Annonce
Søsiden

Af veneration for fødebyen: Stort fragtskib med Marstal på hækken

Flora K gennemgik femårs-klasning i forbindelse med det danske Falcon Rederis overtagelse. På værftet fik den påmalet navnet på skibsrederens fødeby. Foto: Falcon Rederi
Falcon Rederis nyerhvervede 177 meter lange Flora K signalerer den gamle skipperbys navn på verdenshavet.

MARSTAL: Af veneration for sin hjemstavn har skibsreder Bo Kristensen indregistreret sit senest erhvervede skib i Marstal. Og det er ikke småting, der dermed tilgår den ærøske søfartsbys flåde.

Bo Kristensens nyindkøbte Flora K til sit Falcon Rederi i København er et 177 meter langt og 30 meter bredt tørlast-skib. Dybgang er op til 10 meter.

- Jeg er født og opvokset i Marstal. Min far, Gunnar Kristensen fra Reberbanen, drev i mange år rederiet H. C. Grube, fortæller Bo Kristensen til Koøjet.

Flora K af Marstal er en såkaldt handysize-bulkcarrier. Skibet er bygget i Japan i 2015. Bo Kristensen har købt den af det japanske rederi, der fik den leveret.

Falcon Rederi overtog skibet i Tyrkiet, hvor det navneskiftede fra KS Flora til det nuværende navn.

- Flora har et godt navn i markedet. Derfor beholdt vi det, forklarer Bo Kristensen:

- Rent forretningsmæssigt betyder det ikke noget, at den er hjemmehørende i Marstal, For mig er det bare en sjov ting, siger Bo Kristensen.

Flora K’s første fragt under det nye ejerskab var med en last på 33000 tons majs fra Ukraine til Spanien.

I disse dage er den under rejse fra Spanien til Rostock i Tyskland. Når Langelandsbælt gennemsejles, vil Flora K således komme relativt tæt på hjemhavnen Marstal.

- Vore skibe er jævnligt i Danmark. Vi har fx sejlet træpiller til Århus og lastet skrot i Odense, siger Bo Kristensen.

Udover Flora K ejer Falcon Rederi de lignende søsterskibe Dragonera og Cabrera. De er kinesisk bygget, sejler under Malta-flag og har været i rederiet siden 2011.

Flora K er rederiets første skib under Dannebrog:

- Det danske flag er blevet mere attraktivt at sejle under. En del af specialreglerne fra tidligere tid er væk. I dag konkurrerer Dannebrog på lige fod med fx Singapore og Malta. Nu skal vi lige lære de danske myndigheder at kende, så der kan måske komme mere, siger Bo Kristensen.

Efter container-giganten Marstal Mærsk bliver Flora K det største Marstal-hjemmehørende skib.

Flora K af Marstal er et 177 meter langt tørlast-fragtskib med fire kraner på dækket. I denne uge kan den forventes at passere Langeland sydgående med kurs mod Rostock. Foto: Falcon Rederi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Klumme: Jeg har arvet en guldbarre

Annonce