Annonce
Søsiden

148 års maritimhistorie slutter: I dag sejler den sidste jernbanefærge

M/f Prins Richards søsterskib, m/f Prinsesse Benedikte på Scandlines-overfarten Rødby-Puttgarden afslutter i aften, lørdag, en 148-årig epoke med overførsel af jernbanevogne i dansk farvand. Foto Søren Stidsholt Nielsen
Når m/f Prinsesse Benedikte ankommer til Rødbyhavn lørdag aften slutter sejlads med togvogne til og fra dansk havn

RØDBYHAVN: Jernbanefærgen er i havn om få minutter - for sidste gang ...

Når Eurocity-tog nummer 39 i aften ruller over broklappen fra m/f Prinsesse Benedikte, afsluttes 148 års dansk, maritim jernbanehistorie.

Med Scandlines-færgens ankomst til Rødbyhavn kl. 20:13 kan ordet jernbanefærge dermed arkiveres kun til brug i historieskrivningen.

Det er flere år siden de sidste godstog blev befordret med færge i dansk farvand. Nu er turen kommet til passagertogene på Danmarks sidste jernbane-overfart, Rødby-Puttgarden.

Den aktuelle anledning til ophøret er, at der dels fra næste år skal udføres omfattende sporarbejde på strækningen Ringsted-Nykøbing F. , og at der i forbindelse med anlæg af Femern-tunnelsen senere skal arbejdes på den tyske side af overfarten.

Ophøret af den søværts jernbaneforbindelse fører til, at alle passagertog på København-Hamborg fra søndag skal over bæltbroerne og landegrænsen. Fra DSB’s kommunikationsafdeling oplyses til Koøjet, at transporttiden vil være næsten den samme som ved overførsel med jernbanefærge.

Historien om danske jernbanefærger startede i 1872 med hjuldamperen Lillebelt mellem Fredericia og Strib. Otte år senere begyndte overførsel af jernbanevogne på Storebælt. Den sluttede, da lavbro og tunnel stod klar i 1997.

Foruden bælterne og Østersøen har Limfjorden, Storstrømmen, Skagerak, Kattegat, Øresund og Det Sydfynske Øhav været besejlet af jernbanefærger.

Øhavets første jernbanefærge var m/f Mommark på Faaborg-Mommark i 1922. Siden fulgte d/f Langeland på Rudkøbing-Svendborg i 1926 og m/f Ærø på Ærøskøbing-Svendborg i 1931. Øhavets sidste jernbanefærge var m/f Ærøsund, der ophørte med overførsel af togvogne i 1995.

Den sidste færge i drift med jernbanevogne i dansk farvand blev så m/f Prinsesse Benedikte. Den er sammen med søsterskibet m/f Prins Richard bygget hos Ørskov i Frederikshavn i 1997 og senere ombygget til hybrid-drift.

Annonce
Den senere sænkede m/f Ærøsund blev den sidste jernbanefærge i Det Sydfynske Øhav. Den sejlede med togvogne på Svendborg-Ærøskøbing fra 1960-1995. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Altsammen historie. M/f Ærøsund med jernbanevogne i Svendborg-lejet. Denne epoke sluttede for snart 25 år siden. Foto-arkiv: FAA/ Svendborg Byhistoriske Arkiv.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Legeplads er det hidtil bedste torveforslag

Torvet i Svendborg mangler liv. Det er både tilhængere og modstandere af det bilfri torv nogenlunde enige om. Nu har det entreprenante par Luise og Anders Føns Haaber lagt en idé om en legeplads på torvet frem. Den tanke er tidligere blev luftet lidt i krogene, men nu ser det ud til, at parret lægger en god portion krop og sjæl i forsøget på at etablere en mobil legeplads på torvet. Det er en idé med et stærkt potentiale. Kan det lykkes at omsætte tankerne til handling, vil der kunne komme et helt naturligt liv på den plads, der både er en politisk slagmark og et smertensbarn. Sidstnævnte, fordi det endnu ikke er lykkedes at knække koden til, hvordan pladsen kan blive det samlingspunkt, den er tænkt som fra det politiske flertals side. Altså oftere end nogle gange om året som når der holdes fødevaremarked i juni, og når Svend-priserne uddeles i sensommeren. Et særligt bemærkelsesværdig element i forslaget er det ansvar, parret har påtaget sig. De nøjes ikke med at lægge idéen frem, hvorefter de læner sig tilbage og venter eller koncentrerer sig om andre ting. Anders Føns Haaber er blevet en del af torvegruppen, og parret er i gang med at søge fonde og lede efter sponsorer, samtidig med at de forsøger at aktivere deres netværk, så frivillighed også kan blive en del af projektet. De har med andre ord stillet sig i spidsen for projektet i stedet for at overlade det til politikerne at løse opgaven, og det kan vise sig som en vigtig forudsætning for realiseringen af idéen. Luise og Anders Føns Haaber har naturligvis en indlysende interesse i at få etableret en legeplads på torvet, fordi deres café er målrettet småbørnsfamilier, men der er ikke noget forgjort i det. Den personlige interesse i projektet kan være en løftestang, og udkommet kan vise sig at være til glæde for mange flere. Projektmagerne har også blik for, at torvet skal kunne have andre funktioner. Derfor har de foreslået, at legepladsen skal kunne flyttes, når store arrangementer skal kunne bruge hele torvet. Det kan gøre arbejdet lidt sværere, men det viser også, at der tænkes i helheder. Netop denne tilgang, hvor initiativtagerne fastholder initiativet og tænker i helheder, ligner en god model for udviklingen af torvet. Ansvaret for fremdriften skal ikke isoleres hos byrådsmedlemmerne og forvaltningen. Det skal fordeles, så det politiske og administrative led blot er en del af projektet.

Annonce