også gerne gøre opmærksom på, at poderne jo bare passer deres arbejde.

- Verbale overfusninger er vi ikke begejstrede for, og når vi laver så mange test, som vi gør, er det umuligt at undgå kø, siger Brian Rosenberg, der selv har haft problemet helt tæt på.

- Jeg har selv oplevet det, da jeg besøgte et af centrene. En mand genkendte mig som direktøren for Carelink, og jeg fik jeg en overfusning, fordi der var kø, så jeg har prøvet det på egen krop, siger Brian Rosenberg.

Folk kan finde på at give poderne en sviner, fordi de skal stå i kø.

Brian Rosenberg, direktør hos Carelink

Brian Rosenberg vil dog også gerne slå fast, at det trods alt er de færreste, der ikke kan finde ud at behandle poderne ordentligt.

- Det er ikke et kæmpe problem, for lang hovedparten opfører sig ordentligt, men vi oplever, at ikke alle har den nødvendige tålmodighed, siger han.

Annonce

Pres i påsken

Opfordringen fra koncerndirektøren i Region Syddanmark, Kurt Espersen, om at holde en god tone i kontakten med personalet på teststederne gælder selvfølgelig på alle tidspunkter af året.

At opfordringen så netop kommer nu skyldes, at man forventer ekstra travlhed i påsken, og det kan medføre kø. Det skal ikke gå ud over de ansatte.

- Nogle er frustrerede over at stå i kø, og så lader de frustrationerne gå ud over poderne. Hvis der er nogen, der skal skældes ud, så må det være mig, siger Kurt Espersen til avisen.

Koncerndirektøren gør samtidig opmærksom på, at teststederne i Region Syddanmark vil være åbne i påskeugen, og det gælder også helligdagene.

- Vi gør, hvad vi kan, siger Kurt Espersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce