Annonce
Fyn

Anderledes naturfagsundervisning: Skoleleelever fra Nørre Aaby skal bygge venlige musefælder

4. klasse på Nørre Aaby Skole skal til Engineering Day i uge 45 bruge deres kreativitet og opfinde en musefælde, der ikke gør musen fortræd. Arkivfoto: Nils Svalebøg
4. klasse på Nørre Aaby Skole deltager i den landsdækkende Engineering Day, der har til formål at lade eleverne prøve kræfter med en ingeniørs arbejdsmetode.
Annonce

Nørre Aaby: Hvad kan det blive til, når man sætter unge kreative hoveder til at arbejde metodisk som en ingeniør?

Det vil vise sig, når 4. klasse på Nørre Aaby Skole 4. november får en lidt anderledes opgave i klasseværelset. I anledning af Engineering Day - en dag arrangeret af Engineer The Future med det formål at introducere danske skoleelever til ingeniørarbejde - skal de unge hoveder konstruere en prototype til en musefælde. Men ikke en hvilken som helst af slagsen. For i modsætning til mange andre musefælder, skal denne kun lokke musen, men ikke gøre den fortræd.

Først skal eleverne studere musens adfærd for derefter at udtænke en smart måde at få lokket dyret i fælden.

Ved at udvikle en løsning på et virkeligt problem, får eleverne et indblik i ingeniørers arbejdsmetode, skriver direktøren i Engineer The Future, Ghita Wolf Andreasen i en pressemeddelelse.

- Engineering (ingeniørers arbejdsmetode, red.) er en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne. De lærer, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til udvikle gode og brugbare løsninger, skriver hun.

Annonce

Motiverende for elever

Det er fjerde år i træk, at Engineering Day afholdes på de danske skoler. Engineering The Future forventer, at 25.000 elever vil deltage i år.

De ældre elever skal blandt andet arbejde på nye løsninger til transport af pakker. De tidligere år har ifølge Engineer The Future vist, at dagen har en motiverende effekt på eleverne.

- Lærerne vender tilbage til os og siger, at når eleverne får lov til at udtænke og konstruere deres egne teknologiske løsninger, så motiverer det pludselig også andre typer af elever end dem, der normalt interesserer sig for naturfagene. Det skaber begejstring, når eleverne får lov at arbejde med både hoved og hænder, skriver Ghita Wolf Andreasen i pressemeddelelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce