Annonce
Søsiden

85-årig, tidligere DSB-kaptajn: Nu har vi både Koen og Broen

Den 85-årige, tidligere DSB-kaptajn Ingvard Skøtt, Korsør får sig en kop Storebælts-kaffe, mens han venter på, at Broen skal ankomme til Halsskov for allersidste gang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingvard Skøtt havde en glad dag: - Jeg ser gerne, at Korsør kommer til at fremstå som en maritim by.
Annonce

HALSSKOV: Ingvard Skøtt er svær at overse blandt de indbudte gæster til færgen Broens ankomst i Halsskov.

Iført DSB’s hvide sommerkasket, guldstribet kaptajnsjakke og et stort smil, har den 85-årige, pensionerede skibsfører fra Korsør en glad dag:

- Jeg har sejlet med Broen, da vi sejlede biler her til Halsskov, fortæller Ingvard Skøtt til Søsiden:

- Jeg sejlede et halvt år som aspirant på den. Vi skulle skifte sted fire gange. Efter to år blev man så tjenstemand. Senere kom jeg på Broen på Kalundborg-Samsø, siger Ingvar Skøtt.

Den erfarne DSB-kaptajn har tæt fulgt Korsørs bestræbelser på at få en Storebælts-færge som attraktion. En tidligere plan var som bekendt at bevare m/f Kong Frederik IX placeret permanent i den gamle færgeby. Men den endte som bekendt på en skrot-strand i Indien.

- Vi havde næsten opgivet at få en færge til Korsør. Så det er ret historisk nu. Det er noget ganske særligt, vi ser i dag, betoner Ingvard Skøtt.


- Vi havde næsten opgivet at få en færge til Korsør. Så det er ret historisk nu.

Ingvard Skøtt, tidligere DSB-kaptajn på Storebælt


- Nu har Korsør både Koen og Broen, siger kaptajn Ingvard Skøtt, der stod i spidsen for at redde færgernes brølende fyrbåke. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Den brølende Koen bevaret

Kaptajnen, der nåede 36 år i det statslige rederi, har selv ydet en betydelig indsats for at fastholde den maritime færge-historie i Korsør.

- Jeg har brugt mange år på at bevare fyrbåken Koen, forklarer han.

Og hvad er så Koen? Det ved bl. a. DSB-folk med en fortid på Storebælt og korsoranere med erindring om bilfærgetiden.

Koen var en fyrbåke. Det vil her sige et bundfast, ubemandet fyr i vandet. Med lys og horn hjalp Koen navigatørerne med at finde rette kurs ind mod færgelejerne.

Koen blev etableret på et cement-fundament i 1912. Folkevidet fik den hurtigt givet navn på grund af dens karakteristiske lyd. Når Koen brølede i tåge - dag eller nat - kunne det høres over hele Korsør.

Annonce

Nattesøvnen kom tilbage

I 1987 lukkede Koen og dens yngre slægtning Tyren ned. Færgerne fik nyt navigationsudstyr - og korsoranerne fik nattesøvnen tilbage.

Med Ingvard Skøtt i spidsen fik Koen en venneforening. Efter stor frivillig indsats blev båken renoveret og genrejst centralt i Korsør. Ved særlige lejligheder kan Koens brøl aktiveres.

- Jeg ser gerne, at Korsør kommer til at fremstå som en maritim by. Her er Broen og Koen gode indslag, siger Ingvard Skøtt.

Fornemt. I stævnen på m/f Broen er bevaret DSB-rederiets vingehjul med kongekrone og krydslagte ankre. Kaptajn Ingvard Skøtt har sejlet på Broen på både Storebælt og Samsø-overfarten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Færgen har i sin tid i aktiv trafik sejlet på Samsø-Kalundborg i 26 år under navnet m/f Kalundborg. Som Broen sejlede den 14 år på både Nyborg-Korsør og Halsskov-Knudshoved. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce