Annonce
Søsiden

148 års maritimhistorie slutter: I dag sejler den sidste jernbanefærge

M/f Prins Richards søsterskib, m/f Prinsesse Benedikte på Scandlines-overfarten Rødby-Puttgarden afslutter i aften, lørdag, en 148-årig epoke med overførsel af jernbanevogne i dansk farvand. Foto Søren Stidsholt Nielsen
Når m/f Prinsesse Benedikte ankommer til Rødbyhavn lørdag aften slutter sejlads med togvogne til og fra dansk havn
Annonce

RØDBYHAVN: Jernbanefærgen er i havn om få minutter - for sidste gang ...

Når Eurocity-tog nummer 39 i aften ruller over broklappen fra m/f Prinsesse Benedikte, afsluttes 148 års dansk, maritim jernbanehistorie.

Med Scandlines-færgens ankomst til Rødbyhavn kl. 20:13 kan ordet jernbanefærge dermed arkiveres kun til brug i historieskrivningen.

Det er flere år siden de sidste godstog blev befordret med færge i dansk farvand. Nu er turen kommet til passagertogene på Danmarks sidste jernbane-overfart, Rødby-Puttgarden.

Den aktuelle anledning til ophøret er, at der dels fra næste år skal udføres omfattende sporarbejde på strækningen Ringsted-Nykøbing F. , og at der i forbindelse med anlæg af Femern-tunnelsen senere skal arbejdes på den tyske side af overfarten.

Ophøret af den søværts jernbaneforbindelse fører til, at alle passagertog på København-Hamborg fra søndag skal over bæltbroerne og landegrænsen. Fra DSB’s kommunikationsafdeling oplyses til Koøjet, at transporttiden vil være næsten den samme som ved overførsel med jernbanefærge.

Historien om danske jernbanefærger startede i 1872 med hjuldamperen Lillebelt mellem Fredericia og Strib. Otte år senere begyndte overførsel af jernbanevogne på Storebælt. Den sluttede, da lavbro og tunnel stod klar i 1997.

Foruden bælterne og Østersøen har Limfjorden, Storstrømmen, Skagerak, Kattegat, Øresund og Det Sydfynske Øhav været besejlet af jernbanefærger.

Øhavets første jernbanefærge var m/f Mommark på Faaborg-Mommark i 1922. Siden fulgte d/f Langeland på Rudkøbing-Svendborg i 1926 og m/f Ærø på Ærøskøbing-Svendborg i 1931. Øhavets sidste jernbanefærge var m/f Ærøsund, der ophørte med overførsel af togvogne i 1995.

Den sidste færge i drift med jernbanevogne i dansk farvand blev så m/f Prinsesse Benedikte. Den er sammen med søsterskibet m/f Prins Richard bygget hos Ørskov i Frederikshavn i 1997 og senere ombygget til hybrid-drift.

Den senere sænkede m/f Ærøsund blev den sidste jernbanefærge i Det Sydfynske Øhav. Den sejlede med togvogne på Svendborg-Ærøskøbing fra 1960-1995. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Altsammen historie. M/f Ærøsund med jernbanevogne i Svendborg-lejet. Denne epoke sluttede for snart 25 år siden. Foto-arkiv: FAA/ Svendborg Byhistoriske Arkiv.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Museumsleder om kritik af personlige opslag på Facebook-side: Jeg er ikke holdningsløs

Annonce