Annonce
Svendborg

2019 blev et rekordår for Naturama

Det er også blevet jul blandt dyrene på Naturama, som har givet sig selv en publikumsrekord i julegave. PR-foto
105.000 har i 2019 besøgt det zoologiske museum, og det fejres med halv pris på billetten mellem jul og nytår.

Svendborg: 2019 har været hæsblæsende for Naturama, der har oplevet et rekordstort antal gæster. Med 105.000 besøgende har det zoologiske museum således rundet en magisk grænse, der langt overstiger den hidtidige besøgsrekord på 78.000 gæster tilbage i 2012. - Alt det, vi gør, handler om at sætte naturen på dagsordenen. Og denne sæson har understreget, at det kan vi gøre på rigtig mange måder. For rigtig mange mennesker. Med dinosaurerne giver det måske lidt sig selv. Alle vores gæster har nydt de flotte skeletter og 75 millioner år gamle historier om kæmperne i særudstillingen "Dinosaurfamilier", siger Mette Thybo, direktør på Naturama, i en pressemeddelelse.

Men også særudstillingen "Naturens Juveler", hvor guldsmede har fortolket dyr i deres smykkekunst, har bidraget til fremgangen.

- Naturens Juveler” har tiltrukket et nyt, smykkeinteresseret publikum, som har oplevet naturen på en helt ny måde. Det er i hvert fald sådan, vi "hører det i krogene", fortæller direktøren.

Annonce

Tema om Grønland

Her i julemåneden har Naturama programsat en række juleaktiviteter. Der er juleudstilling, og der er tema om Grønland med grønlandske slædehunde og fortællinger om udgravninger af dinosaurfund i Grønland. Man kan høre om, hvordan de holder jul hos Siriuspatruljen og opleve den ”levende” dino, som stadig huserer på museet.

Som noget nyt holder Naturama åbent hele december måned til og med den 30. december for rigtigt at følge julen og året til døren. - Mellem jul og nytår fejrer vi det flotte besøgstal i 2019 med at have entre til halv pris, og årskortholdere må invitere en ekstra gæst med helt gratis. Her vil det så være sidste chance for at se både dinosaurudstillingen og den fantastiske smykkeudstilling, som vi begge vil komme til at savne.

- Men næste sæson byder på to nye særudstillinger, så der bliver også noget at glæde sig til i 2020, lover Mette Thybo til slut i pressemeddelelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Selv vegetartossede kunder har vel også lidt ret

Måske er det atter engang vores fortid med den fede fynske muld, der har gjort os lidt træge i forhold til udvikling og trends her på Fyn? Enhver hernede ved som bekendt, at netop fordi de gode grøntsager og afgrøder nærmest sprang op af jorden, uden at vi for alvor gjorde noget, så har vi haft det lidt skidt med at tænke nyt. I hvert fald kan noget godt vente til i morgen ... Sådan mener folk uden for Fyn i hvert fald, at vi nogen gange har kunnet have det med nye ideer og nye tanker. Da Svendborg Kommune for nogle år siden hyrede et bureau til at finde ud af branding-mulighederne for kommunen og erhvervslivet her generelt, så lavede de først en afdækkende analyse af, hvad der kendetegner svendborgenserne. Og det var kort sagt: At vi lever i fortiden og venter på besked. Altså groft sagt - og det modsatte af at leve i fremtiden og selv tage initiativet. Måske er det det, der kommer til udtryk hos flere af vores virksomheder i øjeblikket - og som det måske er værd at kigge nærmere på. Avisen tog nemlig ganske rigtigt på jagt efter en god erhvervshistorie hos BF-Oks - I ved, det kendte og velrenommerede kødgrossist-firma i Hesselager. Men mødte udover successen også en ejer, der var træt af den udvikling. Det er selvfølgelig fuldstændig forståeligt, at det er træls med den mulige disruption, firmaet er ude for, når kunderne ikke længere kun efterspørger den primære vare på hylderne, nemlig kødet. Det er klart, at det kræver omstilling af produktionen og forståelse af brugernes nye behov. Vi er helt med på udfordringen herfra - det er nærmest ligesom skærm-tossede medieforbrugere, der også efterspørger andet end papir. Det, der er så slående, er, at det faktisk er lykkedes BF-Oks at omstille produktionen, så den i dag udgør fem-syv procent af omsætningen i selve BF-Oks og endnu mere i søsterselskabet. Det, kan man da sige, er at disrupte disruptionen tilbage - endda med et millionoverskud i seneste regnskab. At det så er gjort i trods og i ønsket om en anden ageren i markedet og måske også med frygt for store konsekvenser, er interessant og måske lærerigt for flere af os. For når det kan lykkes på den måde at sælge planter som kød og det endda med succes, hvor langt kan man så nå med en mere proaktiv indstilling? For måske er selve kernen i forretningen ikke selve kødet fra dyr. Hvis kernen er at levere selve hovedingrediensen i måltidet, og forbrugerne vil have det fra planter, så skal der måske i stedet turbo på den del? Dét kan være læren til alle os andre, der måske fejlagtigt også tror, at kernen er noget andet - om det så er papiraviser eller kødbøffer. Eller andre ting, som de tossede kunder nu efterspørger, og gælder det ikke stadig, at kunderne stadig har ret? Også de vegetartossede af dem? I hvert fald er den sydfynske erhvervshistorie et klasseeksempel på udfordringerne, når forbrugerne flytter sig og man mere eller mindre velvilligt flytter med. Og ja, avisen ville gerne lave en historie om den succes. For alene den omstilling, som firmaet har præsteret indtil nu, er ret imponerende og inspirerende. Også for alle, der helst ønsker bøffer af rød kød.

Ærø

'Et par tusinde kroner': Folkemødet underdrev ø-coasters udgifter til havneleje

Annonce