Annonce
Svendborg

77-årige Tove vred over tv-indslag om vaccinationer: - Vi gamle bliver udstillet som tossehoveder

77-årige Tove Arenfeldt Sander har fået et brev. Det er en invitation til at blive vaccineret mod corona. Der står bare ikke noget i det, hun kan bruge til noget, så hun er vred på både afsenderne og Danmarks Radio, som efter hendes opfattelse har udstillet ældre borgere som nogle fjollerikker, der ikke kan finde ud af noget. Foto: Katrine Becher Damkjær
Tove Ahrenfeldt Sander har set et indslag på DR, som handlede om covid-19-vaccinationer og gjorde hende vred på både tv-stationen, Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut. Efter hendes opfattelse udstiller førstnævnte de ældre, mens de to sidstnævnte faktisk gør livet surt for netop de modne borgere.
Annonce

Svendborg: Opdateret lørdag klokken 10.20 med en reaktion fra Sundhedsstyrelsen.

Et tv-indslag og fem tætskrevne sider med oplysninger, som er uden relevans.

Det er den kombination, som har gjort Tove Ahrenfeldt Sander fra Svendborg så vred, at hun har kontaktet Fyns Amts Avis.

Indslaget først. Hun så det i TV Avisen fredag ved middagstid og fik dermed at vide, at mange ældre undlader at tage imod tilbud om at blive vaccineret mod covid-19, fordi de har besvær med at at bruge nem-id og e-boks.

Annonce

Uberettiget kritik

Hun var ikke begejstret for fortællingen.

- Det er, som om TV Avisen efterlader et vakuum af, at ældre er nogle fjollerikker, og det gør mig gal. For det er altså ikke berettiget, siger Tove Ahrenfeldt Sander, der er 77 år og såmænd erkender, at hun ikke selv er stiv i det med at bruge computere.


Det er en masse ligegyldig information, men ikke et eneste sted står der et telefonnummer, så man kan bestille tid til vaccination. Der er heller ikke et nummer til dem, der skal transportere mig, og der står i det hele taget slet ikke noget, jeg kan bruge til noget

Tove Ahrenfeldt Sander


Det har hun erkendt for længst, og hun har derfor benyttet den mulighed, ældre borgere har for at få breve fra det offentlige i fysisk form.

Så da hun først på ugen fik et tilbud om at blive vaccineret mod covid-19, kom det gennem brevsprækken - og brevet er årsag til, at hun ikke bryder sig om tv-indslagets budskab, som efter hendes opfattelse er en kritik af de ældre.

- Brevet kom mandag eller tirsdag og har Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut som afsender, og det er på hele fem A4-ark, siger Tove Ahrenfeldt Sander.

Annonce

Hvor er telefonnummeret?

Indholdet er hun ikke imponeret af.

Hun kan for eksempel læse sig til, at hun skal logge på en hjemmeside med sit nem-id, uagtet at hun er ude af stand til at håndtere en computer og derfor er tilmeldt brevordningen, ligesom brevet giver hende mulighed for at blive klog på rettigheder og persondatalovgivning og så videre og så fremdeles.

- Det er en masse ligegyldig information, men ikke et eneste sted står der et telefonnummer, så man kan bestille tid til vaccination. Der er heller ikke et nummer til dem, der skal transportere mig, og der står i det hele taget slet ikke noget, jeg kan bruge til noget, siger Tove Ahrenfeldt Sander, der mener, at Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen dermed svigter de ældre.

Annonce

I egen hånd

Med til historien hører, at Tove Ahrenfeldt Sander trods det mangelfulde brev alligevel skal vaccineres. I Kolding lørdag 16. januar og igen 6. februar.

Det skyldes, at hun har taget sagen i egen hånd.

- Da jeg ikke kunne bruge brevet til noget, ringede jeg til kommunen og fik fat i en sagsbehandler, som gav mig et nummer. Og så bliver jeg kørt derover på mit Falck-abonnement, siger den 77-årige, for hvem tingene altså er faldet på plads.

- Men der er mennesker, som er svage og bliver slået ud og siger: "Det kan jeg ikke finde ud af", når de læser sådan et brev.  Så det er en klar fejl af Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen, at der ikke er et telefonnummer til tidsbestilling i brevet, og det er en klar fejl af Danmarks Radio at udstille de gamle som tosser, siger Tove Ahrenfeldt Sander.

Annonce

Nummeret er føjet til

Det har ikke været muligt at få en medarbejder fra Sundhedsstyrelsen til at stille op til interview om den mangelfulde kommunikation, men i en mail til Fyens.dk skriver styrelsen, at der nu er rettet i brevet, så telefonnumrene til regionerne fremgår.

Sundhedsstyrelsen oplyser endvidere, at der arbejdes på at revidere teksten, så den bliver endnu nemmere at forstå, og at man løbende kommer med opfordringer til pårørende om, at de skal hjælpe ældre og sårbare med at holde øje med e-boks og post og at booke tid til vaccination.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce