Annonce
Langeland

40 procent af sagerne i Langeland Kommune skal gøres om

Langeland Kommune står med omgørelsesprocent fra Ankestyrelsen på 40 procent. Arkivfoto: Michael Bager
40 procent af de sager, som Ankestyrelsen har set på fra Langeland Kommune, får kommunen retur, fordi der er fejl eller mangler i sagsbehandlingen. Det giver Langeland Kommune en delt førsteplads med Ærø, når det gælder procentdelen af fejlbehæftede sager eller mangelfuld sagsbehandling i de sager, som borgerne vælger at anke.

Langeland: Langeland Kommune indtager sammen med Ærø den tvivlsomme førsteplads, når det gælder sager, som borgere har anket hos Ankestyrelsen.

De to kommuner får nemlig 40 procent af sagerne på social- og beskæftigelsesområdet retur, fordi der er fejl eller mangler i sagsbehandlingen. Det viser tal fra Ankestyrelsen, som har set på kommunernes såkaldte omgørelsesprocent i 2020.

Men tallene giver ikke anledning til panik i Langeland Kommune, hvor borger- og arbejdsmarkedschef Torben Lønberg blandt andet hæfter sig ved, at der i følge ham er få sager i kommunen.

- Vi er nødt til at kigge på det, der hedder de små tals lov. Og det vil sige, at der kan være områder, hvor der er ganske få sager, og laves de om, siger procenten spar to. Så jeg reflekterer mest over, at der er forholdsvis få sager, men det er klart, at der, hvor der så er sket fejl, det skal vi tage ved lære af, siger han.

I alt er 65 sager anket i 2020, og i 26 af dem har Ankestyrelsen sendt kommunens afgørelser retur til genbehandling i kommunen.

Generelt mener Torben Lønberg, at det er godt, at der er nogle afgørelser, der bliver testet hos Ankestyrelsen, for på den ene side skal man ikke give alt ud, men omvendt må man ikke gå i en grøft, hvor man ikke er til at have med at gøre.


Vi kommer ikke til at ændre nogen specifik procedure på baggrund af omgørelses-procenten.

Torben Lønberg, borger- og arbejdsmarkedschef i Langeland Kommune


- Når der så er fejl, retter vi ind. Hvis så møder en lignende sag i fremtiden, så har vi lært fejlen og laver den ikke igen. Det er en måde at nivellere sin administration på sammen med en anden myndighed, så vi lander på afgørelser, der både er bedst for borgeren og for kommunen, siger han.

Annonce

Ikke et mål

Fra politisk side tager man også omgørelsesprocenten med sindsro. Formand for Beskæftigelses-, Uddannelses- og Integrationsudvalget René Larsen (S) forklarer, at det ikke er et mål at undgå, at borgerne anker sager.

- Det er ikke et mål for os at komme det til livs forstået på den måde, at hvis der ingen klager er, så er det ikke godt, for hvis man ikke har klager, så kunne det være, fordi man har været for gavmild, forstå det ret. Og omvendt hvis man har mange klager, så er det måske fordi, at man har været for rigide. Så det handler om at finde en balance, mener han.

Når det alene gælder afgørelser vedrørende ydelser, så ligger omgørelsesprocenten på 50 procent for Langeland Kommune. Og det lyder højt, erkender René Larsen.

- Når der er tale om 12 sager, så skal der heller ikke meget til, før procenterne begynde at rykke sig, når der så sker ændringer. Så vi har mere fokus på antallet af sager fremfor procentsatsen. Derfor er ikke det et mål, at procenten skal ned, fortæller René Larsen.

Han bakkes op af Jan Ole Jakobsen(V), formand for Lærings-, Social- og Kulturudvalget, der er det andet udvalg, som har ansvar for de sager, der hører ind under Ankestyrelsens afgørelser.

- Omgørelsesprocenten for vores område er et udtryk for, at vi har nogle få sager, der har trukket Langeland op over landsgennemsnittet, så det er et spørgsmål om små tal.

Jan Ole Jakobsen ser desuden mere problemet som noget, der skal tages op på landsplan, hvor han mener, at tallene fra Langeland Kommune ikke betyder det store, men at det er de andre større kommuner, der er vigtigere at kigge i sømmene.

Annonce

Ingen ændringer

Fælles for både René Larsen og Jan Ole Jakobsen er, at de ikke mener, at der skal tages nogle drastiske beslutninger i forhold til at få omgørelsesprocenten ned. Samme melding lyder fra borger- og arbejdsmarkedschefen.

- Vi vil gøre, som vi altid har gjort, og derfor vil vi tage alle sager med fejl til efterretning, lære af fejlene og så bruge den læring i fremtiden, men vi kommer ikke til at ændre nogen specifik procedure på baggrund af det omgørelsesprocenten, siger Torben Lønberg.

Fyns Amts Avis har bedt borgmester Tonni Hansen (SF) og kommunaldirektør Jani Hansen om at forholde sig til tallene, men de har henvist til Torben Lønberg og de to politiske udvalgsformænd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce